Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
verstelbare demping : effect?
Collapse
X
-
Nice, ik kreeg ook dit binnen per PM.
(denk wel dat dat hier mag geplaatst worden)
Comment
-
Effe vanonder het stof halen.
'k Heb het topic met veel interesse doorgenomen... maar ik zit nog met een simpele vraag.
Ik zou graag de setup van m'n A6 wat aanpassen, al is het mij echt niet te doen om een strakke circuit setup te bekomen (stating the obvious ).
En in de meeste gevallen gaat het toch om prestatie verbeterende setups, maar ik zoek eerder het tegenovergestelde, beetje meer comfort.
Daarbij is een verlaging mooi meegenomen (2-3cm).
Het is namelijk zo dat ik de progressiviteit van de standaard ophanging onvoldoende vind, ze zijn nog te stug bij initiële demping.
De uiteindelijke demping is wel perfect zo, 't gaat 'em mij om die initiële demping wat zachter te krijgen om korte stoten beter op te vangen.
Een beetje meer rolbewegingen vind ik niet erg.
Bij welk product of fabrikant zou ik mijn gading kunnen vinden?
Iets volledig instelbaar is misschien wel nodig om te komen tot wat ik zoek,
ben daar sowieso wel genoeg bedreven in om de ideale setup te (kunnen) vinden.
Al stel ik mij de vraag of het wel comfortabeler kan, omdat de meeste van die kits niet gemaakt zijn voor comfort doeleinden.
Iemand een idee wat de mogelijkheden zijn?
Of kan ik best dat idee uit m'n hoofd halen?
Comment
-
ik zou het bij standaard veren houden in dat geval.
het engie om echt meer comfort te bekomen is overstappen naar airride die goed is afgesteld.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichtenik zou het bij standaard veren houden in dat geval.
het engie om echt meer comfort te bekomen is overstappen naar airride die goed is afgesteld.
Of zijn er andere redenen die ik niet ken om het niet te doen?
Airride is nogal ingrijpend, ik had eigenlijk de luchtvering af-fabriek moeten bestellen idd.
Maar bon, zit nu met de standaard setup opgezadeld, dacht dat die veel zachter ging zijn dan de s-line verlaging maar de initiële demping is nagenoeg hetzelfde.
Als de auto z'n gewicht op de veren zet, is de demping wel goed, maar zoals gezegd, 't zijn de korte stoten die wat te hard doorkomen.
Ik vermoed dat het aan de veren alleen ligt, want het stugge gevoel is al bij ingaande slag voelbaar.
Heel wat setups hebben 2 soorten veren, waarbij de progressiviteit regelbaar is... lijkt me ideaal voor hetgeen ik zoek?
Comment
-
progressieve veren is inderdaad wat jij zoekt, deze zijn zacht in het begin maar narmate ze dieper worden ingedrukt worden ze harder.
je kan altijd eens kijken naar eibach, en als dat niet werkt zou je eens moeten zoeken wat de standaard waarde is van u veren. en zien dat je ergens hetzelfde model veren vind die 25 a 50kg minder sterk zijn.
ik weet voor mijn auto dat ik op die manier bij federal mogul ( MOOG ) kan zoeken achter verschillende types veren die naargelang de part number. harder of zachter zijn terwijl ze dezelfde afmetingen behouden.
Comment
-
zoals je zelf zegt zachter zal het er niet op worden...
er schijnt wel ergens een firma te zijn in belgie die veren op maat kan maken.
natuurlijk je gaat dit betalen en je gaat nog altijd moeten weten hoe straf u originele veren zijn.
Comment
-
progressieve veren hebben meestal het tegenovergestelde effect van wat ze eigenlijk willen bereiken
heb ze gehad onder die van mij en heb nu terug normale veren van het merk h&r steken. De progressieve veren hadden net wel last van de initiële harde klop iets wat nu niet meer het geval is. Ook zijn mijn standaard dempers vervangen door de dempers van Bilstein.
En gaat ge verlagen gaat ge toch met wat comfortverlies zitten omdat die verlaagde veren net nog wat stugger zijn dan de standaard veren.
En airride in naplaatsing kan je vergeten wegens niet legaal in België.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenprogressieve veren hebben meestal het tegenovergestelde effect van wat ze eigenlijk willen bereiken
heb ze gehad onder die van mij en heb nu terug normale veren van het merk h&r steken. De progressieve veren hadden net wel last van de initiële harde klop iets wat nu niet meer het geval is. Ook zijn mijn standaard dempers vervangen door de dempers van Bilstein.
