Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verstelbare demping : effect?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    Om hier effe op door te gaan.

Waarom worden dan instelbare dempers gekocht? Je kan toch simpelweg (veel) hardere veren steken, en klaar is Kees? Waarom zegt men dan zo vaak "andere veren steken is niet voldoende, de dempers zijn dan te slap"?

Omdat het de combinatie is die het em doet. En "slappe" dempers, dat gaat over de hoeveelheid olie die er door de gaatjes kan geperst worden als ze in- of uitveren.

Comment

Effe (zeer) snel gedaan.

Links is "standaardafstelling". Onderste deel is demper, bovenste deel (doorzichtig) is de veer. Als je de zwarte ring (hier die zwarte blokjes) uitdraait en de zuiger heeft nog voldoende bereik, dan gaat die gewoon mee en blijft de veer toch z'n normale positie behouden? En idem als je 'm indraait. Uiteraard, in de middelste positie is je negatieve veerweg beperkter, en in de rechtse positie is je positieve veerweg serieus beperkt. Maar vermoedelijk zullen beide voldoende groot zijn om in beide maximale afstellingen (dmv. zwarte ring) nog voldoende positieve/negatieve veerweg te houden, right?

In dat geval klopt het volledig (en dat is ook het systeem wat Wax-it bedoelde op zijn Intrax?)

Alleen weet ik dus niet of op die PSS9 die middenste zwarte schotel vast zit op je demper of niet. Als die vastzit gaat het verhaal niet op, als die niet vastzit klopt je uitleg en dan verandert er idd niks aan de dempingskarakteristiek.

Comment

Bon ikke nog wa gezocht (altijd leuk aan discussies meedoen waar ge ni 100% alles van weet en dan beginnen graven )

Die schotel int midden zit dus gewoon los.

Die kleine veer onderaan heet een helper spring en zit altijd volledig toegedraaid tegen die middenste schotel aan. Dat is blijkbaar iets dat alleen zn ding doet als je vering serieus gaat uitveren om uw veer niet te doen "los vliegen" van de schotel waar ze op ligt.

Comment

edith: nonsens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
            Omdat het de combinatie is die het em doet. En "slappe" dempers, dat gaat over de hoeveelheid olie die er door de gaatjes kan geperst worden als ze in- of uitveren.
            Jaja, I know, maar waarom? Ik heb nog altijd geen antwoord op m'n vraag wat het exacte effect is van een strakkere demper op het geheel van de wegligging? Ja, theoretisch weet ik het ook : afremmen van de bewegingen. Ondermaatse demping heeft sneller doorslaan tot gevolg op harde oneffenheden, en blijven deinen. Te strakke demping zorgt voor een te strakke ophanging, en inderdaad (zoals Mich al aangaf) het feit dat je een te slappe veer wil compenseren door een hardere demping (met slijtage tot gevolg).
            Maar wat heeft b.v. het veranderen van setting 6 naar setting 2 bij een PSS9 exact tot gevolg, voelbaar, qua wegligging? Vermindert de bodyroll of niet? Enzovoort.

Comment

Die kleine veer onderaan heet een helper spring en zit altijd volledig toegedraaid tegen die middenste schotel aan. Dat is blijkbaar iets dat alleen zn ding doet als je vering serieus gaat uitveren om uw veer niet te doen "los vliegen" van de schotel waar ze op ligt.
              Aha, da's iets nieuws! Zo'n info wil ik!!

Dus dat van 't feit dat ge progessief inveert is bullshit, grof gesteld.

Comment

edith: nonsens
                Waarom? (heb je eerste bericht gelezen)

Ald die foto de toestand toont zoals een auto gewoon stilstaat, dan heb je toch idd enkel de dikke veer die bij 't inveren werkt? Dus niks progressief en inderdaad enkel die z'n eigenschappen die van tel zijn.

Comment

Waarom? (heb je eerste bericht gelezen)

Ald die foto de toestand toont zoals een auto gewoon stilstaat, dan heb je toch idd enkel de dikke veer die bij 't inveren werkt? Dus niks progressief en inderdaad enkel die z'n eigenschappen die van tel zijn.
                  Ik moet effe mijn verstand laten werken nu, het werkt exact zoals bij een achtershock van een motor, en ik weet dat jou tekening niet opgaat in dit geval, maar ik moet effe voor mezelf afleiden waarom dat ook weer was

edith: idd, in bovenstaande fotos zijn de veren lineair.

Comment

Nog iets. Als het waar is, als men zegt dat de "hardheid" van een ophanging in grote mate bepaald wordt door de veer en niet door de demper, en dat een standaard BMW '1 met M ophanging b.v. veren heeft van b.v. 40 Nm/cm, en die Intrax ophanging die Wax-it steken heeft weldegelijk 120Nm/cm zijn ... dan is - per definitie - de stelling van Bert dat z'n ophanging zowel comfortabeler is dan standaard, én strakker bij 't raggen, nonsens? Of niet, en zoniet, waarom niet?

