Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verstelbare demping : effect?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • verstelbare demping : effect?

    Hoi tech-kids,

    Ik heb vragen bij de effecten van een instelbare demping bij een zgn. 'schroefkit', b.v. Bilstein PSS9. De kortere antwoorden in lekentermen op m'n vragen ken ik, maar ik zoek iets specifiekere, wetenschappelijk onderbouwde antwoorden.
    • Vermindert de totale veerweg evenredig met het lager leggen van de auto? M.a.w. indien dit niet zo is, heeft een demper dan een groter bereik dan de veren kunnen ingedrukt worden, zodat je bij 't lager leggen opnieuw eenzelfde veerweg (intern in de demper dan) ter beschikking hebt?
    • Daarbij aansluitend : stijgt de kracht om de veren te kunnen indrukken, naarmate de auto lager ligt? Worden de veren bij het lager leggen automatisch al wat meer ingedrukt, en zo ja heeft dat voelbare gevolgen op de veerkracht?
    • Wat bepaalt (voornamelijk) het gevoel van hardheid bij zo'n kit : de veerkracht, of de demping?
    • Welk specifiek effect heeft het verhogen van de demping op het rijgevoel? Op comfortvlak? Op vlak van wegligging? Demping is toch simpel gesteld het "afremmen van bewegingen", dus met minder demping gaat een wiel sneller terug in z'n oorspronkelijke positie gaan (uitgaande demping), maar minder snel tot rust komen (nawiebelen, so to speak), of zie ik dat verkeerd? En een strakkere ingaande demping zal dan het inveren bemoeilijken, en dus de auto ook "harder" doen aanvoelen?
    Veel vragen door elkaar, allemaal in verband met elkaar. Zou er graag een iets wetenschappelijker onderbouwde uitleg voor zien. Als iemand links heeft naar uitgebreide(re) artikels daarover : shoot! :-)

    Thanks.

  • #2
    Hoe marcheert zo een schroefkit feitelijk?
    Op welke manier regel je de hoogte?
    Ik ken alleen de hoogteregeling op een achtershock van een motorfiets. Werkt dat voor een auto op dezelfde manier?

    Comment


    • #3
      Gegeven de volgende curve (PSS9) :



      Deze curve zet de kracht die moet worden uitgeoefend (in N) uit op de snelheid waarmee de demper wordt ingedrukt (m/s), right?

      Los van de veerkracht, wil dit dus zeggen dat b.v. settings 1 t.e.m. 5 ongeveer dezelfde kracht vereisen bij 't traag in/uitveren (tot ca. 0,2 à 0,3 m/s), dus even "comfortabel" zijn, klopt dat? En naarmate de snelheid waarmee de demper wordt bewogen, toeneemt, is het verschil in kracht benodigd daarvoor, gelijkmatiger groter tussen de verschillende standen, als ik 't goed zie.

      Kan ik aannemen dat het nemen van een bocht, en de daaruitvolgende rolbeweging van de auto rond z'n lengte-as, een (zeer) trage beweging is, die dan ook door het veranderen van de dempingstand (zeker in standen 1 tot en met 5 ongeveer) niet erg veel zal worden beïnvloed, of ga ik te ver? Dus het rollen zal dan enkel voelbaar worden verminderd in standen 8 tot 10, zo te zien aan de grafiek rond snelheden (x-as) tussen 0 en 0,2 m/s)?

      En nu halen we dan weer de veren erbij. Maakt het voor het rolgedrag in bochten uit hoe laag de auto wordt ingesteld met diezelfde kit (= beetje teruggrijpen naar een vorige vraag ergens, nl. of de veerkracht toeneemt naarmate men de auto lager afstelt)?

      En tenslotte : men zegt vaak dat de veren van b.v. mijn auto (nu met Eibach Pro Kit) niet slecht zijn, maar dat de dempers te zacht zijn. Bedoelt men daar dan mee dat de dempingscurve van de huidige (standaard M-sportophanging) dempers nog dichter bij de x-as blijven liggen dan de zachtste stand van die PSS9?
      Last edited by ; 23/09/2010, 19:08.

      Comment


      • #4
        Hebt ge apart low- en high-speed instellingen?

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
          Hoe marcheert zo een schroefkit feitelijk?
          Op welke manier regel je de hoogte?
          Ik ken alleen de hoogteregeling op een achtershock van een motorfiets. Werkt dat voor een auto op dezelfde manier?
          De hoogte van het gehele veer/demper-element wordt bepaald door de mate waarin je de veerschotel verdraait op het demperhuis.



          De instelbare veerschotel is het onderste zwarte deel, en je ziet eronder nog schroefdraad waarover deze kan verdraaid worden.

