Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW biturbo diesels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW biturbo diesels

    Iemand die weet hoe de biturbo van de BMW 123d en bij uitbreiding de 335d, 535d en 740d werken?
    Meer specifiek hoe de turbo's gekoppeld zijn aan elkaar en hoe de samenwerking geregeld wordt doorheel het gehele toerentalgebied (functiediagram)?

    Er zou een artikel verschenen zijn in de autogids hierover maar heb die gemist en weet niet welk nummer het is...
    ST Cupra 290 PP - GT86+


  • #2
    Niemand? Heb mailtje naar AG gestuurd maar zonder antwoord... en iedereen hier leest AW waarschijnlijk?!?
    ST Cupra 290 PP - GT86+

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
      Niemand? Heb mailtje naar AG gestuurd maar zonder antwoord... en iedereen hier leest AW waarschijnlijk?!?


      En voor de rest is google ook handig

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
        http://www.ultimatecarpage.com/forum...re-engine.html

        En voor de rest is google ook handig
        Lief van je, maar lezen is ook handig (hint: diesel)

        En met Google niks gevonden met enige technische diepte...
        ST Cupra 290 PP - GT86+

        Comment


        • #5
          de uitleg in de autogids was vrij summier

          je had de kleine turbo die quasi onmiddellijk komt mee blazen, vanaf 2500 komt de grote een tandje bij steken om vervolgens bij hogere toerentallen de klus helemaal alleen te klaren
          Bij jaguar is het trouwens omgekeerd nu: daar blaast eerst de grote die dan bij volledige overlap wordt bijgestaan door een kleine turbo.

          ik zal eens zoeken in welk nummer het was (of als gij het al weet), want ik hou die tijdschriften al geruime jaren bij...
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
            de uitleg in de autogids was vrij summier

            je had de kleine turbo die quasi onmiddellijk komt mee blazen, vanaf 2500 komt de grote een tandje bij steken om vervolgens bij hogere toerentallen de klus helemaal alleen te klaren
            Bij jaguar is het trouwens omgekeerd nu: daar blaast eerst de grote die dan bij volledige overlap wordt bijgestaan door een kleine turbo.

            ik zal eens zoeken in welk nummer het was (of als gij het al weet), want ik hou die tijdschriften al geruime jaren bij...
            Nee weet nog niet welk nummer, dus vreed bedankt als je kan kijken!

            We zullen zien hoe summier (zal nr. online kopen), zit er een schemaatje bij ben ik al heel blij!
            ST Cupra 290 PP - GT86+

            Comment


            • #7
              en Flappy, al iets gevonden?
              ST Cupra 290 PP - GT86+

              Comment


              • #8
                Schema van de Opel biturbo's teruggevonden op germancarfans



                Bij BMW is het gelijkaardig maar kom er niet uit hoe de uitlaatgassen hun weg vinden van de kleine naar de grote turbo:



                Verder ziet het er als volgt uit op de Volvo D5:


                Waarschijnlijk ziet het verdeelstuk voor de kleine turbine er gelijkaardig uit op de BMW maar zie dan weer niet hoe de uitlaatgassen van de turbine van de kleine Turbo voorbij die grote klep komen die zichtbaar is in de ingang van de grote turbo ...
                ST Cupra 290 PP - GT86+

                Comment


                • #9
                  Hier is een interessant artikel over de 3 liter "BluePerformance" diesels: http://www.greencarcongress.com/2008...-introduc.html

                  Comment


                  • #10
                    Dus bij Jaguar heb je eerst een turbogat om daarna bij hogere toeren af te sterven

                    Comment


                    • #11
                      Hier vind je de uitleg voor de 6 in lijn, voor de V8 is het principe hetzelfde.

                      Comment


                      • #12
                        Bedankt Desmett, dat was het type artikel waar ik naar zocht!

                        Het ontbrekende puzzelstukje voor mij om de werking te begrijpen zit in de foto met de dubbele gatan in het uitlaatspruitstuk, dus met een geintegreerde bypass die onopvallend de kleine met de grote turbo verbindt . Mooi stukje engine-ering ...
                        ST Cupra 290 PP - GT86+

                        Comment


                        • #13





                          JTD twin stage
                          Last edited by ; 15/02/2010, 13:56.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                            Schema van de Opel biturbo's teruggevonden op germancarfans


                            dan bedenk ik mij weer.
                            hmmm die check valve gaat zo hard vastzitten door oliesmurrie en de exhaust flap door roet bij onze goede vriend de ecodriver die natuurlijk dieselt

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                              dan bedenk ik mij weer.
                              hmmm die check valve gaat zo hard vastzitten door oliesmurrie en de exhaust flap door roet bij onze goede vriend de ecodriver die natuurlijk dieselt
                              Als ik het niet helemaal verkeerd voor heb, dan komt de EGR bypass pas in het inlaattraject na de compressie en de "check-valve", dus daar geen probleem. Verder zal er niet veel roet zijn op deellast, Common rail op 1600-2000bar heeft daar erg weinig last van, maar het kan idd in extreme gevallen.
                              Al bij al heeft meneer de eco-driver wel de verkeerde auto gekocht, de dubbele turbos zorgen voor extra verliezen op deellast waardoor je veel beter af bent met een eco-versie van de motor die effectief een stuk zuinger is (op lage belasting)...
                              ST Cupra 290 PP - GT86+

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                Als ik het niet helemaal verkeerd voor heb, dan komt de EGR bypass pas in het inlaattraject na de compressie en de "check-valve", dus daar geen probleem. Verder zal er niet veel roet zijn op deellast, Common rail op 1600-2000bar heeft daar erg weinig last van, maar het kan idd in extreme gevallen.
                                Al bij al heeft meneer de eco-driver wel de verkeerde auto gekocht, de dubbele turbos zorgen voor extra verliezen op deellast waardoor je veel beter af bent met een eco-versie van de motor die effectief een stuk zuinger is (op lage belasting)...
                                het was inderdaad op extreme gevallen bedoeld, en een beetje sarcatisch ook wel.

                                Comment


                                • #17
                                  Nog even een goede link met info over de N47s:

                                  ST Cupra 290 PP - GT86+

                                  Comment

                                  Working...
                                  X