Mededeling

Collapse
No announcement yet.

warm stilvallen van grasmaaier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • warm stilvallen van grasmaaier

    iedereen heeft het wellicht al eens gehad : gras afmaaien , op een molshoop rijden en de motor valt stil . Trekken tot je die startkoord aftrekt en dan begint de verplaatsing van het onderwerp van een half afgemaaid gazon naar een werplaatsje in open lucht met als foute conclusie : de motor verzuipt !
    Ik sluit deze oorzaak natuurlijk ook niet uit maar de meest voorkomende oorzaak voor dit probleem is te weinig klepspeling : als de motor stilvalt , is er ook geen luchtkoeling meer en zetten de kleppen uit . Omdat er al te weinig klepspeling was , is er nu helemaal geen meer en weg is compressiedruk . Als de motor afkoelt , gaat het dan weer . Typisch .
    Om klepspeling af te stellen moet meestal de motor uit elkaar en moet je (indien je niet kan afstellen ) een beetje afslijpen van de klepsteel .

  • #2
    Hartelijk dank wegens het LFVHWGV*
































    Landelijk front voor hulpeloze wannabee groene vingers.

    Comment


    • #3
      leve de electrische grasmaaier

      Koop nen goeien ouwen briggs & stratn en binnen 100 jaar rij je daar ook nog uw gras mee af zonder stilvallen

      Comment


      • #4
        contactpunten indien benzinemotor, staan waarschijnlijk te krap.
        de waarschijnlijk koperen contacten hebben een hoog uitzettingscoefficient waardoor ze door warmte krapper op elkaar komen. ik zou zeggen iets ruimer zetten en die molshopen opzoeken.

        Comment


        • #5
          Lang leven 2-takt, dan heb je daar ook al geen miserie mee

          Comment


          • #6
            urbansenator , ge moet mijne post niet komen bekritiseren . Heb jaren aan die beestjes gewerkt , trust me , ik weet best wel wat ik hier post .
            btw in een grasmaaier zitten nooit koperen contactpunten .
            sorry hoor , beste mede-forumgebruikers , dat is niet van mijn gewoonte om reacties te bekritiseren maar zo'n onzin kan ik toch niet laten staan zonder te reageren .

            Comment


            • #7
              ik heb dat ook eens tegengekomen met mijn tondeuze ...
              halverwege mijn plouze valt die wel stil zeker

              gelukkig was mijn beste vriendin thuis die dan de afwerking heeft gedaan met haar tondeuze

              Comment


              • #8
                Ik heb een min of meer gelijkaardig probleem. Zo'n 20 jaar geleden had ik een bosmaaier gekocht (merk Echo) met 2takt benzinemotor. Dat beestje heeft hoop en al 15 keer gewerkt, het heeft daarna 20 jaar lang in de garage gehangen. Toen ik het verleden week probeerde nog eens te starten werkte het van geen kanten. Had er verse benzine/oliemengsel (1/25 mengeling) ingedaan maar kreeg het niet in gang? De bougie stond direct nat. Heb dan de bougie van het grasmachine (zelfde lengte van draad) geprobeerd maar idem. Heb dan de bougie van de bosmaaier in het grasmachine gestoken en die werkte van de eerste slag. Heb dan de bougies tegen de motor gehouden en getrokken maar ik zag geen ontsteking. Heb gehoord dat het de membraantjes in de carbu. zouden zijn die verduurd zijn maar vermits de bougies nat worden komt er dus wel benzine (misschien teveel ?), en zou er normaal niet een vonk moeten te zien zijn als men de aangesloten bougie tegen de motor (min) houdt en dan de motor probeert te starten ? Heb in alle geval terug het reservoir leeggemaakt en alles terug op z'n plaats in de garage gehangen maar moest er soms iemand een idee hebben wat het zou kunnen zijn zou ik het spul eens kunnen opensmijten en doen wat eventueel voorgesteld wordt als de oorzaak kunnen zijnde van het niet werken ?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                  Ik heb een min of meer gelijkaardig probleem. Zo'n 20 jaar geleden had ik een bosmaaier gekocht (merk Echo) met 2takt benzinemotor. Dat beestje heeft hoop en al 15 keer gewerkt, het heeft daarna 20 jaar lang in de garage gehangen. Toen ik het verleden week probeerde nog eens te starten werkte het van geen kanten. Had er verse benzine/oliemengsel (1/25 mengeling) ingedaan maar kreeg het niet in gang? De bougie stond direct nat. Heb dan de bougie van het grasmachine (zelfde lengte van draad) geprobeerd maar idem. Heb dan de bougie van de bosmaaier in het grasmachine gestoken en die werkte van de eerste slag. Heb dan de bougies tegen de motor gehouden en getrokken maar ik zag geen ontsteking. Heb gehoord dat het de membraantjes in de carbu. zouden zijn die verduurd zijn maar vermits de bougies nat worden komt er dus wel benzine (misschien teveel ?), en zou er normaal niet een vonk moeten te zien zijn als men de aangesloten bougie tegen de motor (min) houdt en dan de motor probeert te starten ? Heb in alle geval terug het reservoir leeggemaakt en alles terug op z'n plaats in de garage gehangen maar moest er soms iemand een idee hebben wat het zou kunnen zijn zou ik het spul eens kunnen opensmijten en doen wat eventueel
                  voorgesteld wordt als de oorzaak kunnen zijnde van het niet werken ?

