Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waarom alternatieve brandstoffen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Waarom alternatieve brandstoffen?

    Waarom alternatieve brandstoffen?
    De wereldwijde vraag naar minder vervuilende motoremissies in combinatie met het toenemend gebruik van hernieuwbare energiebronnen om onze afhankelijkheid van fossiele grondstoffen te verminderen zijn de voornaamste redenen waarom alternatieve brandstoffen worden ontwikkeld. Enkele van de ontwikkelde alternatieve brandstoffen zijn:



    Biodiesel (FAME)
    Biodiesel (FAME) is brandstof die met behulp van landbouwproducten zoals koolzaadolie, sojaboonolie, suikerbieten, zonnebloemolie en palmolie wordt geproduceerd. Rape Methyl Ester (RME) (koolzaadolie-methylester), Soybean Methyl Ester (SME) (sojaolie-methylester) en Palm Methyl Ester (PME) (palmolie-methylester) worden op grote schaal toegepast. Gezamenlijk staan ze bekend als Fatty Acid Methyl Esters (FAME) (vetzuur-methylesters). De vette oliën worden chemisch gemodificeerd doordat ze vooral reageren met methanol (esterificatie), waarbij de lange moleculen triglyceriden worden gesplitst in korte moleculen vetzuur-methylester, met als resultaat een algemeen op diesel gelijkend product met glycerine als afvalproduct. Met geen of slechts geringe aanpassingen van de motor kan de "biobrandstof" met fossiele dieselbrandstof worden gemengd (concentraties < 5%) hoewel bij een biodieselconcentratie boven 5% meer onderhoud nodig is en soms vervanging van rubbers. Hoewel deze vorm niet de voorkeur heeft, kan biodiesel ook worden gemaakt van niet-plantaardige oliën.



    Zuiver plantaardige olie (SVO)
    PPO (Pure Plant Oil) (puur plantaardige olie) is brandstof die kan worden gewonnen uit een reeks agrarische producten waarvan koolzaadolie het meeste wordt gebruikt. In tegenstelling tot biodieselbrandstof, ondergaan de SVO-brandstoftypes geen esterificatie. Als gevolg hiervan blijven ze een zeer (hoog) viskeuze vloeistof, zelfs bij normale en lage temperaturen, waardoor een voorverwarmd toevoersysteem voor brandstof onmisbaar is om een koude start beter of zelfs mogelijk te maken. Bij bedrijfstemperatuur zullen de motoren wel lopen, maar de brandstof zorgt voor een toename in emissies, neerslag in de verbrandingskamers en voor lagere prestaties en duurzaamheid van de brandstofinspuitapparatuur. Het gebruik van SVO is niet toegestaan als brandstof in verbrandingsmotoren omdat de bovengenoemde aspecten zullen leiden tot onaanvaardbare schade en (kortere) verwachtingen ten aanzien van de levensduur van de motor.



    City diesel
    Zoals de huidige dieselbrandstof voor dagelijks gebruik, is city diesel geraffineerd uit fossiele grondstof, maar tijdens raffinage verbeterd van samenstelling. Zwavelreductie en een lager aromatengehalte zijn gebruikelijk voor alle city diesel-brandstoffen wat, samen met mogelijke andere chemische veranderingen tijdens de raffinage, uiteindelijk resulteert in een bijna zwavelloze emissie met minder fijnstof (PM) en een lager gehalte stikstofoxide (NOx). City diesel staat ook bekend als ULSD (Ultra Low Sulphur Diesel) (diesel met een zeer laag zwavelgehalte).

  • #2
    goeie vraag (had het over de titel)


    Plantaardige olie en Biodiesel zouden meer kankerverwekkend zijn.

    citydiesel lijkt me wel nog een goed initiatief, maar zal wellicht ook duurder zijn?

