Dieselinspuitsystemen
Voor we van start gaan is het interessant nog even stil te staan bij het principe van een dieselmotor. In tegenstelling tot een benzinemotor heeft een dieselmotor geen nood aan een vonkontsteking, aangezien hij aan zelfontbranding doet. De compressieverhouding van een dieselmotor ligt erg hoog, hierdoor wordt de lucht op veel hogere druk gebracht tijdens de compressieslag. Een hogere druk betekent ook een hogere temperatuur. Op het einde van de compressieslag wordt de diesel ingespoten in de cilinder. Dankzij de hoge temperatuur begint de diesel spontaan te vebranden. We spreken van zelfontsteking of zelfontbranding.
Het feit dat een dieselmotor geen bougies nodig heeft om voor de ontsteking te zorgen is niet het enige verschil met een benzinemotor. De verbranding op zich verloopt ook anders. Bij een benzine wordt de brandstof als een gas met de lucht op voorhand gemengd voordat het mengsel ontstoken wordt. Bij een diesel worden kleine brandstofdruppeltjes in de lucht geïnjecteerd en deze beginnen reeds te verbranden gedurende de injectie.
Dit geeft de dieselmotor een voordeel over de benzinemotor: je kunt de kracht van de motor regelen door de hoeveelheid ingespoten diesel te variëren, terwijl er steeds evenveel lucht wordt aangezogen. Een gasklep, zoals bij een benzinemotor, is niet nodig. Het gevolg is dat een dieselmotor steeds met een luchtoverschot werkt.
Voor we van start gaan is het interessant nog even stil te staan bij het principe van een dieselmotor. In tegenstelling tot een benzinemotor heeft een dieselmotor geen nood aan een vonkontsteking, aangezien hij aan zelfontbranding doet. De compressieverhouding van een dieselmotor ligt erg hoog, hierdoor wordt de lucht op veel hogere druk gebracht tijdens de compressieslag. Een hogere druk betekent ook een hogere temperatuur. Op het einde van de compressieslag wordt de diesel ingespoten in de cilinder. Dankzij de hoge temperatuur begint de diesel spontaan te vebranden. We spreken van zelfontsteking of zelfontbranding.
Het feit dat een dieselmotor geen bougies nodig heeft om voor de ontsteking te zorgen is niet het enige verschil met een benzinemotor. De verbranding op zich verloopt ook anders. Bij een benzine wordt de brandstof als een gas met de lucht op voorhand gemengd voordat het mengsel ontstoken wordt. Bij een diesel worden kleine brandstofdruppeltjes in de lucht geïnjecteerd en deze beginnen reeds te verbranden gedurende de injectie.
Dit geeft de dieselmotor een voordeel over de benzinemotor: je kunt de kracht van de motor regelen door de hoeveelheid ingespoten diesel te variëren, terwijl er steeds evenveel lucht wordt aangezogen. Een gasklep, zoals bij een benzinemotor, is niet nodig. Het gevolg is dat een dieselmotor steeds met een luchtoverschot werkt.
Comment