                  je zou inderdaad een vonk moeten hebben. Controleer even electrische aansluitingen, probeer eventueel de bougiekabel van je grasmachine.

                  Meestal wert een 2takt (1cylinder) zijn onsteking met een magneet die in het wiel met vinnen (wet niet of je het hier vliegwiel noemt, waarmee je de motor in gang trekt) zit ingebouwd. Die magneet passeert bij roteren van motor langs een soort bobijn waardoor deze een hoogspanning creëert telkens de motor ronddraait. Eventueel even controleren als het zo werkt of die magneet nog wel magnetisch is (20jaar geen werk gedaan kan een magneet al eens dood doen)

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                    je zou inderdaad een vonk moeten hebben. Controleer even electrische aansluitingen, probeer eventueel de bougiekabel van je grasmachine.

                    Meestal wert een 2takt (1cylinder) zijn onsteking met een magneet die in het wiel met vinnen (wet niet of je het hier vliegwiel noemt, waarmee je de motor in gang trekt) zit ingebouwd. Die magneet passeert bij roteren van motor langs een soort bobijn waardoor deze een hoogspanning creëert telkens de motor ronddraait. Eventueel even controleren als het zo werkt of die magneet nog wel magnetisch is (20jaar geen werk gedaan kan een magneet al eens dood doen)
                    jep, noemt vliegwiel denk ik, is het ook niet zo dat er dakzij de schoepen van het vliegwiel de motor gekoeld word (geforceerde koeling).
                    althans, zo isdat bij mijn 26cc rc wagen

                    grtz

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                      je zou inderdaad een vonk moeten hebben. Controleer even electrische aansluitingen, probeer eventueel de bougiekabel van je grasmachine.

                      Meestal wert een 2takt (1cylinder) zijn onsteking met een magneet die in het wiel met vinnen (wet niet of je het hier vliegwiel noemt, waarmee je de motor in gang trekt) zit ingebouwd. Die magneet passeert bij roteren van motor langs een soort bobijn waardoor deze een hoogspanning creëert telkens de motor ronddraait. Eventueel even controleren als het zo werkt of die magneet nog wel magnetisch is (20jaar geen werk gedaan kan een magneet al eens dood doen)
                      Bedankt Skippie, ik vrees dat het de bobijn zal zijn. Heb gezien dat die bougiekabel rechtstreeks uit de gesloten bobijn komt, is er mee ingegoten precies, dus die van de grasmachine proberen zal niet gaan. Het zal dus waarschijnlijk wel aan ofwel de magneet of de bobijn liggen vrees ik. In alle geval ga ik er geen kosten aan doen, zeker niet als het is om terug 20 jaar "aan zijnen haak te hangen" in de garage.

