Hoe zou ik het best starten met een topic over aanpassingen wagens en deze keer niet over Spoilers, velgen en banden, bumpers, lichten enz …
Maar over aanpassingen voor mensen met een handicap.
Er is voor bijna elke handicap, wel een aanpassing mogelijk.
Vb. Rechter been kwijt …
Je kunt leren met je linkerbeen gas te geven en remmen (wel met automaat of halfautomaat)
Of je kunt de pedalen omdraaien dat de gas links staat en de rem rechts of een extra gas links te zetten
Of heb je een arm kwijt of zelfs met twee armen kwijt, zijn er oplossingen voorte vinden zodat je kunt rijden.
Hier kun je de vele mogelijkheden zien.
Ik zelf zit in rolstoel en ben paraplegie’ker (gebroken rug) en rij al 25 jaar met zo'n aangepaste wagen zie http://www.vtm.be/auto/forum/showthread.php?t=16888
Ikzelf heb een trek (gas) en duw (rem) systeem . Dat is het goedkoopste maar veel belangrijker een zeer veilig, duurzaam en vrij simpel systeem.
Ik heb ook een afneembaar beschermplaat voor de pedalen, die is daar om als bijvoorbeeld, mijn voet verschuift en die raakt de gas duwt die in ... gevolgen kunnen fataal zijn voor mij en de auto.
Ik heb ook een 4 puntsgordel en die houd me stevig in mijn zetels zeker als je eens flink door de bochten durf scheuren
Dus stappen kan ik niet, zelfs niet effen rechtstaan om te steunen. Dus moet ik via mijn de opening van mijn wagendeur de rolstoel binnen brengen en dat kan een hele karwij zijn. Zeker als je, je wagen niet te veel wil beschadigen endaarom is het beste een driedeurs wagen een coupé of zo. Maar vier of vijfdeurs lukt ook wel hoor.
Dat wil dus zeggen dat ik een deel van rolstoel moet demonteren , de wielen, voorste kleine wielen en de rug plat moet leggen en dan zal het wel lukken om alles dan op de voorzetels of achterbank te leggen.
Pfff, ik kan je verzekeren in de begin is dat een hele klus maar na tiental en of honderdtal keer, in mijn geval nu zelfs duizendtal keer het zelfde te doen valt dat best mee.
Alleen al, het veranderen van een auto is telkens weer een beetje aanpassen maar ja, dat valt ook wel mee.
Ok nu zit je in die auto en je hebt daar zo’n ding voor je om aan te trekken
Start de wagen (en verzeker je dat er niemand voor je staat) en trek daar maar eens aan. Hèhè de eerste keer verzeker ik je, die auto vliegt gewoon vooruit omdat je te brut bent (je hebt de neiging full gas te geven, allé ikke toch ) en het is echt een heel anders denken maar met de maanden (weken) leer je dat wel.
Er zijn ook gasringen (op stuur) en rem en nu heb je ook systemen met veel elektronica in, maar daar ben ik niet zo voor te vinden.
Er is tegenwoordig is genoeg elektronica in de auto’s, dat dit er ook nog eens moet bijkomen.
Maar soms heb je geen keuze en dan moet je wel voor die dingen gaan.
Zoals mensen met spierziekte die hebben
Bvb:een dubbele servostuur nodig of een Robot arm met schuifdeur ...
Je kunt het nog niet zo gek bedenken of het bestaat wel
En dan is het zalig rondrijden en genieten van een weer gewonnen feit een van de vele die je tegen komt in leven .
Hieronder zijn er links zo dat je kennis kunt nemen hoe alles in zijn werk gaat.
Ik heb hier geen voordeel bij deze zijn gewoon links naar firma’s die ombouwing en doen en heb daar verder niks mee te maken, t'is gewoon maar om jullie een idee te geven.
http://www.autoaanpassingen-agbd.be/...n.asp?CatID=11
https://peetersgroup.be/ (Hier heb ik mijn Sprinter laten ombouwen )
voor verdere vragen kun je bij mij terecht.
