Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VTEC motoren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • VTEC motoren

    Naar aanleiding van onderstaande post open ik een thread rond VTEC motoren. (ik heb eens snel gezocht op de zeer onaangename zoekfunctie van het forum en vond op't eerste zicht niks terug)

    Ik weet alleen dat een maat van mij het de max vond om met een Honda Civic VTEC rond te rijden, en that's it...

    Hoe werkt het? Wat doet het? En waarom wordt ermee gelachen?


    Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk Berichten





  • #2
    joetjoeb is youre friend



    The DOHC i-VTEC system (one of the two cams shown). Found in the Honda/Acura K series, F20C and F22C1 engines, the i-VTEC system uses roller rockers, continu...

    Comment


    • #3
      Wat doet het?

      Het is een systeem met variabele kleppentiming en kleplifthoogte. Hierdoor combineert het enerzijds een laag verbruik, met anderzijds performante prestaties doordat heel hoge toerentallen haalbaar zijn. Het doet met één nokkenas iets waarvoor je in principe 2 nokkenassen nodig hebt. Het compromis tussen verbruik/prestaties wordt eigelijk mooi weggewerkt.

      Hoe doet het dat?

      Zie bovenstaande filmpjes, die geven het werkelijk perfect weer.

      Als het pinnetje verschuift bedient de grote nok in het midden de klep, waardoor deze sneller en verder zal openen, met een betere vulling van de verbrandingskamer tot gevolg. Dit zorgt voor een tamelijke 'boost' vanaf 4500-5000rpm, afhankelijk van waar de VTec begint te werken.

      Comment


      • #4
        Enkele filmpjes waar de vtec crossover heel goed te horen is;

        Australian delivered Integra Type R - Dyno Run with minimal modificationsB18C7Toda HeaderHigh Flow Metal CatFujitsubo RM01a Js Racing Whale Penis IntakeStock...



        VTEC wat op je af komt
        ITR mit Fujitsubo RM01a catback, 200-HJS, Supersprint FK, H&R Gewindefahrwerk, OZ Ultraleggera

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door simon Bekijk Berichten
          Hoe werkt het? Wat doet het? En waarom wordt ermee gelachen?

          Misschien omdat de mensen het grappig vinden dat de brute power pas vanaf 5800 toeren beschikbaar is. Blijf je eronder dan rij je met een motor die normale karakteristieken heeft en een gewoon verbruik, ga je erover dan zit je in het speelgebied. Iemand wat weet hoe hij met een auto moet rijden kan dus perfect constant in vtec zitten. Dat is wat het zo leuk maakt om er sportief mee te rijden, de hoge toeren, het constante geschakel..

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
            Wat doet het?

            Het is een systeem met variabele kleppentiming en kleplifthoogte.
            nu, maar aanvankelijk enkel kleplift.

            Comment


            • #7
              het is een fantastisch systeem waarmee eigenlijk niemand zou mogen lachen...waarom? Omdat een VTEC systeem eigenlijk nooit faalt...die Honda motoren zijn super betrouwbaar. Voor een VTEC moet je wel een beetje "zijn"...het verschil in power voor en tijdens VTEC is serieus, het likt wel of er plots een andere motor on de kap zit. Anderzijds was dit destijds de enige manier om zulke hoge vermogens uit een productiemotor te halen. Het nok-profiel voor de VTEC is zodanig scherp dat de motor er op lage toeren moiete mee zou hebben te blijven draaien...vandaar dat deze nok enkel in hoge toeren gebruikt wordt. Resultaat van dit "ON"-"OFF" mechanisme is een motor die in lage toeren geen power lijkt te hebben..vandaar de grappen.
              Porsche 996 GT3 RS
              Porsche 964 RS
              BMW ///M3 e30
              Mercedes c250 CDI AMG
              www.flamebox.be

