Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verstelbare demping : effect?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    En nu vraag ik mij iet af.
    Hoe meer ge de veervoorspanning bijeen draait (die zwarte ring dus) dan gaat ge de boel toch hoger zetten, nee?

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
      En nu vraag ik mij iet af.
      Hoe meer ge de veervoorspanning bijeen draait (die zwarte ring dus) dan gaat ge de boel toch hoger zetten, nee?
      Awel, dat vraag ik me ook af. 'k Zat met een pak vragen bijeen, vandaar allemaal in dit topic.

      Comment


      • #23
        Ja dus

        Oorspronkelijk geplaatst door Bilstein over PSS9
        This "race inspired" system provides the ultimate in high performance tuning. The manually adjustable damping monotube gas shock absorbers feature 9 or 10-stage precise compression and rebound settings, from comfort to competition. The threaded body allows accurate adjustability of the front and rear progressive rate springs to achieve the vehicle ride height, center of gravity and level of performance handling desired.

        Comment


        • #24
          Dus eigenlijk als je met de rijhoogte gaat spelen van een PSS9 zit je wel serieus met je vering te knoeien. Die is dus niet onafhankelijk instelbaar.

          Comment


          • #25
            - enkel met progressieve veren wordt de veer harder naarmate ze samengedrukt wordt
            - een goeie kit beschikt over dempers die veldoende "weg" hebben om ook in de laagste stand nog voldoende schokken te kunnen opvangen
            - de hardheid van de kit is het meest afhankelij van de veren...de hardheid van de veer moet de auto "dragen", de demping kan wel harder ingesteld worden, doch dit veroorzaakt enkel vroegtijdige sleet van de inwendige demper

            Een schroefkit a la KW of Bilstein zullen volgens mij een hardheid van 40-60N/mm hebben voor de 1 serie, hetgeen nog steeds vrij zacht is...voor het betere track werk zit je beter rond de 100-120N/mm

            my 2cnts
            Porsche 996 GT3 RS
            Porsche 964 RS
            BMW ///M3 e30
            Mercedes c250 CDI AMG
            www.flamebox.be

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
              Of wordt het induwen van zo'n progressieve veer verdeeld over de beide veren? B.v. 5 cm lager zetten = 3 cm de dunne veer induwen en 2 cm de dikke? Want dan wordt de totale veerkarakteristiek gewoon somewhat evenredig ingekort.
              Behalve indien de grote veer zachter is dan de kleine, en de zwarte schotel tussen de 2 niet vast zit ga je altijd eerst het zachte stuk induwen.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                Dus eigenlijk als je met de rijhoogte gaat spelen van een PSS9 zit je wel serieus met je vering te knoeien. Die is dus niet onafhankelijk instelbaar.
                Niet noodzakelijk, hè. Da's zo als we er van uit gaan dat het bereik van de demper beperkt is. Als je die zwarte ring omhoog draait, en de demper heeft nog bereik over, dan gaat die ook mee naar boven, en verleng je dus het gehele element zonder dat de veerkarakteristiek wordt aangepast. Of andersom : als je die zwarte ring naar beneden draait, gaat de demper vanzelf dezelfde afstand mee naar beneden, waardoor dus de veerwerking opnieuw gelijk blijft.

                't Is m.i. pas als de demper z'n maximale uitslag bereikt (bij 't naar boven draaien van die ring) dat je bij 't verder draaien van die zwarte ring de veren induwt (voorveerspanning doet stijgen).

                Of zie ik 't verkeerd?

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                  - de hardheid van de kit is het meest afhankelij van de veren...de hardheid van de veer moet de auto "dragen", de demping kan wel harder ingesteld worden, doch dit veroorzaakt enkel vroegtijdige sleet van de inwendige demper
                  Een ophanging harder maken door met de demping te spelen dat is idd een lapmiddel.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                    - enkel met progressieve veren wordt de veer harder naarmate ze samengedrukt wordt
                    - een goeie kit beschikt over dempers die veldoende "weg" hebben om ook in de laagste stand nog voldoende schokken te kunnen opvangen
                    - de hardheid van de kit is het meest afhankelij van de veren...de hardheid van de veer moet de auto "dragen", de demping kan wel harder ingesteld worden, doch dit veroorzaakt enkel vroegtijdige sleet van de inwendige demper

