Mededeling

Collapse
No announcement yet.

een hele domme vraag ben ik bang!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • een hele domme vraag ben ik bang!

    Ik ben op zoek naar de naam van het systeem dat het typische "tsss" geluid maakt tijdens het schakelen!

    Iemand die me hieraan kan helpen?
    Wat is dit systeem, hoe heet het en of hoe werkt het?

  • #2
    blow off valve.

    Als je geen turbo benzine hebt, dan heb je een mp3 speler en een luidspreker nodig.

    Comment


    • #3
      ja maar een kennis van mij heeft een diesel
      (VW Golf) en daar is dit gelijk ook te horen tijdens het schakelen kan dat niet dan?

      Comment


      • #4
        Da's gewoon de turbo die even een gefluit geeft omdat 'ie wat onvariabel loopt bij de terugval van toeren als je ontkoppelt.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door TouchOfInsanity Bekijk Berichten
          ja maar een kennis van mij heeft een diesel
          (VW Golf) en daar is dit gelijk ook te horen tijdens het schakelen kan dat niet dan?
          er bestaan belachelijke toestanden die je op een diesel kan monteren om het geluid na te bootsen. Hoe het werkt geen idee, maar in ieder geval niet zoals een echte dump-valve aka blow-of-valve. Ik denk dat de diesel namaak sterk op de "mp3speler met luispreker" lijkt

          wat doet een blow-off-valve bij een turbo benzine op het moment van schakelen.
          - je trubo draait redelijk hard omdat je goed gast geeft = redelijk wat turbodruk
          - op moment van schakelen laat je het gas los >>> je gasklep word gesloten. Dit is een klep die in je inlaat kanaal zit en bevind zich in dit kanaal tussen turbo en motor (elke benzine heeft een gasklep omdat je de hoeveelheid gas-mengsel lucht/benzine in de cylinders wil varieren door het induwen/loslaten van het gaspedaal, maar de verhouding lucht/benzine moet constant hetzelfde blijven. Een diesel heeft dit niet omdat je bij een diesel constant maximale hoeveelheid lucht aanzuigt en je hoeveelheid diesel varieert naar gelang stand van gaspedaal)
          - doordat je gasklep sluit zal er druk opbouwen tussen turbo en gasklep.
          - de blow-off-valve zal bij een bepaalde druk opengaan door middel van een klep+veer en de druk aflaten naar de buitenlucht. Dit geeft het typische pssssssssss geluid

          voordeel: het compressor wiel van de turbo ondervind minder weerstand omdat hij geen extreem hoge druk aan het opbouwen is en zal dus sneller blijven draaien. Je zal na het schakelen sneller terug turbodruk hebben.

          veel turbo-benzine motoren hebben vanuit de fabriek iets gelijkaardigs, maar hier wordt de lucht niet naar de buitenlucht geblazen maar wordt deze naar de inlaat gerecirculeerd. zonder het pssssssssssss geluid dus.

          en zoals hogerop gezegd heeft een diesel geen gasklep, en zal je dus nooit een druk opbouwen tussen turbo en gaskelp, waardoor je dus ook nooit het gewenste effect zal kunnen creëren
          Last edited by ; 16/04/2009, 18:32.

          Comment


          • #6
            Ik heb nooit begrepen wat zo leuk is aan die psssssss.
            Ik ben blij dat men die recirculatie heeft...

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
              Ik heb nooit begrepen wat zo leuk is aan die psssssss.
              Ik ben blij dat men die recirculatie heeft...
              aah, iemand met gezond verstand
              vermoedelijk wil min opvallen zeker als ze graag dat geluidje hebben, weet ik veel

              Comment


              • #8
                scheur in de turbodarm van een dieseltje maken levert ook pssss geluiden op

                moest ik een impreza of evo hebben zou ik ook wel zo'n valve monteren.
                vergeet niet dat er een paar paarden mee te winnen zijn

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                  scheur in de turbodarm van een dieseltje maken levert ook pssss geluiden op

                  moest ik een impreza of evo hebben zou ik ook wel zo'n valve monteren.
                  vergeet niet dat er een paar paarden mee te winnen zijn
                  Paarden genoeg op zo'n ding, die paar extra hoeven voor mij dan niet meer hoor
                  Maar dat ben ik dan weer die alles OEM wil houden en er zijn er met andere meningen en smaken, wat maar goed is ook.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                    Paarden genoeg op zo'n ding, die paar extra hoeven voor mij dan niet meer hoor
                    Maar dat ben ik dan weer die alles OEM wil houden en er zijn er met andere meningen en smaken, wat maar goed is ook.
                    je hebt nooit paarden genoeg

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                      scheur in de turbodarm van een dieseltje maken levert ook pssss geluiden op

                      moest ik een impreza of evo hebben zou ik ook wel zo'n valve monteren.
                      vergeet niet dat er een paar paarden mee te winnen zijn
                      Op welke manier kan je daar pk's mee winnen vraag ik me dan af?
                      2002 MX-5 NB 1.6

                      2011 Honda PCX

                      Comment


                      • #12
                        idd daar is nul mee te winnen. Met een slecht afgestelde verlies je er soms zelfs.

                        Comment


                        • #13
                          Pssssshhhhtttt

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                            Op welke manier kan je daar pk's mee winnen vraag ik me dan af?
                            in teorie zou je turbo sneller terug druk leveren dan wanneer je er geen hebt, maar bekijk mijn opmerking over de recirculating dumpvalve.
                            Voor de rest zie ik ook niet echt in dat je er meer paarden mee krijgt.

                            Comment


                            • #15
                              Let's face it, tis puur voor de show. Daarvoor heb ik het ook gekocht
                              2002 MX-5 NB 1.6

                              2011 Honda PCX

                              Comment


                              • #16
                                verschil tussen een draaiende turbo en een stilstaande is misschien niet gigantisch maar iedere fractie dat hij allerter reageert is er één. en bijgevolg is er winst te zien op uw grafiek. hetzij in koppel, of in pk

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                                  verschil tussen een draaiende turbo en een stilstaande is misschien niet gigantisch maar iedere fractie dat hij allerter reageert is er één. en bijgevolg is er winst te zien op uw grafiek. hetzij in koppel, of in pk
                                  ?

                                  een vermogenmeting wordt in één versnelling gedaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                    ?

                                    een vermogenmeting wordt in één versnelling gedaan.
                                    gaan ze in vijfde aanzetten dan?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                                      gaan ze in vijfde aanzetten dan?
                                      wat heeft dat er nu mee te maken?

                                      je zegt dat er winst te zien gaat zijn op je grafiek, dus je spreekt over een vermogensmeting.
                                      Daarbij wordt rustig de versnellingen doorlopen, om dan meestal bij voorkeur in 4e versnelling van lage toeren uit een vermogensmeting te doen. Wat maakt het dan uit of je een BOV hebt zitten

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                        wat heeft dat er nu mee te maken?

                                        je zegt dat er winst te zien gaat zijn op je grafiek, dus je spreekt over een vermogensmeting.
                                        Daarbij wordt rustig de versnellingen doorlopen, om dan meestal bij voorkeur in 4e versnelling van lage toeren uit een vermogensmeting te doen. Wat maakt het dan uit of je een BOV hebt zitten
                                        4e of 5e maakt niet zoveel uit
                                        dat is het hem juist, vanuit uw lage toeren gaat hij nog een scheet sneller beginnen klimmen. dus daar ga je een vermogenswinst zien.
                                        ik zeg niet dat uw top pk's gaan groeien é

                                        Comment

                                        Working...
                                        X