Update:
Voertuigaanpassing
Het CARA of Centrum voor Aanpassing aan het Rijden van gehandicapte Automobilisten is een afdeling van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. Het CARA heeft als taak de rijgeschiktheid te bepalen van kandidaat-bestuurders (zowel aanvragers als houders van een rijbewijs) met verminderde functionele vaardigheden die een invloed hebben op het veilig besturen van een motorvoertuig. Alle diensten zijn kosteloos.
De aanpassingsdeskundigen van het CARA adviseren over de technische aanpassingen in motorvoertuigen en beoordelen de rijgeschiktheid in de praktijk. De artsen van het CARA beoordelen de medische rijgeschiktheid en leveren het rijgeschiktheidsattest af. Als de bevindingen gunstig zijn dan krijgt u een rijgeschiktheidsattest dat in voorkomend geval de nodige aanpassingen, voorwaarden en beperkingen vermeld. Daarmee kan u nadien dan een rijbewijs halen of een aangepast rijbewijs krijgen. Ook op uw rijbewijs moeten de aanpassingen, voorwaarden en beperkingen vermeld worden. Als u uw rijbewijs niet laat aanpassen riskeert u hiervoor een gevangenisstraf en/of boete. Rijden met een niet aangepast rijbewijs is als rijden zonder rijbewijs en in geval van een ongeval zal de verzekering de schadevergoeding terugvorderen.
Meer informatie:
Centrum voor Aanpassing aan het Rijden van gehandicapte Automobilisten (CARA) –
Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, Haachtsesteenweg 1405, 1130 Brussel, tel. (02) 244 15 52, e-mail: cara@bivv.be, www.bivv.be
Vlaams Fonds voor Sociale Integratie voor Personen met een Handicap - Voor informatie omtrent tussenkomsten bij het aanpassen of verbouwen van uw wagen:
Provinciale afdeling Brabant, Brouwersstraat 3, 3000 Leuven,
tel. (016) 31 12 11, e-mail: leuven@vlafo.be
update:01/2022 Wat is er eigenlijk veranderd laatste jaren ...
Alles werkt nu met codes.
Dus eerst terug naar cara/vias om 2 nieuwe papieren (mijn waren 40 jaar oud dat waren dus getypte stensils) te vragen, met alle codes die nodig zijn, 1 voor je ombouw. 2de voor je rijbewijs
Het papier met de codes voor je nieuw rijbewijs, dus het bank-formaat type (Het originele vodje dat nog telde tot als je dood viel, ben je dus kwijt.)
Dan bewijs voor je ombouw tot aanpassingen de ombouwer gaat met het bewijs over tot ombouw volgens de codes.
Ps als ik fotos kan posten zal ik hier wat zetten om alles visueel op te beuren.
Wordt vervolgt !
--------------------------------------------------------------------------------
Rijbewijs
Als u een stapvoets motorvoertuig bestuurt, heeft u geen rijbewijs nodig. Gaat het sneller, dan heeft u er wel een nodig. Als u een rijbewijs wilt, legt u eerst een theoretisch examen af. Als het examen onmogelijk schriftelijk kan, mag u de antwoorden door de examinator laten noteren. Kandidaten met een licht mentale handicap kunnen, mits voorlegging van een attest, vragen om in een speciale zitting het theoretische examen af te leggen. Wie slaagt, kan via een rijschool autorijlessen volgen. Daarna volgt een periode gedekt door een scholingsbewijs of een voorlopig rijbewijs. In beide gevallen verklaart de kandidaat dat hij niet lijdt aan bepaalde gebreken of aandoeningen. Eventueel worden beperkingen opgelegd in functie van de medische toestand. Wie een aangepast voertuig nodig heeft, kan voor de scholing ofwel een eigen aangepaste auto gebruiken (als de rijschool akkoord gaat), of een aangepaste auto gebruiken van het CARA. Bij sommigen komt het Vlaams Fonds eenmalig tussen met bijkomende rijlessen met de aangepaste wagen. Binnen de twee jaar na het theoretisch examen legt u het praktijkexamen af. Wie de taal niet machtig is (bijvoorbeeld gehoorgestoorden) kan zich op eigen kosten laten bijstaan door een beëdigde tolk.
Specifieke informatie over het rijbewijsexamen in het examencentrum in uw buurt: Ambachtenlaan, 10, 3001 Leuven (Heverlee), tel. (016) 39 80 40.
