Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Boxermotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    ook wel oliezuipers toen

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door bobo
      ook wel oliezuipers toen
      meten is weten, waarschijnlijk staat 'ie ook ovaal.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld
        meten is weten
        niets boven getallekes

        Comment


        • #24


          997 GT3

          Comment


          • #25
            waarom geen 6-in-lijn op z'n zij leggen ?

            Comment


            • #26
              subaru is dacht ik toch al klaar met hun boxerdiesels?
              BMW E10 1600ti 1967
              BMW E10 2002tii 1973
              BMW E30 325i sedan 1986
              BMW E36 318is cabrio 1995
              BMW E36 320i cabrio 1994
              BMW E91 318d touring 2006
              MB Sprinter 316cdi 2,7l 2003

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                waarom geen 6-in-lijn op z'n zij leggen ?
                meer trillingen, en zelfde problemen

                Comment


                • #28
                  aanrader:
                  1. ga eventjes 500 euro verdienen
                  2. zoek een alfa romeo 33 1.3 boxer
                  3. wissel het geld tegen de wagen
                  4. ga er me crossen, sjezen of whatever
                  5. voel de voordelen van een boxermotor

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door krulle
                    meer trillingen, en zelfde problemen
                    En uw krukas ligt niet centraal, waardoor ge ook al bvb de versnellingsbak elders moet steken, en uw links-rechts gewichtsverdeling een tricky zaakje wordt

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant
                      aanrader:
                      1. ga eventjes 500 euro verdienen
                      2. zoek een alfa romeo 33 1.3 boxer
                      3. wissel het geld tegen de wagen
                      4. ga er me crossen, sjezen of whatever
                      5. voel de voordelen van een boxermotor

                      Of.... Vraag een testritje met Impreza of Porsche aan!

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door krulle
                        meer trillingen, en zelfde problemen
                        Is een 6 in lijn "van nature uit" niet trillinsvrij? Het grote voordeel van een boxter is, dat heb ik toch altijd gedacht, de compacte afmetingen en de mogelijkheid om het zwaartepunt erg laag te leggen.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina
                          Is een 6 in lijn "van nature uit" niet trillinsvrij? Het grote voordeel van een boxter is, dat heb ik toch altijd gedacht, de compacte afmetingen en de mogelijkheid om het zwaartepunt erg laag te leggen.
                          Geen enkele motor is van nature uit trillingsvrij. Het is wel zo dat bij een 6 cilinder in lijn de balancering van de primaire en secundaire traagheidskrachten en traagheidsmomenten perfect is. Maar de lange krukas buigt tijdens het draaien door en creëert dan weer extra trillingen.
                          The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door 53

                            Maar dan is dat in een V-motor toch ook zo? alleen minder omdat die pistons "verticaler" staan? enkel bij een "in-lijn" motor zou dit niet zo zijn theoretisch, omdat die pistons mooi rechtop staan... maar dan nog... dan moet de motor al zo in de wagen geplaatst zijn dat de cilinders nog altijd mooi naar boven kijken, en moet de weg ook helemaal vlak liggen.... ??


                            Wat is dan wel de oorzaak van die uitslijping bij boxermotoren?
                            Iedere motor heeft last van ovaal uitslijpen van de cilindervoeringen. Dit is een logisch gevolg van het krukdrijfstang mechanisme. als de cilinder halfweg is staat de de kruk van de krukas op 90° (verticaal tov de weg) de drijstang staat nu schuin naarboven, dit geeft op de zuiger een kracht naar boven (of onder) en een deel kracht die tegen de cilinderwand duwd.

                            De voering slijt dus meer in de richting van de krukbeweging dan in de richting haaks hierop en dit zal dus een ovale voering / zuiger geven

                            Ik hoop dat dit duidelijk is want uitleggen is menne sterkste kant niet.

                            een boxer zal voornamelijk naar onderen slijten vanwege de zwaartekracht. Maar daar ken ik niets van.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Joël
                              Iedere motor heeft last van ovaal uitslijpen van de cilindervoeringen. Dit is een logisch gevolg van het krukdrijfstang mechanisme. als de cilinder halfweg is staat de de kruk van de krukas op 90° (verticaal tov de weg) de drijstang staat nu schuin naarboven, dit geeft op de zuiger een kracht naar boven (of onder) en een deel kracht die tegen de cilinderwand duwd.

                              De voering slijt dus meer in de richting van de krukbeweging dan in de richting haaks hierop en dit zal dus een ovale voering / zuiger geven

                              Ik hoop dat dit duidelijk is want uitleggen is menne sterkste kant niet.

                              een boxer zal voornamelijk naar onderen slijten vanwege de zwaartekracht. Maar daar ken ik niets van.
                              Komt dus idd door het krukdrijfstangmech... en door de ontsteking als de zuiger in het BDP komt. De zuiger zou dan normaal naar rechts of links tegen de wand, afhankelijk van draairichting, geslagen worden. Dit wordt min of meer 'verholpen' door de zuigerpendesaxatie, die de zuiger doet kantelen naar de andere zijde, ipv een grot klap tegen de wand. De zijde waar deze slijtage merkbaar is als je een motor openhaalt, heet de werkzijde.

                              En over die trillingen bij 4/5/6 cilinders. Het is idd zo dat een 6cyl praktisch trillingsvrij is... en dat komt door de arbeidsoverlap van 60°. Een 4cyl heeft daar 0°, 5cyl 36°, en een 12cyl zelfs 120°.

                              Comment


                              • #35
                                Slijten de cilinderbussen en zuigers werkelijk?
                                Of wordt dat 'opgevangen' door de zuigerveren?

                                Comment


                                • #36
                                  ff het Ferrari gehalte wat opkrikken want ook zij hebben prachtige boxermotoren gemaakt



                                  Comment


                                  • #37
                                    Als 'k me niet vergis waren dat geen echte boxers ...

                                    De discussie is hier al eens gevoerd geweest.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door BMWFREAK
                                      subaru is dacht ik toch al klaar met hun boxerdiesels?
                                      Tegen eind 2007 zou de turboboxerdiesel klaar moeten zijn.
                                      In 2008 dan op de markt....

                                      We hebben dat al vaak gehoord!

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door porschepipo
                                        Slijten de cilinderbussen en zuigers werkelijk?
                                        Of wordt dat 'opgevangen' door de zuigerveren?
                                        De zuiger en de bussen slijten zeker. Het uitslijten wordt gecompenseerd door de zuigerveren, waardoor een goede afdichting gegarandeerd blijft zolang de veren niet versleten zijn want deze slijten natuurlijk heeft meest.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Bram S
                                          Als 'k me niet vergis waren dat geen echte boxers ...

                                          De discussie is hier al eens gevoerd geweest.
                                          Klopt. Eigenlijk een V in een hoek van 180° gelegd.
                                          In een boxermotor gaan de zuigers bij elke slag naar elkaar toe. In de Ferrari zoals een normale V.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X