Hoi tech-kids,
Ik heb vragen bij de effecten van een instelbare demping bij een zgn. 'schroefkit', b.v. Bilstein PSS9. De kortere antwoorden in lekentermen op m'n vragen ken ik, maar ik zoek iets specifiekere, wetenschappelijk onderbouwde antwoorden.
Thanks.
Ik heb vragen bij de effecten van een instelbare demping bij een zgn. 'schroefkit', b.v. Bilstein PSS9. De kortere antwoorden in lekentermen op m'n vragen ken ik, maar ik zoek iets specifiekere, wetenschappelijk onderbouwde antwoorden.
- Vermindert de totale veerweg evenredig met het lager leggen van de auto? M.a.w. indien dit niet zo is, heeft een demper dan een groter bereik dan de veren kunnen ingedrukt worden, zodat je bij 't lager leggen opnieuw eenzelfde veerweg (intern in de demper dan) ter beschikking hebt?
- Daarbij aansluitend : stijgt de kracht om de veren te kunnen indrukken, naarmate de auto lager ligt? Worden de veren bij het lager leggen automatisch al wat meer ingedrukt, en zo ja heeft dat voelbare gevolgen op de veerkracht?
- Wat bepaalt (voornamelijk) het gevoel van hardheid bij zo'n kit : de veerkracht, of de demping?
- Welk specifiek effect heeft het verhogen van de demping op het rijgevoel? Op comfortvlak? Op vlak van wegligging? Demping is toch simpel gesteld het "afremmen van bewegingen", dus met minder demping gaat een wiel sneller terug in z'n oorspronkelijke positie gaan (uitgaande demping), maar minder snel tot rust komen (nawiebelen, so to speak), of zie ik dat verkeerd? En een strakkere ingaande demping zal dan het inveren bemoeilijken, en dus de auto ook "harder" doen aanvoelen?
Thanks.
Comment