Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ilmor Engineering kiest voor vijftakt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ilmor Engineering kiest voor vijftakt

    Blijf op de hoogte van het laatste autonieuws en lees onafhankelijke rijtesten van de nieuwste modellen. Bij Autofans vind je alles over auto’s, van reviews tot de nieuwste trends in de autowereld.

  • #2
    Weet jij ergens de precieze werking uitgelegd?

    Had het op AMT ook gezien, maar echt in detail gaan ze niet

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
      Weet jij ergens de precieze werking uitgelegd?

      Had het op AMT ook gezien, maar echt in detail gaan ze niet
      als ik zo naar tekeningen zie, vooral het tekeningetje van kleppen nokenassen en cylinders
      en dat combineer met te kijken naar het blok met inlaat en uitlaat/turbo plaatsing. (Buitenste cylinders hebben een normale kleppenwerking voor 4takt, binnenste cylinder heeft inlaatkleppen die om de andere slag links/rechts open gaan, uitlaatkleppen gaan hier elke opwaardse slag open. De inlaat bediend enkel buitenste cylinders, de uitlaat komt enkel van de centrale cylinder)
      Lijkt mij dat ze 2 buitenste kleinere cylinders gebruiken voor een inlaat en compressieslag en arbeid dat er dan doorgespoeld wordt naar de centrale cylinder die dan een soort 2de arbeidslag doet vooraleer het richting uitlaat/turbo gaat. Vijftakt in de zin van een cylinder gaat 5x op/af voor er in die cylinder arbeid leverd mag je het niet noemen volgens mij maar je moet het kind een naam geven he.

      Het is maar wat ik probeer af te leiden uit de tekeningen op de site die men hierboven vermeld. Ik kan er ook naast zitten.

      Edit: even rondgezocht op hun site en vond dit:
      The patented 5-stroke concept utilises two fired cylinders operating on a conventional 4-stroke cycle, which alternately exhaust into a central expansion cylinder, whereupon the burnt gases perform further work. The additional low pressure expansion cylinder decouples the expansion and compression processes, and enables the optimum expansion ratio to be selected independently of the compression ratio.

      The engine concept, which was invented by Gerhard Schmitz, has been developed by Ilmor into a working engine using a rapid prototype cast cylinder head, a machined from solid cylinder block and separate electrically powered oil and water pumps. Two overhead camshafts operate the conventional coil spring valvegear with the HP camshaft running at 0.5 x crank speed and the LP camshaft running at 1 x crank speed. The engine is turbocharged to 3 bar abs.

      Advantages of the 5-stroke concept
      -A secondary cylinder provides an additional expansion process enabling extra work to be extracted, hence increasing thermodynamic efficiency.
      -The engine runs an overall expansion ratio approaching that of a diesel engine – in the region of 14.5:1Minimised pumping work due to the downsizing effect from -highly rated firing cylinders.
      -The compression ratio can be reduced to delay knock onset without a reduction in performance.
      -Because the firing cylinders can be very highly rated, the engine is relatively compact.
      -The fuel consumption does not rise as rapidly with increasing BMEP, as retarding rejects more energy into the expansion cylinder.
      -The engine uses 100% conventional technology and so requires no new manufacturing techniques.
      Last edited by ; 20/08/2009, 09:15. Reden: Info van de constructeur toegevoegd

      Comment


      • #4
        Je zou de middelste cilinder een 'turbo' kunnen noemen, die rechtsreeks de krukas aandrijft door de nog expanderende uitlaatgassen(mede geholpen door een wat latere ontsteking). Die middelste cilinder moet dan wel groter in diameter zijn(wat duidelijk te zien is op de tekening), anders zou het effect nul komma nul zijn.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door MarcoVR6 Bekijk Berichten
          Je zou de middelste cilinder een 'turbo' kunnen noemen, die rechtsreeks de krukas aandrijft door de nog expanderende uitlaatgassen(mede geholpen door een wat latere ontsteking). Die middelste cilinder moet dan wel groter in diameter zijn(wat duidelijk te zien is op de tekening), anders zou het effect nul komma nul zijn.
          voila daar zijn we het over eens en we zijn er dan is het weer duidelijk voor iedereen

          Comment

          Working...
          X