ook wel oliezuipers toen
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Boxermotor
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door B4_avantaanrader:- ga eventjes 500 euro verdienen
- zoek een alfa romeo 33 1.3 boxer
- wissel het geld tegen de wagen
- ga er me crossen, sjezen of whatever
- voel de voordelen van een boxermotor
Of.... Vraag een testritje met Impreza of Porsche aan!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door krullemeer trillingen, en zelfde problemen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpinaIs een 6 in lijn "van nature uit" niet trillinsvrij? Het grote voordeel van een boxter is, dat heb ik toch altijd gedacht, de compacte afmetingen en de mogelijkheid om het zwaartepunt erg laag te leggen.The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 53
Maar dan is dat in een V-motor toch ook zo? alleen minder omdat die pistons "verticaler" staan? enkel bij een "in-lijn" motor zou dit niet zo zijn theoretisch, omdat die pistons mooi rechtop staan... maar dan nog... dan moet de motor al zo in de wagen geplaatst zijn dat de cilinders nog altijd mooi naar boven kijken, en moet de weg ook helemaal vlak liggen.... ??
Wat is dan wel de oorzaak van die uitslijping bij boxermotoren?
De voering slijt dus meer in de richting van de krukbeweging dan in de richting haaks hierop en dit zal dus een ovale voering / zuiger geven
Ik hoop dat dit duidelijk is want uitleggen is menne sterkste kant niet.
een boxer zal voornamelijk naar onderen slijten vanwege de zwaartekracht. Maar daar ken ik niets van.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JoëlIedere motor heeft last van ovaal uitslijpen van de cilindervoeringen. Dit is een logisch gevolg van het krukdrijfstang mechanisme. als de cilinder halfweg is staat de de kruk van de krukas op 90° (verticaal tov de weg) de drijstang staat nu schuin naarboven, dit geeft op de zuiger een kracht naar boven (of onder) en een deel kracht die tegen de cilinderwand duwd.
De voering slijt dus meer in de richting van de krukbeweging dan in de richting haaks hierop en dit zal dus een ovale voering / zuiger geven
Ik hoop dat dit duidelijk is want uitleggen is menne sterkste kant niet.
een boxer zal voornamelijk naar onderen slijten vanwege de zwaartekracht. Maar daar ken ik niets van.
En over die trillingen bij 4/5/6 cilinders. Het is idd zo dat een 6cyl praktisch trillingsvrij is... en dat komt door de arbeidsoverlap van 60°. Een 4cyl heeft daar 0°, 5cyl 36°, en een 12cyl zelfs 120°.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door porschepipoSlijten de cilinderbussen en zuigers werkelijk?
Of wordt dat 'opgevangen' door de zuigerveren?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bram SAls 'k me niet vergis waren dat geen echte boxers ...
De discussie is hier al eens gevoerd geweest.
In een boxermotor gaan de zuigers bij elke slag naar elkaar toe. In de Ferrari zoals een normale V.
Comment
Comment