Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Regeneratie van remenergie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Regeneratie van remenergie

    Meer en meer merken beginnen de warmte die vrijkomt bij het remmen te regenereren ivm met milieu en dergerlijke.
    Iemand enig idee hoe dit werkt ?

  • #2
    Er zijn verschillende methodes:

    Eentje werkt op 't feit dat een electromotor ook een generator is.
    Als u een motor voorziet van stroom zal deze gaan draaien.Deze zet nu de elekticiteit om in mechanische arbeid. Andersom als je deze motor voorziet van mechanisch arbeid (bvb. bij afremmen van een auto zal de electromotor tegenovergesteld gaan draaien), zal die electriciteit opwekken. Die je dan kan opslaan in de batterij.

    Een tweede systeem zoals gebruikt bij sommige Formule 1 wagens, slaan deze energie op in een vliegwiel...het zogezegde KERS systeem.
    Dit kan de vrijgekomen remenergie zeer snel opnemen maar ook terug vrijgeven.
    Eén druk op een knop volstaat om deze energie in de andere richting terug naar de wielen te sturen, waarbij de wagen een boost krijgt.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door t'web Bekijk Berichten
      Er zijn verschillende methodes:

      Eentje werkt op 't feit dat een electromotor ook een generator is.
      Als u een motor voorziet van stroom zal deze gaan draaien.Deze zet nu de elekticiteit om in mechanische arbeid. Andersom als je deze motor voorziet van mechanisch arbeid (bvb. bij afremmen van een auto zal de electromotor tegenovergesteld gaan draaien), zal die electriciteit opwekken. Die je dan kan opslaan in de batterij.

      Een tweede systeem zoals gebruikt bij sommige Formule 1 wagens, slaan deze energie op in een vliegwiel...het zogezegde KERS systeem.
      Dit kan de vrijgekomen remenergie zeer snel opnemen maar ook terug vrijgeven.
      Eén druk op een knop volstaat om deze energie in de andere richting terug naar de wielen te sturen, waarbij de wagen een boost krijgt.
      volgens mij draaien je wielen niet andersom als je remt.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
        volgens mij draaien je wielen niet andersom als je remt.
        Neen, dat klopt;
        Maar de eerste wet van Newton :de inertiewet ook wel, wet v/d traagheid genaamd zegt: 'een lichaam in beweging wil in beweging blijven'.
        Mensen die dagelijks de tram of de bus nemen ondervinden dit dagelijks aan de lijve...de tram/bus stopt en als je rechtstaat in de gang wordt je naar voor gekatapulteerd.

        Wel dit bovenste wetende, als de elektromotor plots wordt afgeremd wil deze ook nog steeds blijven bewegen, maar wordt brutaal tot stop geroepen d.m.v. bvb. de ferodo's op de remschijven. Nu kan deze elektromotor enkel z'n inertiekracht nog kwijt in tegenovergestelde draairichting...wat deze ook zal doen. Nu wordt deze laatste een generator en produceert elektriciteit, die dan kan dienen om bvb. de batterijen te laden.
        Last edited by ; 06/12/2009, 11:14.

        Comment


        • #5
          Ik had ergens gehoord dat het ging om de warmte die vrijkwam bij het remmen om te zetten in elektriciteit. Is dit dan een ander principe of klopt dit niet?
          Hetgeen ik hier lees gaat meer om de omzetting van kinetische engerie naar elektrische dan thermische naar elektrische.

          Comment


          • #6
            Als ze echt de warmte willen gebruiken moeten ze gaan werken met een principe op basis v/e bi-metaal.Twee metalen met een verschillend uitzettingscoëfficient, waarbij het bij warm worden er een buiging bekomen wordt in een bepaalde richting...ik denk niet dat ze dit reeds benutten.

            De bewegingsenergie van de gedreven as die wordt afgeremd, wordt in warmte omgezet. Deze warmte wordt integraal via de al dan niet geperforeerde schijven met de buitenlucht uitgewisseld...vandaar !

            Comment


            • #7
              Het is juist de bedoeling om minder warmte te genereren door niet af te remmen met wrijving maar met energieomzetting, dus niet de bedoeling om de warmte te gaan 'hergebruiken' want dat is zo goed als onmogelijk (zeker niet met een goed rendement).

              Werkt gewoon alsof je zou afremmen door een veer op te winden, daarna vertrek je dus sneller omdat de veer terug afwindt.
              Last edited by ; 20/06/2010, 16:48.

              Comment


              • #8
                Er zijn ook systemen waarbij de alternator van de wagen bekrachtigd wordt en hierdoor een soort "motorrem" in werking treed, zo wordt er opnieuw elektriciteit opgewekt en tevens de motor afgeremd. Voorwaarde is dat het voertuig dan wel in versnelling blijft staan tijdens het remmen.

                Comment


                • #9
                  Vehicles equipped with regenerative braking systems are able to recapture some of the vehicle's kinetic energy and convert it into electricity. This electricity is then used to charge the car's batteries. How is this possible?


                  Als je alle 6 pagina's leest zal je al iets meer weten

                  Comment

                  Working...
                  X