Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Keramische remmen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Keramische remmen

Gegroet forummers,

Ik ben op zoek naar meer informatie over keramische en andere high-tech remmen, zoals bv.
    http://www.porsche.com/pccb/default.asp?market=PCGB
    Alleen een beetje meer technische info zou welkom zijn.
    Wie helpt mij voort?

grtz
    ReesEend

Oorspronkelijk geplaatst door ReesEend
    Gegroet forummers,

Ik ben op zoek naar meer informatie over keramische en andere high-tech remmen, zoals bv.
    http://www.porsche.com/pccb/default.asp?market=PCGB
    Alleen een beetje meer technische info zou welkom zijn.
    Wie helpt mij voort?

grtz
    ReesEend
    wat soort van info zoek je? om er te kopen, of uitleg over het principe?

btw: welkom!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krulle
      wat soort van info zoek je? om er te kopen, of uitleg over het principe?

btw: welkom!
      thx

Ik zoek vooral gedetailleerde technische info, over het principe, voordelen, ...
      Ev. andere state-of-the-art remsystemen.

Comment

Kijk hier eens:

http://www.starfiresystems.com/downl...der_May_05.pdf

Comment

veel info is er daar niet echt over te vinden.

Alles hangt eigenlijk af van de materiaalsamenstelling.

Het grote nadeel van metalen remmen is dat er bij hoge temperaturen gemakkelijk fading kan optreden (dus dat je schijven zacht worden)

Keramische materialen hebben dat niet door hun volledig andere opbouw. de smelttemperaturen liggen ook veel hoger. Bij keramische materialen kan men ook veel meer met die structuur van dat materiaal gaan spelen, dus ook met de wrijvingscoëfficient.
          Zo kun je veel lineairdere karakteristieken krijgen dan bij metaal, wat dan weer gemakkelijker is voor de abs.

als ik de juiste prentjes vind, dan probeer ik wel het verschil tussen metaal en keramiek uit te leggen

Comment

mja, kvind niet echt goeie prentjes

metalen bestaan dus uit losse atoomkernen met electronen die los rondzweven (dat ken je ongetwijfeld wel uit de chemieles) Dat zorgt er voor dat ze niet zo sterk zijn, maar wel niet zo gauw gaan breken (eerder vervormen)

ceramische materialen zijn meestal ionische of covalente bindingen. Veel sterker, en ook veel meer tegen temperatuur bestand. 1 groot nadeel ze vervormen weinig (op zich een voordeel), maar als ze breken, dan is het zeer plots!
            Ze zijn ook een pak lichter (dat komt door het soort van atomen waarmee ze opgebouwd zijn).
            ze hebben ook een hoge thermische expansiecoëff, wat er dan weer voor zorgt dat ze gevoelig zijn voor themische schokken. (cfr een warm glas met koud water). als je zwaar in de remmen gaat, en dus plots een plas water tegenkomt is dat dus zeer slecht voor keramische remmen. zo kunnen er barstjes inkomen.

samengevat, ze hebben een beter wrijvingscoëff, zijn meestal ook lichter. ze vervormen zo goed als niet, en zijn dus zeer slijtvast. wel iets gevoeliger voor barsten

Comment

Een tijdje terug stond hier iets over dat men voor het vervangen van pccb's meer tijd nodig heeft dan voor gewone remmen.

Weet iemand waarom?

Comment

Working...
              X