              Comment


              • #8
                Alvast bedankt aan iedereen voor de verstaanbare uitleg. Ik zal de filmpjes eens bekijken als ik wat meer tijd heb.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                  het is een fantastisch systeem waarmee eigenlijk niemand zou mogen lachen...waarom? Omdat een VTEC systeem eigenlijk nooit faalt...die Honda motoren zijn super betrouwbaar. Voor een VTEC moet je wel een beetje "zijn"...het verschil in power voor en tijdens VTEC is serieus, het likt wel of er plots een andere motor on de kap zit. Anderzijds was dit destijds de enige manier om zulke hoge vermogens uit een productiemotor te halen. Het nok-profiel voor de VTEC is zodanig scherp dat de motor er op lage toeren moiete mee zou hebben te blijven draaien...vandaar dat deze nok enkel in hoge toeren gebruikt wordt. Resultaat van dit "ON"-"OFF" mechanisme is een motor die in lage toeren geen power lijkt te hebben..vandaar de grappen.
                  Om meer snelheid uit een motor te krijgen ontwierp Honda het V-TEC systeem. V-TEC staat voor Variable Valve Timing and Lift Electronic Control. Door het gebruik van een computersysteem voor de motor om de variatie in toom te houden bij de kleptiming en lifthoogte voor de kleppen, worden de prestaties en het vermogen verhoogd. Je kunt V-TEC vergelijken met twee verschillende nokkenassen in de motor. 1 nokkenas voor lage prestaties en de andere voor hogere. Het verschil van het V-TEC systeem is dat beide nokkenassen aan elkaar zitten.
                  Bij lage snelheden worden de kleppen geopend door kleptuimelaars die lopen op nokken met lage toeren. Deze nokken geven een relatief korte lift aan de kleppen, en korte tijd dat de klep open staat, om zeker te zijn van een goede cilindervulling bij lage snelheden.
                  Bij hogere snelheden wordt een hydraulische spoel in werking gezet door de computer die meer oliedruk levert via de kanalen van olieregelkanaal. De oliedruk dwingt de kanalen in een bepaalde positie waardoor de lage toeren nokken worden geblokkeerd en hierdoor worden de andere nokken in werking gesteld. Voor dit proces in werking treedt zijn deze nokken niet actief geweest in de motor. Maar, deze extra nokken hebben wel het verloop gevolgd via een aparte hoge lifthoogte van haar kleppen die een lange timing maken van de nokken. Door de zonet genoemde blokkering van de lage toeren nokken worden deze dus gedwongen om op dezelfde manier te gaan handelen als de hoge toeren nokken. De kleppen worden hoger en langer gelift.


                  ik heb een vriend die bij hondadealer werkte en zijn eigen motor uit zen crx naar de kloten heeft gehad...(klep losgekomen) "ok het was de gewone 1.6 16v..."

                  het zijn geen idioten bij honda zoals bij geen enkel ander merk...

                  maar het is geen geheim dat op de testbank weinig vtec's hun vermogen nog halen...opgereden

                  Ik heb een filmpje op you tube gezien waar de ingenieur van de vtec motoren zelf zegt dat bij circuit gebruik de motor een volledig revsie nodig heeft na +-60 000km.

                  Dus voor de straat is dat een goede 160 000km ofzo bij ne straatlicht racer...zo kwam er in de garage ook ne crx vtec die 400 000km draaide(van oudere man)


                  Ik bedoel je krijgt alles versleten...en motoren die 8000 draaien sneller dan bijv turbo blok


                  Ik heb zelf gereden met de integra type r 1.8 190pk en dat is een leuke auto/motor een de vtec die inslaat is wel vet.

                  Maar ik persoonlijk heb liever de punch van een turbo.kan je ook makkelijker opvoeren

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door deltabelg Bekijk Berichten
                    maar het is geen geheim dat op de testbank weinig vtec's hun vermogen nog halen...opgereden
                    Fout !
                    Een slecht onderhoud is meestal de reden. Klepjes en ontsteking bijregelen en ze hebben hun pk's terug. Heb voorbeelden genoeg van jongens die op de bank maar 160pk haalden uit hun integra. Na afstelling zaten ze terug op hun normaal vermogen van 190pk en meer.
                    Er zijn er ook genoeg die met een olieverbruik zitten, maar dat doet niks af aan hun vermogen.

                    Comment


                    • #11
                      VVTI rules zeg ik u !!!

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Bas himself Bekijk Berichten
                        VVTI rules zeg ik u !!!

                        nee, minder doeltreffend maar vooral veel minder betrouwbaar.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                          nee, minder doeltreffend maar vooral veel minder betrouwbaar.

