Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verstelbare demping : effect?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts



  • dus:

    1e figuur is de coil-over niet gemonteerd op de wagen. de demper is helemaal uitgerokken en de veer heeft geen enkele vorm van voorspanning.

    2e figuur is dan de coil-over ook niet gemonteerd op de wagen, waarbij we de schroef opdraaien en de veer dan zo gezegd voorspanning geven

    in dit geval gaat de auto hoger liggen met voorspanning. dit komt omdat het aangrijpingspunt even hoog blijft, maar de initiële indrukking meer kracht vereist. right?
    Bijgevoegde Bestanden
    Last edited by ///NFSThunder; 27/01/2009, 16:23.
    Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel
    ... De snelheidslimieten zijn overal zo gelegd dat je zelfs met 4 platte banden en olie op de baan nog door de bocht kunt aan de maximum toegelaten snelheid ...

    Comment


    • Dat is correct

      Comment


      • Neen, niet altijd correct, toch? Toch enkel correct indien het een progressieve veer betreft, immers een lineaire veer vereist dezelfde kracht om in te drukken, of je nu de eerste 1 cm of de laatste cm wil indrukken. Right?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
          Neen, niet altijd correct, toch? Toch enkel correct indien het een progressieve veer betreft, immers een lineaire veer vereist dezelfde kracht om in te drukken, of je nu de eerste 1 cm of de laatste cm wil indrukken. Right?
          fout

          pak die schokdemper gewoon los, en leg daar een gewicht vanboven op dat de boel naar beneden duwt. Het is toch logisch dat als je die veer keihard hebt opgespannen dat de boel niet zo makkelijk naar beneden geduwd wordt dan wanneer je die veer helemaal niet hebt opgespannen (uw veer duwt naar boven he)

          Comment


          • als jullie er echt niet aan uit geraken mogen jullie gerust de veer van mn crossmoto eens komen bestuderen, als je de veer dichtschroeft dan staat ie onder hogere spanning, resultaat: ie zakt minder makkelijk in.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Sjakie5V Bekijk Berichten
              als jullie er echt niet aan uit geraken mogen jullie gerust de veer van mn crossmoto eens komen bestuderen, als je de veer dichtschroeft dan staat ie onder hogere spanning, resultaat: ie zakt minder makkelijk in.
              idd

              op een moto is dat allemaal veel makkelijker te zien en te regelen. Kan je ook veel simpeler mee experimenteren. Daar komt mijn "kennis" (*kuch*) dan ook vandaan (en van veel naar Steven Casaer luisteren )

              Comment


              • Sjakie, off topic, maar heet uwe kleine DESMO?

                Comment


                • ja als je het effect direct ziet/voelt dan is het al veel makkelijker.

                  en ja de kleine is de eerste Desmo in dit land

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                    fout

                    pak die schokdemper gewoon los, en leg daar een gewicht vanboven op dat de boel naar beneden duwt. Het is toch logisch dat als je die veer keihard hebt opgespannen dat de boel niet zo makkelijk naar beneden geduwd wordt dan wanneer je die veer helemaal niet hebt opgespannen (uw veer duwt naar boven he)
                    Ah, dus de kracht om die ene cm in te duwen als de veer al is voorgespannen = de kracht om 1 cm in te duwen + de kracht om alle cm waarover de veer reeds is voorgespannen, in te duwen?

                    Dus als ge een veer hebt van 10 kg/cm, en die staat los, dan ga je door een kracht uit te oefenen die de equivalent is van 10 kg, die veer 1 cm kunnen induwen.

                    Span je die veer echter al 3 cm op, en wil je 'm opnieuw 1 cm induwen, dan ga je moeten 4 keer zoveel kracht zetten, dus 't equivalent van 40 kg.

                    Correct?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                      Ah, dus de kracht om die ene cm in te duwen als de veer al is voorgespannen = de kracht om 1 cm in te duwen + de kracht om alle cm waarover de veer reeds is voorgespannen, in te duwen?

                      Dus als ge een veer hebt van 10 kg/cm, en die staat los, dan ga je door een kracht uit te oefenen die de equivalent is van 10 kg, die veer 1 cm kunnen induwen.