Maar over aanpassingen voor mensen met een handicap.
Er is voor bijna elke handicap, wel een aanpassing mogelijk.
Vb. Rechter been kwijt …
Je kunt leren met je linkerbeen gas te geven en remmen (wel met automaat of halfautomaat)
Of je kunt de pedalen omdraaien dat de gas links staat en de rem rechts of een extra gas links te zetten
Of heb je een arm kwijt of zelfs met twee armen kwijt, zijn er oplossingen voorte vinden zodat je kunt rijden.
Hier kun je de vele mogelijkheden zien.
Ik zelf zit in rolstoel en ben paraplegie’ker (gebroken rug) en rij al 25 jaar met zo'n aangepaste wagen zie http://www.vtm.be/auto/forum/showthread.php?t=16888
Ikzelf heb een trek (gas) en duw (rem) systeem . Dat is het goedkoopste maar veel belangrijker een zeer veilig, duurzaam en vrij simpel systeem.
Ik heb ook een afneembaar beschermplaat voor de pedalen, die is daar om als bijvoorbeeld, mijn voet verschuift en die raakt de gas duwt die in ... gevolgen kunnen fataal zijn voor mij en de auto.
Ik heb ook een 4 puntsgordel en die houd me stevig in mijn zetels zeker als je eens flink door de bochten durf scheuren
Dus stappen kan ik niet, zelfs niet effen rechtstaan om te steunen. Dus moet ik via mijn de opening van mijn wagendeur de rolstoel binnen brengen en dat kan een hele karwij zijn. Zeker als je, je wagen niet te veel wil beschadigen endaarom is het beste een driedeurs wagen een coupé of zo. Maar vier of vijfdeurs lukt ook wel hoor.
Dat wil dus zeggen dat ik een deel van rolstoel moet demonteren , de wielen, voorste kleine wielen en de rug plat moet leggen en dan zal het wel lukken om alles dan op de voorzetels of achterbank te leggen.
Pfff, ik kan je verzekeren in de begin is dat een hele klus maar na tiental en of honderdtal keer, in mijn geval nu zelfs duizendtal keer het zelfde te doen valt dat best mee.
Alleen al, het veranderen van een auto is telkens weer een beetje aanpassen maar ja, dat valt ook wel mee.
Ok nu zit je in die auto en je hebt daar zo’n ding voor je om aan te trekken
Start de wagen (en verzeker je dat er niemand voor je staat) en trek daar maar eens aan. Hèhè de eerste keer verzeker ik je, die auto vliegt gewoon vooruit omdat je te brut bent (je hebt de neiging full gas te geven, allé ikke toch ) en het is echt een heel anders denken maar met de maanden (weken) leer je dat wel.
Er zijn ook gasringen (op stuur) en rem en nu heb je ook systemen met veel elektronica in, maar daar ben ik niet zo voor te vinden.
Er is tegenwoordig is genoeg elektronica in de auto’s, dat dit er ook nog eens moet bijkomen.
Maar soms heb je geen keuze en dan moet je wel voor die dingen gaan.
Zoals mensen met spierziekte die hebben
Bvb:een dubbele servostuur nodig of een Robot arm met schuifdeur ...
Je kunt het nog niet zo gek bedenken of het bestaat wel
En dan is het zalig rondrijden en genieten van een weer gewonnen feit een van de vele die je tegen komt in leven .
Hieronder zijn er links zo dat je kennis kunt nemen hoe alles in zijn werk gaat.
Ik heb hier geen voordeel bij deze zijn gewoon links naar firma’s die ombouwing en doen en heb daar verder niks mee te maken, t'is gewoon maar om jullie een idee te geven.
http://www.autoaanpassingen-agbd.be/...n.asp?CatID=11
https://peetersgroup.be/ (Hier heb ik mijn Sprinter laten ombouwen )
voor verdere vragen kun je bij mij terecht.
Update:
Voertuigaanpassing
Het CARA of Centrum voor Aanpassing aan het Rijden van gehandicapte Automobilisten is een afdeling van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. Het CARA heeft als taak de rijgeschiktheid te bepalen van kandidaat-bestuurders (zowel aanvragers als houders van een rijbewijs) met verminderde functionele vaardigheden die een invloed hebben op het veilig besturen van een motorvoertuig. Alle diensten zijn kosteloos.