          De vraag waar ik mee zit wordt door deze foto mooi geïllustreerd. Zo'n PSS9 heeft een progressieve veer zitten, bestaande uit 2 elementen : een veer met meer, en eentje met minder omwindingen per afstand. Welke is de veer die zorgt voor de zachtere (initiële) vering, en welke voor de hardere? Wordt dus bij 't beginnen induwen van het wiel, eerst de onderste, of eerst de bovenste ingeduwd?

          Op deze foto is de onderste (kortere, meer omwentelingen/afstand) veer bijna volledig ingeduwd. Is dat een noodzakelijk gevolg van het (naar boven toe) dichtdraaien van de instelbare veerschotel? M.a.w. die zwarte ring tussen de twee veren, is die fix of kan die ook worden versteld?

          Comment


          • #6
            Dus, correct me if i am wrong, maar ge duwt dus eigenlijk uw veer samen als ge uw auto lager zet?

            Bij een progressieve veer gaat altijd eerst het zachte stuk zijn werk doen, en dan pas het harde.

            Comment


            • #7
              Check PM!

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                Hebt ge apart low- en high-speed instellingen?
                Nope, da's enkel bij de top-dempers zo. Voor straatgebruik en zelfs recreatief circuitgebruik is dat niet meteen nodig. Daarmee kan je de setup behoorlijk om zeep helpen. Dus ingaand & uitgaand zijn aan elkaar gekoppeld, en instellingen gebeuren (zie grafiek) gekoppeld voor low en high speed.



                Uit de grafiek (vooral uitgaande demping) kan je wel afleiden dat de verhouding gewijzigd wordt tussen low/high, naarmate je lager gaat qua instelling (1 = hardst, 10 = zachtst). De hardere standen hebben een zeer steil oplopende curve in 't begin (dus worden van bij de traagste beweging al meteen goed stug), terwijl de zachtere standen eigenlijk eerder een gelijk verloop kennen, of b.v. stand 4 en 5 die zien het steilste gedeelte van de curve eerder in 't middendeel.

                Dus de "aparte" high/low standen zijn eigenlijk in de 10 (of 9 bij PSS9) "voorgeprogrammeerde" standen ingebakken.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                  Check PM!
                  We mogen het niet weten ofzo?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                    Dus, correct me if i am wrong, maar ge duwt dus eigenlijk uw veer samen als ge uw auto lager zet?

                    Bij een progressieve veer gaat altijd eerst het zachte stuk zijn werk doen, en dan pas het harde.
                    Ja, dat weet ik, maar welke van de twee is het zachtere deel? (op de foto) de onderste (neem ik aan) of de bovenste?

                    Die foto zou dan (als het onderste het zachtere deel is) lijken aan te geven dat je bij het lager leggen dus de initiële zachtheid van je vering wegveegt, dus dat de hoogte-instelling weldegelijk een verschil uitmaakt qua veerkracht (of comfort). Dat is één van de vragen die ik in m'n openingspost stelde.

                    Comment


                    • #11
                      De hoogteregeling zal in elk geval een invloed hebben op uwe negatieve veerweg, maar dat zal in de praktijk wel meevallen lijkt het me omdat je enkel op de harde veer werkt, en niet op de veel langere zachte veer.
                      Als je die harde helemaal opeen drukt krijg je natuurlijk een perfect lineaire veer

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                        We mogen het niet weten ofzo?
                        Ik ga hier geen 43pagina's neerplakken hoor

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                          Ja, dat weet ik, maar welke van de twee is het zachtere deel? (op de foto) de onderste (neem ik aan) of de bovenste?

                          Die foto zou dan (als het onderste het zachtere deel is) lijken aan te geven dat je bij het lager leggen dus de initiële zachtheid van je vering wegveegt, dus dat de hoogte-instelling weldegelijk een verschil uitmaakt qua veerkracht (of comfort). Dat is één van de vragen die ik in m'n openingspost stelde.

                          Hoe dichter de omwentelingen op mekaar zitten (als de veer ontspannen is natuurlijk), hoe harder de veer.

                          t gaat hier dan wel over omwentelingen van veren gemaakt uit hetzelfde materiaal en dikte eh

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                            Ja, dat weet ik, maar welke van de twee is het zachtere deel? (op de foto) de onderste (neem ik aan) of de bovenste?

                            Die foto zou dan (als het onderste het zachtere deel is) lijken aan te geven dat je bij het lager leggen dus de initiële zachtheid van je vering wegveegt, dus dat de hoogte-instelling weldegelijk een verschil uitmaakt qua veerkracht (of comfort). Dat is één van de vragen die ik in m'n openingspost stelde.
                            Welk het zachtste deel is (boven of onder) maakt niet uit, het wordt zowieso als eerste ingedrukt, aangezien de kracht boven en onderaan hetzelfde is.

                            Comment


                            • #15
                              Interessant topic !!!

                              Het enige wat ik kan zeggen is dat voor een niet coilover setup achteraan je veerweg beperkt is door je veer.