                    Een schroefkit a la KW of Bilstein zullen volgens mij een hardheid van 40-60N/mm hebben voor de 1 serie, hetgeen nog steeds vrij zacht is...voor het betere track werk zit je beter rond de 100-120N/mm

                    my 2cnts
                    Ik heb nu 120 N/mm denk ik

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                      - enkel met progressieve veren wordt de veer harder naarmate ze samengedrukt wordt
                      - een goeie kit beschikt over dempers die veldoende "weg" hebben om ook in de laagste stand nog voldoende schokken te kunnen opvangen
                      - de hardheid van de kit is het meest afhankelij van de veren...de hardheid van de veer moet de auto "dragen", de demping kan wel harder ingesteld worden, doch dit veroorzaakt enkel vroegtijdige sleet van de inwendige demper

                      Een schroefkit a la KW of Bilstein zullen volgens mij een hardheid van 40-60N/mm hebben voor de 1 serie, hetgeen nog steeds vrij zacht is...voor het betere track werk zit je beter rond de 100-120N/mm

                      my 2cnts
                      Aha, onze PSS9-mod'er.

                      Gesteld dat je met die zachtere veren zit, dus (40-60 Nm), wat doet het instellen van de demping dan qua rollen, b.v.? Of specifiek bij jouw ex-Alpina : kan je mij 'es uitleggen welke verschillen je ervaart tussen stand 1 en stand 9?

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                        Niet noodzakelijk, hè. Da's zo als we er van uit gaan dat het bereik van de demper beperkt is. Als je die zwarte ring omhoog draait, en de demper heeft nog bereik over, dan gaat die ook mee naar boven, en verleng je dus het gehele element zonder dat de veerkarakteristiek wordt aangepast. Of andersom : als je die zwarte ring naar beneden draait, gaat de demper vanzelf dezelfde afstand mee naar beneden, waardoor dus de veerwerking opnieuw gelijk blijft.

                        't Is m.i. pas als de demper z'n maximale uitslag bereikt (bij 't naar boven draaien van die ring) dat je bij 't verder draaien van die zwarte ring de veren induwt (voorveerspanning doet stijgen).

                        Of zie ik 't verkeerd?

                        Je verandert de lengte van de veerweg door aan de veervoorspanning te draaien. Als je de boel harder gaat dichtdraaien ga je sneller aan je hard stuk vering komen, en vice versa.
                        Wat je ook niet mag vergeten is dat je door aan de veervoorspanning te draaien je de negatieve veerweg beinvloedt die je nog hebt.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                          Ik heb nu 120 N/mm denk ik
                          had op Alpina 100N/mm...bijna geen body-roll meer...fantastisch ophanging!!!
                          Porsche 996 GT3 RS
                          Porsche 964 RS
                          BMW ///M3 e30
                          Mercedes c250 CDI AMG
                          www.flamebox.be

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                            Een ophanging harder maken door met de demping te spelen dat is idd een lapmiddel.
                            Dat was ook mijn initiële gedachte, daarmee dat ik begon te spitten op 't net naar gegevens van die veren, en uitleg erover, maar 'k vond niet meteen een afdoende verklaring. Vandaar m'n vraag naar het verschil inzake rijgedrag tussen stand 1 en 9 b.v.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                              Je verandert de lengte van de veerweg door aan de veervoorspanning te draaien. Als je de boel harder gaat dichtdraaien ga je sneller aan je hard stuk vering komen, en vice versa.
                              Niet akkoord, gesteld dat de weg die de demper kan afleggen, groter is.

                              Zou effe tekeningetje moeten maken.

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                Dat was ook mijn initiële gedachte, daarmee dat ik begon te spitten op 't net naar gegevens van die veren, en uitleg erover, maar 'k vond niet meteen een afdoende verklaring. Vandaar m'n vraag naar het verschil inzake rijgedrag tussen stand 1 en 9 b.v.
                                Met demping regel je de snelheid waarmee je vering reageert. Als je te weinig demping hebt kan de boel aan het dansen gaan, heb je teveel demping dan werkt je veer niet naar behoren. De regel (toch bij motorfietsen, maar ik denk bij auto's ook) is dat je vering zo zacht mogelijk moet zijn (omdat je dan alles kan wegfilteren), tot je in de problemen komt (bv teveel body-roll, zwalpen etc etc), en dat je ze dan harder maakt tot het punt dat die problemen weg zijn. t is niet zo dat harder = beter

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                  Niet akkoord, gesteld dat de weg die de demper kan afleggen, groter is.