Comment

edith: idd, in bovenstaande fotos zijn de veren lineair.
                      Tenzij die dikke veer op zich alleen al een progressieve veer is. Progressiviteit van een veer vereist toch niet dat ze uit 2 delen bestaat, right?

Comment

Tenzij die dikke veer op zich alleen al een progressieve veer is. Progressiviteit van een veer vereist toch niet dat ze uit 2 delen bestaat, right?
                        Als een veer progressief is kan je dat zien aan het feit dat de omwentelingen dichter op mekaar zitten in een bepaald stuk.

(tenzij men veren gaat maken uit verschillende materialen in 1 veer, maar dat lijkt me wel heel ver gezocht)

Comment

Zeer leerrijk!

Nu weet tenminste waarom ze die helper spring erop steken, vroeg me dat altijd al af.

Comment

Ik moet effe mijn verstand laten werken nu, het werkt exact zoals bij een achtershock van een motor, en ik weet dat jou tekening niet opgaat in dit geval, maar ik moet effe voor mezelf afleiden waarom dat ook weer was
                            In theorie alvast wel, maar vermoedelijk in praktijk niet. Mocht ik een uitgebreider illustratie maken, 't zou duidelijker zijn.

Stel dat een veer 20 cm veerweg heeft van toestand in rust (wel met gewicht van de auto erop, dus sowieso al ingeduwd voor een deel), en een negatieve veerweg van 10cm (ik weet niet of die waarden realistisch zijn, however). Als je nu die verstelbare onderste veerschotel (rond de demperbehuizing) 5 cm omhoog draait, dan heb je toch nog altijd een veerwerking van 20 cm, alleen is de negatieve veerweg nu verminderd tot 5 cm? En de auto komt 5 cm hoger te liggen.
                            Omgekeerd, als je vanuit de gewone positie die onderste veerring 5 cm dieper draait, dan gaat de demperstang ook 5 cm mee dieper, blijft de veerweg van 20 cm (tenzij wanneer de demperstang dan al binnenin tegen de aanslag botst), en de negatieve veerweg vergroot tot 15cm.

Althans, zo zie ik 't toch. Maar ik weet het niet, dus daarom al die vragen.

Comment

Nog iets. Als het waar is, als men zegt dat de "hardheid" van een ophanging in grote mate bepaald wordt door de veer en niet door de demper, en dat een standaard BMW '1 met M ophanging b.v. veren heeft van b.v. 40 Nm/cm, en die Intrax ophanging die Wax-it steken heeft weldegelijk 120Nm/cm zijn ... dan is - per definitie - de stelling van Bert dat z'n ophanging zowel comfortabeler is dan standaard, én strakker bij 't raggen, nonsens? Of niet, en zoniet, waarom niet?
                              hardheid != comfort.

Als je een zachte vering hebt met enorm harde demping ga je ook een stuiterend gevoel krijgen bij ribbels in de baan bv, maar zal je wel nog enorm veel body roll krijgen. (simplistisch gesteld)

Het "probleem" is dat het een combinatie van veren en demping is die het gevoel bepaalt, ze moeten maw op mekaar afgesteld zijn.

Comment

Aha, onze PSS9-mod'er.

Gesteld dat je met die zachtere veren zit, dus (40-60 Nm), wat doet het instellen van de demping dan qua rollen, b.v.? Of specifiek bij jouw ex-Alpina : kan je mij 'es uitleggen welke verschillen je ervaart tussen stand 1 en stand 9?
                                heb nooit op stand 1 gereden...dat kan je ni als je'm op 't laagst legt, tenzij je op een week de hele kit naar de haaien wil rijden of je karterpan wil molesteren.

Ben begonnen op 4 denk ik, maar toen stond 'm nog wat hoger...voor die hoogte een mooie solide demping toen...maar eens de harde veren eronder zaten, moest ook de demping harder, dus ik heb 'm dan vooraan op stand1 gezet (hardst) en achter stand2.

Demping harder heeft weinig edffect op rollen...zoals al eerder gezegd, is de hardheid van de veer bepalend voor de strafheid van de ophanging, ni de demping. Als je louter theorisch gaat dan is er in het hele vering/demping verhaal ergens een constante die ongeveer 25 moet zijn als ik me ni vergis...ik weet ni meer hoe die noemt. Het komt erop aan dat een auto verdraagbaar is voor menselijke wezens als de vering/demping rond deze constante ligt.