                          Thans altijd doeltreffend in een race tegen ne civic

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Bas himself Bekijk Berichten
                            VVTI rules zeg ik u !!!

                            Nee dank u, al enkele VTEC's gehad en nu een VVTi en da's toch een stuk minder krachtig...

                            Comment


                            • #15
                              maak under allemaal geen illusies. er is maar één principe dat op wa trekt en het is VVC

                              Comment


                              • #16
                                je hebt gelijk, VTEC is rommel.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                  je hebt gelijk, VTEC is rommel.
                                  het heeft zijn nut, maar niet in straatauto's
                                  en dan nog
                                  eigenlijk ist rommel ja

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                                    het heeft zijn nut, maar niet in straatauto's
                                    en dan nog
                                    eigenlijk ist rommel ja
                                    Je hebt dan blijkbaar nog nooit eens met een echte VTEC zoals een Integra Type-R of S2000 gereden, dan gaat je gedacht wel snel veranderen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                                      maak under allemaal geen illusies. er is maar één principe dat op wa trekt en het is VVC
                                      LOL

                                      VTEC = basis

                                      VVTL-i, VVC, MIVEC, VarioCam, VANOS etc en weet ik veel = copies

                                      er gaat nog steeds niet boven het origineel, en VVC is te complex in vgl met VTEC. en je hebt nooit die 'boost' vanaf een bepaald rpm (wat jij dan weer een voordeel vindt, verstaanbaar enerzijds, maar om het daarom rommel te noemen.. gaat er niet in bij mij)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                                        LOL

                                        VTEC = basis

                                        VVTL-i, VVC, MIVEC, VarioCam, VANOS etc en weet ik veel = copies

                                        er gaat nog steeds niet boven het origineel, en VVC is te complex in vgl met VTEC. en je hebt nooit die 'boost' vanaf een bepaald rpm (wat jij dan weer een voordeel vindt, verstaanbaar enerzijds, maar om het daarom rommel te noemen.. gaat er niet in bij mij)
                                        basis en copies? die vlieger gaat niet helemaal op
                                        vtec: klephoogte, ontwikkeld en gecommercialiseerd ergens in de jaren '80
                                        vvc: kleptiming, gecommercialiseerd in de jaren 90 op een principe uitgedacht in de jaren '70

                                        vanos en vvti en dergelijke zijn de kopies

                                        waarom zou er niks boven het origineel gaan? en dan spreek ik over het echte origineel uit de civicskes en crxkes. zitten wachten tot die vtec inkickt en hem constant in hoge toeren moeten houden. Alles of niks. enorm leuk als het alles is. maar imho enorm poep als het niks is. dat een S2000 een leuke kist is hoor je me niet tegenspreken, en ze mogen er gerust eentje op mijn oprit droppen.
                                        VVC is variabel aan de omstandigheden. vanaf 2500 toeren heb ik een koppelkromme die vrij horizontaal loopt tot +6000 toeren. en rond de 4000 komt er wel degelijk een extra push. niet zo geweldadig, wel bruikbaarder. en ik vermoed dat er in verbruik daardoor ook wel wat verschil zal zitten. In engeland noemen ze het Very Very Complicated. en het is indd niet zo heel simpel (vooral niet om aan te werken) maar als je een half uur de moeite doet snap je het wel. het is juist door zijn complexiteit dat het zo fantastisch was.
                                        Ik ga wel niet meer vergelijken met hedendaagse motoren. de nieuwe vtecs zijn ook veel soepeler geworden, lotus blijft maar pk puren uit de vvti's en de vvc... wel, het nieuwe 2.0 liter blok zat in een vergevorderd stadium maar toen moest de boel zonodig op de fles gaan. binnen 10 jaar is het antiek. maar vergelijk het eens met de eerste vanos, vvti, ...
                                        Als ik hier zeg dat het rommel is bedoel ik meer dat vanuit technisch oogpunt de vvc bruikbaarder is. maar eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat de vtec duurzamer zou kunnen zijn. en hij is verder te tunen. het vvc mechanisme zorgt voor een beperking tot 200pk. zoals gezegd, ik zou ook geen nee zeggen tegen een s2000 of civic ek9.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X