                      Comment


                      • #12
                        Beste Will ,

                        je hoeft je bobijn niet weg te zwieren , hoor !
                        Negen kansen op 10 is het de visplatinee die verroest zit of al sterk is ingebrand .
                        Als je het vliegwiel van de motor trekt met een zelfgemaakte schroeftrekker ( centerbout op krukas , andere bouten door trekplaatje en deze in platte kant in het vliegwiel vijzen , cetrale bout opspannen en klop op geven ), zal je zien dat op de ronde kant van het vliegwiel twee magneetpolen zijn ingegoten . Die polen moeten proper en roestvrij zijn .
                        Langs de binnenkant van het vliegwiel zal je de magneetontsteking vinden : bobijn , visplatinee en condensator . Als de visplatinee al sterk is ingebrand , moet je hem vervangen en in dat geval bij voorkeur ook de condensator . Als de beide visplatinees nog zo'n 2 mm dik zijn , kan je ze we afschuren met een fijn schuurpapier tot ze beiden vlak zijn . Het is zeer belangrijk dat ze in gesloten stand absoluut geen weerstand hebben . De afstelling van visplatinees is in open stand 0.4 mm .
                        Nu verschilt het van model tot model maar meestal vertrekt uit de kleine vliegwielmagneetbobijn een gewoon kabeltje naar een externe bobijn die veelal rond het vliegwiel zit en langs het vliegwiel rakelings stilstaat .Deze buitenkant langs het vliegwiel is de andere kant van de ijzeren kern en moet ook proper worden afgeschuurd langs het "rakelings-vlak" .Die bobijn moet een goede verbinding hebben met de vliegwielmagneetbobijn en de massa via een andere aansluiting , meestal een bout . Vanuit deze bobijn vertrekt dan de hoogspanning . In het andere geval , vertrekt de hoogspanning rechtstreeks vauit de vliegwielmagneetbobijn . Langs de ene kant nemen ze massa , langs de andere kant de visplatinee .

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Atlantis Bekijk Berichten
                          Beste Will ,

                          je hoeft je bobijn niet weg te zwieren , hoor !
                          Negen kansen op 10 is het de visplatinee die verroest zit of al sterk is ingebrand .
                          Als je het vliegwiel van de motor trekt met een zelfgemaakte schroeftrekker ( centerbout op krukas , andere bouten door trekplaatje en deze in platte kant in het vliegwiel vijzen , cetrale bout opspannen en klop op geven ), zal je zien dat op de ronde kant van het vliegwiel twee magneetpolen zijn ingegoten . Die polen moeten proper en roestvrij zijn .
                          Langs de binnenkant van het vliegwiel zal je de magneetontsteking vinden : bobijn , visplatinee en condensator . Als de visplatinee al sterk is ingebrand , moet je hem vervangen en in dat geval bij voorkeur ook de condensator . Als de beide visplatinees nog zo'n 2 mm dik zijn , kan je ze we afschuren met een fijn schuurpapier tot ze beiden vlak zijn . Het is zeer belangrijk dat ze in gesloten stand absoluut geen weerstand hebben . De afstelling van visplatinees is in open stand 0.4 mm .
                          Nu verschilt het van model tot model maar meestal vertrekt uit de kleine vliegwielmagneetbobijn een gewoon kabeltje naar een externe bobijn die veelal rond het vliegwiel zit en langs het vliegwiel rakelings stilstaat .Deze buitenkant langs het vliegwiel is de andere kant van de ijzeren kern en moet ook proper worden afgeschuurd langs het "rakelings-vlak" .Die bobijn moet een goede verbinding hebben met de vliegwielmagneetbobijn en de massa via een andere aansluiting , meestal een bout . Vanuit deze bobijn vertrekt dan de hoogspanning . In het andere geval , vertrekt de hoogspanning rechtstreeks vauit de vliegwielmagneetbobijn . Langs de ene kant nemen ze massa , langs de andere kant de visplatinee .
                          lap ja visplatinees, even over het hoofd gezien dat dat ook wel eens probleem zou kunnen zijn. Sorry

                          Comment


                          • #14
                            no big deal , man , we're all human ;-)

                            Comment


                            • #15
                              Bedankt allemaal. Zal hier eens een printje van maken en als het pas geeft zal ik dat spul eens proberen open te smijten. Het bijna rakelings geval is zoiets als de rotor in nen delcokop dan (tenminste dezelfde functie, bij het openen van de visplatinées de spanning verder doorgeven richting bougie) ?