                      Span je die veer echter al 3 cm op, en wil je 'm opnieuw 1 cm induwen, dan ga je moeten 4 keer zoveel kracht zetten, dus 't equivalent van 40 kg.

                      Correct?
                      inderdaad.

                      Comment


                      • Gesteld dat 't een lineaire veer is, natuurlijk.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door ///NFSThunder Bekijk Berichten


                          dus:

                          1e figuur is de coil-over niet gemonteerd op de wagen. de demper is helemaal uitgerokken en de veer heeft geen enkele vorm van voorspanning.

                          2e figuur is dan de coil-over ook niet gemonteerd op de wagen, waarbij we de schroef opdraaien en de veer dan zo gezegd voorspanning geven

                          in dit geval gaat de auto hoger liggen met voorspanning. dit komt omdat het aangrijpingspunt even hoog blijft, maar de initiële indrukking meer kracht vereist. right?
                          Kan je daardoor ook bluntly stellen : hoger = harder, lager = zachter?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                            Kan je daardoor ook bluntly stellen : hoger = harder, lager = zachter?
                            Nee

                            edith: ik hoor u al in uw luttele haar krabben tot hier nu

                            Comment


                            • enkel bij een proggresieve veer, toch?
                              bij een lineaire blijft die even hard of zacht

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Sjakie5V Bekijk Berichten
                                enkel bij een proggresieve veer, toch?
                                bij een lineaire blijft die even hard of zacht
                                Idd.

                                laten we het voorlopig effe houden op lineaire veren. t is hier al moeilijk genoeg

                                Comment


                                • ik ben ni van de slimste maar ik snap niet goed wat hier nu juist zo moeilijk aan is.
                                  als gta nu gewoon eens een veertje neemt en daar wat op duwt/gewicht op legt, dan snapt ie dat denk ik toch direct. of mis ik hier iets?

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Sjakie5V Bekijk Berichten
                                    ik ben ni van de slimste maar ik snap niet goed wat hier nu juist zo moeilijk aan is.
                                    als gta nu gewoon eens een veertje neemt en daar wat op duwt/gewicht op legt, dan snapt ie dat denk ik toch direct. of mis ik hier iets?
                                    Moest het voor iedereen simpel zijn zou hier geen 4 pagina's tekst staan he

                                    Ik heb in den tijd (en nog altijd) ook veel stommiteiten verkondigd over zo een dingen, maar als ge ni op tijd en stond eens op uwe bek gaat leert ge niks bij he (zult ge wel weten, zeker met ne crossmoto )

                                    Comment


                                    • haha, met op uwen bek gaan leert ge idd veel bij

                                      mss nog iets dat kan helpen, er bestaan van die "goedkope manieren om een auto te verlagen"
                                      -twee bouten op 1cm van mekaar vastgemaakt waarmee je een deel van je veer kan samen trekken,
                                      veilig is iets anders, maar ik heb dit dus ooit gebruikt.
                                      de auto komt lager maar wordt niet harder, de veerweg wordt kleiner.
                                      -veren afslijpen, dit is nu het geval bij mijn auto (dit was al zo toen ik hem kocht en normaal volgende maand niet meer het geval) de auto komt ook lager, maar niet harder.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Sjakie5V Bekijk Berichten
                                        haha, met op uwen bek gaan leert ge idd veel bij

                                        mss nog iets dat kan helpen, er bestaan van die "goedkope manieren om een auto te verlagen"
                                        -twee bouten op 1cm van mekaar vastgemaakt waarmee je een deel van je veer kan samen trekken,
                                        veilig is iets anders, maar ik heb dit dus ooit gebruikt.
                                        de auto komt lager maar wordt niet harder, de veerweg wordt kleiner.
                                        -veren afslijpen, dit is nu het geval bij mijn auto (dit was al zo toen ik hem kocht en normaal volgende maand niet meer het geval) de auto komt ook lager, maar niet harder.
                                        oftewel

                                        HOW NOT TO LOWER A CAR

                                        Comment


                                        • voila, zo ziet ge dat een mens veel kan bijleren!!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X