Auto's met een straffe demping voelen vrij sportief, doch kunnen wat "droog" reageren bij dwarsrichels op bruggen of occasionele diepe putten (de Duitse manier)...het omgekeerde komt denk ik ni meer voor...zijn auto's die lang blijven naveren, daarin wordt je zeeziek.

Harder is daarom ni altijd beter hoor...op de "ouwe" PSS9 met de zachte veren kon ik aan de dubbele linkse in spa heel laat remmen, ruk aan stuur geven en auto hield goed baan...hetzelfde in de 2de Blanchimont...met de hardere setup kwam de auto in overstuur in die 2 bochten!! Ik moest het wat behoedzamer en voorzichtiger aanpakken (daarom ni minder snel, integendeel)...hoe harder je wagen, hoe minder feedback hé!!!
                                Porsche 996 GT3 RS
                                Porsche 964 RS
                                BMW ///M3 e30
                                Mercedes c250 CDI AMG
                                www.flamebox.be

Comment

Als een veer progressief is kan je dat zien aan het feit dat de omwentelingen dichter op mekaar zitten in een bepaald stuk.

(tenzij men veren gaat maken uit verschillende materialen in 1 veer, maar dat lijkt me wel heel ver gezocht)
                                  I know, en op de foto van die uiteengehaalde schroefkit die jij postte kan je toch vermoeden dat dat zo is, zij het veel minder extreem? Die dikke veren lijken naar "rechts" toe iets dichter omwenteld te zijn. Of is dat door 'r perspectief van de foto?

Maar niet voldoende om voldoende voelbaar verschil te geven?

Comment

In theorie alvast wel, maar vermoedelijk in praktijk niet. Mocht ik een uitgebreider illustratie maken, 't zou duidelijker zijn.

Stel dat een veer 20 cm veerweg heeft van toestand in rust (wel met gewicht van de auto erop, dus sowieso al ingeduwd voor een deel), en een negatieve veerweg van 10cm (ik weet niet of die waarden realistisch zijn, however). Als je nu die verstelbare onderste veerschotel (rond de demperbehuizing) 5 cm omhoog draait, dan heb je toch nog altijd een veerwerking van 20 cm, alleen is de negatieve veerweg nu verminderd tot 5 cm? En de auto komt 5 cm hoger te liggen.
                                    Omgekeerd, als je vanuit de gewone positie die onderste veerring 5 cm dieper draait, dan gaat de demperstang ook 5 cm mee dieper, blijft de veerweg van 20 cm (tenzij wanneer de demperstang dan al binnenin tegen de aanslag botst), en de negatieve veerweg vergroot tot 15cm.

Althans, zo zie ik 't toch. Maar ik weet het niet, dus daarom al die vragen.
                                    Ik snap perfect wat je bedoelt, ik weet ook dat het ergens niet klopt, maar ik moet eens zoeken waar juist.

Waar de redenering ergens spaak loopt is het volgende: als je die redenering van hierboven volgt zou een veer op een schokdemper die niet gemonteerd is volledig uitgeveerd moeten zijn (maw er zit geen kracht meer op) en ik kan je zeggen dat dat niet het geval is.

Comment

I know, en op de foto van die uiteengehaalde schroefkit die jij postte kan je toch vermoeden dat dat zo is, zij het veel minder extreem? Die dikke veren lijken naar "rechts" toe iets dichter omwenteld te zijn. Of is dat door 'r perspectief van de foto?

Maar niet voldoende om voldoende voelbaar verschil te geven?
                                      Dat is schijn, en moest het geen schijn zijn zou je het amper voelen.

Comment

Om hier effe op door te gaan.

Waarom worden dan instelbare dempers gekocht? Je kan toch simpelweg (veel) hardere veren steken, en klaar is Kees? Waarom zegt men dan zo vaak "andere veren steken is niet voldoende, de dempers zijn dan te slap"?

verhaal van die constante die rond de 25 moet bengelen...hardere veren hebben hardere demping nodig om hun veerbeweging af te remmen!!!

De dempers harder instellen heb ik eigenlijk enkel gedaan omdat ik voelde dat de demper "versleet" tegenover vroeger....een zeer lage auto heeft bijna geen veerweg en de demper verslijt exponetieel!!! Z'n werkingsgebied wordt zodanig klein dat het veel vergt om z'n werk te doen. Om de 20k kms daar es een halve toer aan draaien houdt je ophanging in topvorm!...uiteindelijk zit je aan de aanslag en dan is 't tijd om te verkopen
                                        Porsche 996 GT3 RS
                                        Porsche 964 RS
                                        BMW ///M3 e30
                                        Mercedes c250 CDI AMG
                                        www.flamebox.be

Comment

Zeg, zin om wat te komen testen ?

Dan kunnen we alles eens wat analyseren wat het doet
                                          Enkel de veer kan ik uiteraard niet wijzigen

Comment

Working...
                                          X