Vergeef me als dit verkeerd staat ben nieuw hier, ik heb net een nieuwe wagen (mazda3) met automatische airco, hoe gebruik je best je airco vraag ik mij nu af, mits het een automatische is kan ik gewenste temperatuur instellen bv 22 graden, is het nuttig om deze steeds te laten opstaan of niet, ik lees verhalen dat je ze 4km voor je toekomt moet afzetten om vocht te vermijden, ook zou het slecht zijn voor je motor en batterij om constant met de airco op te rijden, voor mij is het de eerste wagen met airco daarom had ik graag wat goede raad van jullie.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hoe airco best gebruiken
Collapse
X
-
velen zweren bij contenu het laten aanstaan...maar ik vind het nogal zot om in de koudere maanden eerst je lucht af te koelen, en te drogen, alvorens op te warmen
ik zet ze ook af als het kouder wordt vanwege minderverbruik (al merk ik daar eigelijk niets van, maar theoretisch moet het er zeker zijn), en in geeneen van mijn auto's is de airco om zeep gegaan, behalve 1 maar das een verhaal apart
nadeel is wel, als je ze afzet heb je bij het starten van je volgende rit vaak het probleem dat het opgelsagen vocht in het systeem je wagen doet aandampen >>>> stoof vollen bak en ramen open en prob is na 5 minuten weg
ze uitzetten enkele kilometers voor je stopt zou ook kunnen werken, maar dat levert niet altijd effect, bij mij
-
Dat moet je zelf wat zien hé.
Sommige auto's hebben de slechte eigenschap van vrij vochtige lucht de auto in te sturen als je de airco afzet zodat al je ruiten in no time bedampen (een W211 FL heeft er bvb. veel last van, vind ik). Als de jouwe daar geen last van hebt, kan je in de winter of op koudere dagen ook zonder airco rijden. Verwarmen kan een auto ook zonder airco... .
In de zomer staat 'ie bij mij bijna altijd op (22 graden - automatisch, aan die knoppen kom ik maar zelden). In de winter gebruik ik 't alleen maar om de ruiten te ontwasemen, voor de rest staat 'ie gewoon af.
Dat van die airco afzetten x aantal km voor je arriveert, da's om schimmelvorming in je aircosysteem tegen te gaan, dacht ik. Als je dat niet doet, dan is je systeem vochtig van de condens en als je 'm lange tijd laat stilstaan kan er zich mss wel iets van schimmel/slechte geur ontwikkelen.
Ik doe 't wel nooit... 'k heb er nog nooit last van gehad.
De motor kan daar tegen... 't zou maar erg zijn anders.
Maar wat de batterij daar mee te zien heeft, dat ontgaat me eventjes ?
Oorspronkelijk geplaatst door JD. Bekijk BerichtenMaar op zich is er niks mis om ze gewoon op automatisch te laten opstaan?
Behalve een iets meer verbruik, wat logisch is.Life's too short. Not to. Live it.
1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk BerichtenDat moet je zelf wat zien hé.
Sommige auto's hebben de slechte eigenschap van vrij vochtige lucht de auto in te sturen als je de airco afzet zodat al je ruiten in no time bedampen (een W211 FL heeft er bvb. veel last van, vind ik). Als de jouwe daar geen last van hebt, kan je in de winter of op koudere dagen ook zonder airco rijden. Verwarmen kan een auto ook zonder airco... .
Comment
-
Ah, zou 't ?
Uit miserie zet ik die airco na een minuut of twee altijd terug aan... langer wachten is dus de boodschap.Life's too short. Not to. Live it.
1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Comment
-
airconditioning is niet alleen koelen he mensen.
Is ook vochtigheid regelen, kleppen van de luchtopeningen regelen, enz...
Bij mij staat hij altijd op auto. En heel soms heb ik last van geurtjes, zo 1x om de twee jaar. Bij een onderhoud vermeld ik dat even en ze vernieuwen dan de pollenfilter en spuiten reiniger in de behuizing + de verluchtingskanalen. Dan is dat weer weg voor twee jaar en dat kost echt niets.
Je hebt natuurlijk automatisch en automatisch.
Er zijn er die alleen de temperatuur constant houden, en er zijn er die zoals in mijn wagen rekening houden met open ramen, ruitenwissers die gaan (lucht wordt dan extra ontvochtigd) enz enz.
Systemen zoals de mijne hebben er dan ook alle belang bij om continu aan te staan.
Ik wijk maar twee keer af van het automatisch-knopje: als m'n voeten koud hebben zet ik tijdelijk alles op de voeten, en als de ruiten aangeslaan zijn van buiten te staan duw ik op het knopje "ontwasemen" en 't spel regelt alles automatisch om zo snel mogelijk de boel zichtbaar te krijgen.
En in de garage raden ze dat ook aan: continu aan, voor de smering van de compressor alleen al.__________________________
2015 Volvo V60 D2 aut.
2003 Volvo S60 2.4 benzine
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenvelen zweren bij contenu het laten aanstaan...maar ik vind het nogal zot om in de koudere maanden eerst je lucht af te koelen, en te drogen, alvorens op te warmen
ik zet ze ook af als het kouder wordt vanwege minderverbruik (al merk ik daar eigelijk niets van, maar theoretisch moet het er zeker zijn), en in geeneen van mijn auto's is de airco om zeep gegaan, behalve 1 maar das een verhaal apart
nadeel is wel, als je ze afzet heb je bij het starten van je volgende rit vaak het probleem dat het opgelsagen vocht in het systeem je wagen doet aandampen >>>> stoof vollen bak en ramen open en prob is na 5 minuten weg
ze uitzetten enkele kilometers voor je stopt zou ook kunnen werken, maar dat levert niet altijd effect, bij mij2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk BerichtenBij de meeste (of allemaal) schakelt de airco zich uit als de buitentemp onder de 5°C gaat. Dan wordt die enkel nog gedroogd.
Ook hier in de zomer in- en in de winter uitgeschakeld. Nauwelijks last van dat vocht op de voorruit.
Een automatische (waarover Nikske het heeft en zoals de meeste zijn) werkt in de winter toch ook nog perfect als je de koelfunctie uitschakelt. Hij regelt kleppen en dergelijke dan toch nog gewoon verder...
Eigenlijk zou hij zelf moeten beslissen wanneer de compressor meedraait want dat ontvochtigen is in de winter niet steeds nodig. Of zijn er al systemen die dat doen?Last edited by Gere; 08/11/2009, 14:53.
Comment
-
Gere, "koelfunctie uitschakelen" hoe doe je dat dan bij een automatische?
Bij mij staat hij op auto en 21 of 22 gr, en ik trek mij er niks van aan of hij nu moet koelen of niet.
Ik begrijp niet goed wat je daarmee bedoelt.__________________________
2015 Volvo V60 D2 aut.
2003 Volvo S60 2.4 benzine
Comment
Comment