Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verstelbare demping : effect?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
    We gaan hier het huiswerk van de ingenieurs van de constructeurs niet maken, vooral omdat elke combinatie verschilt van wagen tot wagen, en ook van wat je ervan verwacht.

    Bij normale wagen wordt er vaak gezegd dat een wat stuggere demper met een wat zachtere veer de beste verhouding comfort / wegligging geeft. De zachtere veer zorgt voor een voldoende zacht comfort terwijl de stuggere demper de koetswerkbewegingen redelijk onder controle houdt.

    Een hardere veer met een zachte demper is wat minder geslaagd. Die harde veer gomt veel comfort weg terwijl ze toch niet dezelfde controlerende functie kan uitoefenen als een goede demper dat kan.
    Merci voor de uitleg.
    Dat zijn scenario's waar je met een beetje logisch nadenken het resultaat van kan voorspellen.
    Maar wat Flappy had met de progressieve veren is al moeilijker.
    Ik begrijp niet waarom een progressieve veer de initiële impact niet 'beter' absorbeert.


    Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
    De vraag is ook wat je op circuit kan gaan rapen met een reisberline.
    Niks! Ik moet ook geen circuit kit hebben... maar 'k zoek wel iets wat instelbaar is, weliswaar gericht om het comfort te verbeteren.
    Zit nu al enkele dagen te zoeken, 'k vind het straf dat geen van de welbekende merken een productlijn heeft wat zich richt op comfort.
    Ben ik nu den enigste die dat wil?

    Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
    Misschien een domme suggestie: zou je niet al veel kunnen veranderen door een meer op rij-comfort gerichte band te laten monteren ?
    De eerste 'harde' klop wordt m.i. toch grotendeels door de band opgevangen ? Of heb ik het verkeerd ?
    Voila, zo simpel is het.
    Waarom zou je datzelfde effect -mits wat technische aanpassingen- niet rechtstreeks op de veerpoten zou overbrengen, zodat je alsnog met een groter maatje velg kan rondrijden.
    Ook een (subtiele) verlaging is iets wat volgens mij niet synoniem hoeft te staan met een hardere ophanging.
    Maar op een airride na, vind ik niks, dus probeer ik uit te vissen waarom er niks is.
    Eén van de redenen is misschien van wettelijke aard.
    Wijzingen die ik wil, gaan prestaties (stabiliteit) benadelen.
    Maar met 'comfort' als streefdoel, hoort dat nu eenmaal bij het compromis... Al laat de wet dat misschien niet toe, ik weet het niet.

    Comment


    • Volgens mij zijn al die schroefkits etc meer gericht op lager en harder liggen van de wagen, het is vanzelfsprekend dat als ge lager wilt dat het harder gaat zijn.
      Maar ik heb enkel veren (progressieve) van eibach steken gehad die een subtiele verlaging geven van 3cm en die waren minder stug dan men originele maar toch baanvaster, in mijn ogen reden die perfect als je je comfort wilt behouden of verbeteren zoals nu bij mij het geval was.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door dr gonzo Bekijk Berichten
        Volgens mij zijn al die schroefkits etc meer gericht op lager en harder liggen van de wagen, het is vanzelfsprekend dat als ge lager wilt dat het harder gaat zijn.
        Maar ik heb enkel veren (progressieve) van eibach steken gehad die een subtiele verlaging geven van 3cm en die waren minder stug dan men originele maar toch baanvaster, in mijn ogen reden die perfect als je je comfort wilt behouden of verbeteren zoals nu bij mij het geval was.
        Jama, enerzijds zegt ge dat het vanzelfsprekend is dat een verlaging harder is, maar de progressieve Eibach veren zijn minder stug (comfortabeler in my book) dan standaard? Dat is wat ik zoek! Maar 'k lees hier in dit topic eveneens het omgekeerde (ervaring van Flappy), bij hem ging de initiële demping erop achteruitgaat tov standaard... en dat is nu exact wat ik niet wil bereiken.

        Comment


        • Ik was men volgende zin dan ook gestart met MAAR...daarmee bedoel ik dat vanzelfsprekend niet altijd juist is, en het ging ook niet meer over een volledige schroefkit maar enkel over veren en dat zal ook van wagen tot wagen afhangen.
          Het zijn maar ondervindingen natuurlijk...van mij mogen ze elke wagen standaard uitrusten met eibach veren het voelt gewoon beter, ik spreek nu niet over porsche, ferrari en van al die andere superwagens natuurlijk
          Last edited by ; 08/02/2013, 23:38.

          Comment


          • In wheelerdealers (i know) zag ik ooit dat men veren op maat maakte, volgens de karakteristieken die je wilde: hoger/lager, hard/zacht,...


            Sent from my iPad using Tapatalk
            2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

            Comment


            • veren op maat kan, maar besef dan ook dat ge daar niet mee gekeurd geraakt (als ge het aangeeft). Zijn de veren zwart gecoated gaat 9 op de 10 keurders het waarschijnlijk niet zien.

              Ge hebt ook nog de firma Intrax die echt ophanging op maat maakt, maar verwacht ook een vergelijkbaar prijskaartje voor het maatwerk.

              Anders maar eens contact opnemen met Kean Suspensions. Die zitten rond de kanten van Gent. Gespecialiseerd in Airride, maar doen evengoed static verlaging volledig naar wens van de eigenaar. Die kunnen ook heel goed inschatten welke componenten ge moet steken om toch comfort te krijgen of op zijn minst te behouden.
              www.peugeotforum.be

              Comment

              Working...
              X