De aanpassingsdeskundigen van het CARA adviseren over de technische aanpassingen in motorvoertuigen en beoordelen de rijgeschiktheid in de praktijk. De artsen van het CARA beoordelen de medische rijgeschiktheid en leveren het rijgeschiktheidsattest af. Als de bevindingen gunstig zijn dan krijgt u een rijgeschiktheidsattest dat in voorkomend geval de nodige aanpassingen, voorwaarden en beperkingen vermeld. Daarmee kan u nadien dan een rijbewijs halen of een aangepast rijbewijs krijgen. Ook op uw rijbewijs moeten de aanpassingen, voorwaarden en beperkingen vermeld worden. Als u uw rijbewijs niet laat aanpassen riskeert u hiervoor een gevangenisstraf en/of boete. Rijden met een niet aangepast rijbewijs is als rijden zonder rijbewijs en in geval van een ongeval zal de verzekering de schadevergoeding terugvorderen.
Meer informatie:
Centrum voor Aanpassing aan het Rijden van gehandicapte Automobilisten (CARA) –
Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, Haachtsesteenweg 1405, 1130 Brussel, tel. (02) 244 15 52, e-mail: cara@bivv.be, www.bivv.be
Vlaams Fonds voor Sociale Integratie voor Personen met een Handicap - Voor informatie omtrent tussenkomsten bij het aanpassen of verbouwen van uw wagen:
Provinciale afdeling Brabant, Brouwersstraat 3, 3000 Leuven,
tel. (016) 31 12 11, e-mail: leuven@vlafo.be
update:01/2022 Wat is er eigenlijk veranderd laatste jaren ...
Alles werkt nu met codes.
Dus eerst terug naar cara/vias om 2 nieuwe papieren (mijn waren 40 jaar oud dat waren dus getypte stensils) te vragen, met alle codes die nodig zijn, 1 voor je ombouw. 2de voor je rijbewijs
Het papier met de codes voor je nieuw rijbewijs, dus het bank-formaat type (Het originele vodje dat nog telde tot als je dood viel, ben je dus kwijt.)
Dan bewijs voor je ombouw tot aanpassingen de ombouwer gaat met het bewijs over tot ombouw volgens de codes.
Ps als ik fotos kan posten zal ik hier wat zetten om alles visueel op te beuren.
Wordt vervolgt !
--------------------------------------------------------------------------------
Rijbewijs
Als u een stapvoets motorvoertuig bestuurt, heeft u geen rijbewijs nodig. Gaat het sneller, dan heeft u er wel een nodig. Als u een rijbewijs wilt, legt u eerst een theoretisch examen af. Als het examen onmogelijk schriftelijk kan, mag u de antwoorden door de examinator laten noteren. Kandidaten met een licht mentale handicap kunnen, mits voorlegging van een attest, vragen om in een speciale zitting het theoretische examen af te leggen. Wie slaagt, kan via een rijschool autorijlessen volgen. Daarna volgt een periode gedekt door een scholingsbewijs of een voorlopig rijbewijs. In beide gevallen verklaart de kandidaat dat hij niet lijdt aan bepaalde gebreken of aandoeningen. Eventueel worden beperkingen opgelegd in functie van de medische toestand. Wie een aangepast voertuig nodig heeft, kan voor de scholing ofwel een eigen aangepaste auto gebruiken (als de rijschool akkoord gaat), of een aangepaste auto gebruiken van het CARA. Bij sommigen komt het Vlaams Fonds eenmalig tussen met bijkomende rijlessen met de aangepaste wagen. Binnen de twee jaar na het theoretisch examen legt u het praktijkexamen af. Wie de taal niet machtig is (bijvoorbeeld gehoorgestoorden) kan zich op eigen kosten laten bijstaan door een beëdigde tolk.
Specifieke informatie over het rijbewijsexamen in het examencentrum in uw buurt: Ambachtenlaan, 10, 3001 Leuven (Heverlee), tel. (016) 39 80 40.
Comment