    Comment


    • #3
      Hoi,

      De vooraad fossiele brandstoffen (aardolie, aardgas) is eindig. Wanneer dat eindpunt bereikt wordt is een punt van veel speculatie en discussie. Wat ik wel weet, van beroepswege, is dat de olie- en gasvelden die geexploiteerd worden steeds kleiner worden en dus duurder om op te sporen en uit te baten. Hoe kleiner, hoe moeilijker op te sporen, of omgekeerd gezegd, hoe groter hoe gemakkelijker. Dit betekent meteen dat de heel grote olie- en gasvelden gevonden zijn. Er zijn nog reserves in de poolgebieden, en rond afrika, en het midden oosten. Maar ongeveer alle bestaande velden zijn gekend en in kaart gebracht. Op de poolgebieden staat een moratorium (hoe lang nog?). De kleine velden rond afrika en Z-Amerika, daar maakt men vandaag jacht op. Marokko, Mauretania, Senegal, en ga maar verder zuidwaarts...

      Zowat alles wat vandaag vervaardigd wordt op industrieel niveau bevat derivaten van aardolie. Plastics (bv de haren in je tandenborstel), smaakstoffen (bv vanillesmaak in je ijsje) zijn slechts twee voorbeelden. Maar we zijn omringd door oliederivaten. Dat zijn allemaal min of meer nuttige zaken die niet eenvoudig weg uit iets anders te synthetiseren zijn. Je tandenborstelharen kun je misschien nog vervangen door varkensharen.

      Diezelfde olie (+gas) wordt gebruikt in auto's en andere motoren. De verbranding hierbij is inefficient, maw er is veel verlies. Idem voor het verwarmen voor uw huis, of om elektriciteit van te maken in een centrale.

      Mijn opinie: de verbranding van fossiele brandstoffen als energieopwekking (onder welke vorm ook) is absurd. Zeker als men er nog lang aan blijft vasthouden.

      Biofuels (biogas, plantaardige olie, ...) zijn inderdaad hernieuwbaar. Ze zijn een oplossing zolang ze de voedselbevoorrading niet in gedrang brengen. Ik spreek me niet verder over dit onderwerp uit, want ik ken hier niets van.

      Alternatieven? tsja... was het maar zo makkelijk.

      Comment


      • #4
        Geachte dodo,

        U omschrijft het mooi: "De verbranding van fossiele brandstoffen als energieopwekking (onder welke vorm ook) is absurd", ik deel uw mening volledig. Wat U daarna schrijft, klopt helaas niet volledig. U schrijft: "Biofuels (biogas, plantaardige olie, ...) zijn inderdaad hernieuwbaar. Ze zijn een oplossing zolang ze de voedselbevoorrading niet in gedrang brengen.", helaas zijn er meerdere nadelen aan biofuels. Het probleem is vooral dat de teelt van gewassen om biofuels aan te maken dikwijls op een ecologisch onverantwoorde manier gebeurt. Vaak worden er biofuels geteeld op gronden die vrijgekomen zijn door boskap, ook worden gronden zwaar overbemest, wat nefaste gevolgen heeft voor de bodem en dus ook voor het grond- en drinkwater. Verder stoten voertuigen die op biofuel rijden meer stikstofoxiden uit, wat dan weer bijdraagt tot de vorming van ozon. Het is ook onmogelijk om de hele wereld op biofuel te laten rijden, daar is simpelweg niet genoeg landbouwgrond voor. Biofuels zijn dus niet de perfecte oplossing voor ons probleem, door de landbouw op een meer ecologische manier uit te oefenen, kunnen ze ons wel gedeeltelijk helpen. Carpooling, autodelen, fietsen en auto's met minder PK en lager verbruik kunnen ons volgens mij veel verder helpen. De oplossing is natuurlijk auto's laten rijden op elektriciteit opgewekt door duurzame energie (wind, water, zon...) helaas is dit door diverse redenen nog niet mogelijk, laten we hopen dat dit moment er ooit komt.

        Met vriendelijke groeten,
        Stefaan Verniers.
        Last edited by ; 14/12/2010, 00:49.

        Comment

        Working...
        X