                              Comment


                              • #16
                                neen , dat is gewoon het passeervlak van het vliegwiel door de magneetkern van de bobijn die er rond zit . Het is belangrijk dat beide pasvlakken proper en roestvrij zijn om geen wervelstromen te hebben in het magnetisch veld om een inductiespanning te genereren .
                                U zal zien dat er precies gelijk een blok in het vliegwiel zit (magneet) gegoten , die ' past ' op de magneetkern van de bobijn als die "blok" passeert .

                                Comment


                                • #17
                                  Ok bedankt, zal, zoals ik al zei, als het eens pas geeft, dit eens proberen te bezien met de bovenstaande uitleg erij, in combinatie van de twee zal er me veel duidelijker worden (hoop ik), en moest het een kwestie van roest of vuiligheid zijn en bij het proper maken/afschuren alles terug in orde komen dan zou dat fantastisch zijn. Nogmaals bedankt.

                                  Comment


                                  • #18
                                    het belangrijkste is dat je visplatinee dik genoeg is , proper , vlak en absoluut geen weerstand tussen beide in gesloten stand : let zeer goed op en wees zeer secuur met schuurpapier : de minste zandkorrel doet de boel flessen . Remmenreiniger en perslucht bij de hand !
                                    dat afschuren van de magneetkernen is ook nodig maar dit eerder in de 2e plaats . Na afschuren van de magneetkernen inolien eerst met w40 en dan met motorolie om te beschermen tegen roest .

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hi Atlantis,
                                      Nog bedankt voor de extrainfo. Re die korrels, zulke zaken schuur ik met fijn schuurlinnen hoor, dat vermindert het risico om vuiligheid achter te laten. Ook de rest heb ik in huis, de compressor uitgezonderd.....

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Atlantis Bekijk Berichten
                                        het belangrijkste is dat je visplatinee dik genoeg is , proper , vlak en absoluut geen weerstand tussen beide in gesloten stand : let zeer goed op en wees zeer secuur met schuurpapier : de minste zandkorrel doet de boel flessen . Remmenreiniger en perslucht bij de hand !
                                        dat afschuren van de magneetkernen is ook nodig maar dit eerder in de 2e plaats . Na afschuren van de magneetkernen inolien eerst met w40 en dan met motorolie om te beschermen tegen roest .
                                        Heb gisteren de behuizing van die Echo motor eens gehaald en alles zag er nog degelijk uit, alle kabeltjes solide vast enz., alleen dat magneetje zag er nogal "aangebakken" uit, heb het dan eens goed ingespoten met remmenreiniger en met een papieren doek (van keukenrol) afgekuist, (zie bijgevoegde foto), het was meer dan vuiligheid die er afkwam, toen ik daarna alles terug ineenstak heb ik twee keer moeten trekken en alles marcheerde piccobello. Dat moet dan al sinds nieuw geweest zijn dat die vlakken vuil waren want het heeft (zelfs nieuw, 20 jaar geleden) nooit zo goed en rap gestart. Heb van puur plezier alle grasboorden afgedaan, zowel horizontaal als verticaal. (De regen heeft me zelfs niet binnengejaagd, 'k was zo opgetogen over dat lawaaierige 2takt gebeuren aan de praat gekregen te hebben dat niks me kon deren).
                                        Ik vraag me af wat ik zou moeten betalen hebben moest ik het weggedaan hebben bij een tuinmachines specialist ?


                                        Dus, nen dikke merci aan allen (inzonderheid Atlantis, Skippie, nightrider) die geholpen hebben en/of die geprobeerd hebben om te helpen.
                                        Bijgevoegde Bestanden
                                        Last edited by ; 07/09/2009, 22:34.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X