                              De hoogte van de wagen wordt bepaald door een schroefstuk dat dus de veer niet samendruk, maar gewoon de hoogte van het punt waarop de veer gemonteerd is gaan wijzigen.
                              Je demper zal altijd een langere weg hebben dan je veer. Je zal dus altijd eerst de veer doen dichtslaan dan je demper.

                              Hier staat er meer info dan ik op dit moment bereid ben te lezen :p
                              http://www.intrax-suspension.eu en dan rechts bij techniek

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                Welk het zachtste deel is (boven of onder) maakt niet uit, het wordt zowieso als eerste ingedrukt, aangezien de kracht boven en onderaan hetzelfde is.
                                idd



                                Maar welke van de 2 de zachte is durf ik ook niet zeggen, ze verschillen duidelijk wel van bouw.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                  idd



                                  Maar welke van de 2 de zachte is durf ik ook niet zeggen, ze verschillen duidelijk wel van bouw.
                                  Ik denk, gestaafd door de foto van de gemonteerde poot in die auto, de onderste. Die is dunner.

                                  Eén van m'n vragen luidt dus : is het scheidingsdeel tussen de onderste en de bovenste veer ook instelbaar? Zo neen, dan ga je bij 't verlagen de dunnere veer eerst induwen, en dus het "comfortabel veerbereik" van de progressieve veer alleen al door het lager leggen, benutten. Dus lager = dan minder comfy. Indien die tussenveerschotel wel verstelbaar is, zou je in theorie je bovenste (dikke) veer kunnen dichtschroeven en je onderste (dunne) veer gelijk laten, wat dus zou betekenen dat het veercomfort initieel hetzelfde blijft, alleen ga je bij dieper inveren sneller op 't eind stoten.

                                  That, I want to know.



                                  Het lijkt er echter op de foto op dat die tussenveerschotel (scheiding tussen twee veren) niet meer raakt aan het deel van de demperbehuizing met schroefdraad, en dat je dus, als je verlaagt (i.e. onderste veerschotel naar boven draait) je zachtere veer samendrukt, en dus de comfortabeler zone van je totale veerweg opsoupeert.
                                  Last edited by ; 26/01/2009, 17:46.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                    Die foto zou dan (als het onderste het zachtere deel is) lijken aan te geven dat je bij het lager leggen dus de initiële zachtheid van je vering wegveegt, dus dat de hoogte-instelling weldegelijk een verschil uitmaakt qua veerkracht (of comfort). Dat is één van de vragen die ik in m'n openingspost stelde.

                                    Je maakt een veer niet harder of zachter door ze meer samen te drukken. Het enige wat je verandert is de totale veerweg. Als je X Newton kracht moet zetten om een veer 1cm in te drukken en je hebt een constructie waarbij je wagen bij rust een veer heeft die al 10cm is ingedrukt, zal diezelfde X Newton de veer 1 cm extra induwen. Regel je de boel zodat de veer maar 5cm is ingedrukt zal die X Newton je veer ook maar 1 cm induwen.
                                    Last edited by ; 26/01/2009, 17:49.

                                    Comment


                                    • #19
                                      En op zich heb je dan wel weer gelijk, omdat je met een progressieve setup zit, dat je sneller door je zacht stuk heen zal zijn en er dus sneller gebruik gemaakt gaat worden van het harde stuk (als de veerweg van de zachte op is). Maar dat is dus niet hetzelfde als je veer harder maken.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                        Je maakt een veer niet harder of zachter door ze meer samen te drukken. Het enige wat je verandert is de totale veerweg. Als je X Newton kracht moet zetten om een veer 1cm in te drukken en je hebt een constructie waarbij je wagen bij rust een veer heeft die al 10cm is ingedrukt, zal diezelfde X Newton de veer 1 cm extra induwen. Regel je de boel zodat de veer maar 5cm is ingedrukt zal die X Newton je veer ook maar 1 cm induwen.
                                        Jaja, maar...
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                        En op zich heb je dan wel weer gelijk, omdat je met een progressieve setup zit, dat je sneller door je zacht stuk heen zal zijn en er dus sneller gebruik gemaakt gaat worden van het harde stuk (als de veerweg van de zachte op is). Maar dat is dus niet hetzelfde als je veer harder maken.
                                        't Is dat effect waar ik op doelde. De veer wordt niet harder, neen, maar de totale veerwerking wel. Als die dunne veer door het verlagen helemaal dicht zit, kom je automatisch met enkel de veerwerking van de dikke veer, die meer kracht vergt, en dus strakker rijdt.

                                        Of wordt het induwen van zo'n progressieve veer verdeeld over de beide veren? B.v. 5 cm lager zetten = 3 cm de dunne veer induwen en 2 cm de dikke? Want dan wordt de totale veerkarakteristiek gewoon somewhat evenredig ingekort.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X