                                  Zou effe tekeningetje moeten maken.
                                  eh?

                                  Je veer is 10cm in rust toestand (in een auto).

                                  Je draait ze 2cm dicht.

                                  Dan heb je maar 8cm positieve veerweg + 2cm negatieve veerweg over he

                                  edith: de lengte van de demper doet er niet toe, dat is maar een constructie om te dempen. Zolang de demper een grotere bewegingslengte heeft dan de veer maakt dat niet uit. En als je dempers "op" zijn voor je de veerweg helemaal hebt benut heb je een probleem imho
                                  Last edited by ; 26/01/2009, 18:13.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                                    - enkel met progressieve veren wordt de veer harder naarmate ze samengedrukt wordt
                                    - een goeie kit beschikt over dempers die veldoende "weg" hebben om ook in de laagste stand nog voldoende schokken te kunnen opvangen
                                    - de hardheid van de kit is het meest afhankelij van de veren...de hardheid van de veer moet de auto "dragen", de demping kan wel harder ingesteld worden, doch dit veroorzaakt enkel vroegtijdige sleet van de inwendige demper

                                    Een schroefkit a la KW of Bilstein zullen volgens mij een hardheid van 40-60N/mm hebben voor de 1 serie, hetgeen nog steeds vrij zacht is...voor het betere track werk zit je beter rond de 100-120N/mm

                                    my 2cnts
                                    Lap, ik wou quasi net hetzelfde posten..

                                    Btw Gilles, moet het een Bilstein PSS9 zijn? (of is 't dat 'koopje'?)

                                    Anders KW Clubsport, ook heel goed.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                      Niet akkoord, gesteld dat de weg die de demper kan afleggen, groter is.

                                      Zou effe tekeningetje moeten maken.
                                      Effe (zeer) snel gedaan.



                                      Links is "standaardafstelling". Onderste deel is demper, bovenste deel (doorzichtig) is de veer. Als je de zwarte ring (hier die zwarte blokjes) uitdraait en de zuiger heeft nog voldoende bereik, dan gaat die gewoon mee en blijft de veer toch z'n normale positie behouden? En idem als je 'm indraait. Uiteraard, in de middelste positie is je negatieve veerweg beperkter, en in de rechtse positie is je positieve veerweg serieus beperkt. Maar vermoedelijk zullen beide voldoende groot zijn om in beide maximale afstellingen (dmv. zwarte ring) nog voldoende positieve/negatieve veerweg te houden, right?

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                        eh?

                                        Je veer is 10cm in rust toestand (in een auto).

                                        Je draait ze 2cm dicht.

                                        Dan heb je maar 8cm positieve veerweg + 2cm negatieve veerweg over he

                                        edith: de lengte van de demper doet er niet toe, dat is maar een constructie om te dempen. Zolang de demper een grotere bewegingslengte heeft dan de veer maakt dat niet uit. En als je dempers "op" zijn voor je de veerweg helemaal hebt benut heb je een probleem imho
                                        Jaja, maar wie zegt dat je ze 2 cm dichtdraait? Die demperstang beweegt toch, dus als je de verstelbare veerschotel op de demper 2 cm omhoog draait gaat de demper toch ook 2 mm omhoog mee gaan? Zowel demperstang (hoe dat heet weet ik niet) als veer eindigen toch op hetzelfde punt, namelijk in de veerschotel bovenaan in de veerpootkoepel?

                                        Zie figuurtje.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                                          - de hardheid van de kit is het meest afhankelij van de veren...de hardheid van de veer moet de auto "dragen", de demping kan wel harder ingesteld worden, doch dit veroorzaakt enkel vroegtijdige sleet van de inwendige demper
                                          Om hier effe op door te gaan.

                                          Waarom worden dan instelbare dempers gekocht? Je kan toch simpelweg (veel) hardere veren steken, en klaar is Kees? Waarom zegt men dan zo vaak "andere veren steken is niet voldoende, de dempers zijn dan te slap"?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X