En gaat ge verlagen gaat ge toch met wat comfortverlies zitten omdat die verlaagde veren net nog wat stugger zijn dan de standaard veren.
En airride in naplaatsing kan je vergeten wegens niet legaal in België.
Maar als ik het goed begrijp, correct me if i'm wrong, zou het best wel eens kunnen dat de demper te hard was en niet de (progressieve) veer?
Een progressieve veer gaat de harde ingaande demping (van de demper) juist benadrukken met z'n slappere initiële demping... waardoor de klappen niet genoeg worden opgevangen, niet?
Als ik de logica een beetje begrijp, moet de demper mee in functie van de veer aangepast worden om een zachtere initiële demping te verkrijgen.
En als dat goed zit, is een progressieve veer comfortabeler dan een gewone?
(blijf hier vraagtekens plaatsen, want 'k snap alles nog niet zo goed)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk BerichtenMmmm, tx, dat kan wel eens een lange en dure zoektocht worden precies.
Mijn vrees is dat die kits (Eibach en anderen) geen zachtere initiële demping kunnen bieden dan de standaard veren.
Mocht dat wel kunnen, dan is mijn probleem opgelost.
Zelf wou ik die nl ook steken om de wagen in winter een stuk zachter te zetten (voor meer grip) en in de zomer weer normaal.
Probleem is dat die sets allemaal voor circuitjohnnies zijn ontwikkeld. Hard of heel hard. En vooral "om je auto nog lager en harder te kunnen zetten voor de cruise op de place m'as-tu-vu" ... zodanig laag dat je er nadien niet meer kan mee rijden en hem weer gewoon moet afstellen.
Nu, bij een scoob of een Evo kan je dat nog min of meer gebruiken als je eerder een circuitfan bent. De wagens zijn ook voor competitie ontworpen en die ganse set-up kan daar weg mee. In een normale wagen krijg je een kangoeroe met houten benen.
De vraag is ook wat je op circuit kan gaan rapen met een reisberline.
Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk BerichtenInteressant!
Maar als ik het goed begrijp, correct me if i'm wrong, zou het best wel eens kunnen dat de demper te hard was en niet de (progressieve) veer?
Een progressieve veer gaat de harde ingaande demping (van de demper) juist benadrukken met z'n slappere initiële demping... waardoor de klappen niet genoeg worden opgevangen, niet?
Als ik de logica een beetje begrijp, moet de demper mee in functie van de veer aangepast worden om een zachtere initiële demping te verkrijgen.
En als dat goed zit, is een progressieve veer comfortabeler dan een gewone?
(blijf hier vraagtekens plaatsen, want 'k snap alles nog niet zo goed)
Bij normale wagen wordt er vaak gezegd dat een wat stuggere demper met een wat zachtere veer de beste verhouding comfort / wegligging geeft. De zachtere veer zorgt voor een voldoende zacht comfort terwijl de stuggere demper de koetswerkbewegingen redelijk onder controle houdt.
Een hardere veer met een zachte demper is wat minder geslaagd. Die harde veer gomt veel comfort weg terwijl ze toch niet dezelfde controlerende functie kan uitoefenen als een goede demper dat kan.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Misschien een domme suggestie: zou je niet al veel kunnen veranderen door een meer op rij-comfort gerichte band te laten monteren ?
De eerste 'harde' klop wordt m.i. toch grotendeels door de band opgevangen ? Of heb ik het verkeerd ?2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk BerichtenInteressant!
Maar als ik het goed begrijp, correct me if i'm wrong, zou het best wel eens kunnen dat de demper te hard was en niet de (progressieve) veer?
Een progressieve veer gaat de harde ingaande demping (van de demper) juist benadrukken met z'n slappere initiële demping... waardoor de klappen niet genoeg worden opgevangen, niet?
Als ik de logica een beetje begrijp, moet de demper mee in functie van de veer aangepast worden om een zachtere initiële demping te verkrijgen.
En als dat goed zit, is een progressieve veer comfortabeler dan een gewone?
(blijf hier vraagtekens plaatsen, want 'k snap alles nog niet zo goed)
Wat ik wel vaststelde was dat de progressieve ringen al bij stilstand quasi op elkaar lagen en dat na demontage van die eerste set de veren net daar waren ingehamerd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dr gonzo Bekijk BerichtenIk denk het wel want ik rij nu met pirelli banden 225-45-17 en nu ligt men wagen harder dan met men andere velgen met vredestein banden 225-40-18 terwijl ik dacht dat ne kleinere velg met dikkere band zachter zou zijn!
Comment
Comment