Er zitten hier op het forum genoeg technische knobbles om technische onderwerpen op een eenvoudige manier uit te leggen aan de andere forumleden. Dus het wordt ‘ns tijd dat we topics opstarten waarin verschillende technische begrippen aan bod komen en waar leden vragen kunnen stellen over deze onderwerpen.
Ik zal alvast de spits afbijten met een onderwerp dat zo oud is als de straatstenen: drukvulling.
Voor we echt van start kunnen gaan is het interessant even stil te staan bij de types motoren die er bestaan. In de ene hoek hebben we de vrij aanzuigende of atmosferische motoren (op sommige fora ook NA motoren genaamd, van het Engelse normally aspirated). En in de andere hoek de drukgevulde motoren. Het onderscheid tussen deze motoren zit hem in de manier waarop ze hun lucht aanzuigen. Een atmosferische motor is de gewone motor, zoals die in de 19e eeuw uitgevonden is geweest. Hij ademt z’n lucht in zoals wij dat doen. De luchtdruk in de motor is dan ook ongeveer dezelfde als de luchtdruk buiten. Een drukgevulde motor heeft een extra middeltje in z’n inlaat om meer lucht in te blazen dat hij normaal zou kunnen. Men kan het vergelijken met het zetten van een blazer op de mond van een persoon. De blazer duwt een hoop extra lucht binnen. Bij een drukgevulde motor is de luchtdruk in de motor dan ook groter als de luchtdruk in de omgeving.
Wat is het nut van meer lucht in de motor? Meer lucht in de motor pompen, betekent dat er na het inspuiten van de brandstof er ook meer mengsel in de cilinders zit. Dit vertaalt zich in meer energie tijdens de verbranding en dus meer koppel en vermogen.
Bij de drukgevuldemotoren zijn er ruwweg 3 manieren om meer lucht in de motor te persen:
Op deze drie types van drukvulling kom ik later in detail terug. Eerst gaan we even een zijsprong nemen en de intercooler behandelen. Zogoed als alle huidige drukgevulde motoren zijn uitgerust met een intercooler, die na de turbo of compressor is geplaatst. De reden hiervoor is simpel: pers je lucht samen, dan warmt ie op. En warme inlaatlucht wil je vermijden. Ten eerste zet warme lucht uit, waardoor het effect van het comprimeren van de lucht deels teniet gedaan wordt. Ten tweede is de temperatuur in de cilinders groter, waardoor de motor makkelijker gaat kloppen (d.i. een hevige ongecontroleerde zelfontploffing van het mengsel) en zo schade oploopt. Vandaar de intercooler die de warme inlaatlucht terug afkoelt.
Er zijn 2 types intercoolers: een lucht-luchtkoeler en een water-luchtkoeler. De lucht-luchtkoeler wordt het meeste toegepast: omgevingslucht stroomt dan over de intercooler om de inaatlucht af te koelen. Bij auto’s met motor vooraan wordt de intercooler vaak onderaan de radiator geplaatst. Bij sommige sportieve wagens (denk Mitsubishi EVO), bestaat er de mogelijkheid koud water over de lucht-lucht intercooler te spuiten om voor extra afkoeling te zorgen. Naast de lucht-luchtkoeler heb je de water-luchtkoeler. In dit geval wordt koelwater gebruikt om de inlaat lucht af te koelen.
Ik zal alvast de spits afbijten met een onderwerp dat zo oud is als de straatstenen: drukvulling.
Voor we echt van start kunnen gaan is het interessant even stil te staan bij de types motoren die er bestaan. In de ene hoek hebben we de vrij aanzuigende of atmosferische motoren (op sommige fora ook NA motoren genaamd, van het Engelse normally aspirated). En in de andere hoek de drukgevulde motoren. Het onderscheid tussen deze motoren zit hem in de manier waarop ze hun lucht aanzuigen. Een atmosferische motor is de gewone motor, zoals die in de 19e eeuw uitgevonden is geweest. Hij ademt z’n lucht in zoals wij dat doen. De luchtdruk in de motor is dan ook ongeveer dezelfde als de luchtdruk buiten. Een drukgevulde motor heeft een extra middeltje in z’n inlaat om meer lucht in te blazen dat hij normaal zou kunnen. Men kan het vergelijken met het zetten van een blazer op de mond van een persoon. De blazer duwt een hoop extra lucht binnen. Bij een drukgevulde motor is de luchtdruk in de motor dan ook groter als de luchtdruk in de omgeving.
Wat is het nut van meer lucht in de motor? Meer lucht in de motor pompen, betekent dat er na het inspuiten van de brandstof er ook meer mengsel in de cilinders zit. Dit vertaalt zich in meer energie tijdens de verbranding en dus meer koppel en vermogen.
Bij de drukgevuldemotoren zijn er ruwweg 3 manieren om meer lucht in de motor te persen:
- Turbo: deze wordt aangedreven door de uitlaatgassen van de motor
- Compressor: deze wordt via een riem of ketting rechtstreeks aangedreven door de motor
- Comprex: dit is een speciaal geval dat zowel door de uitlaatgassen als rechtstreeks door de motor wordt aangedreven
Op deze drie types van drukvulling kom ik later in detail terug. Eerst gaan we even een zijsprong nemen en de intercooler behandelen. Zogoed als alle huidige drukgevulde motoren zijn uitgerust met een intercooler, die na de turbo of compressor is geplaatst. De reden hiervoor is simpel: pers je lucht samen, dan warmt ie op. En warme inlaatlucht wil je vermijden. Ten eerste zet warme lucht uit, waardoor het effect van het comprimeren van de lucht deels teniet gedaan wordt. Ten tweede is de temperatuur in de cilinders groter, waardoor de motor makkelijker gaat kloppen (d.i. een hevige ongecontroleerde zelfontploffing van het mengsel) en zo schade oploopt. Vandaar de intercooler die de warme inlaatlucht terug afkoelt.
Er zijn 2 types intercoolers: een lucht-luchtkoeler en een water-luchtkoeler. De lucht-luchtkoeler wordt het meeste toegepast: omgevingslucht stroomt dan over de intercooler om de inaatlucht af te koelen. Bij auto’s met motor vooraan wordt de intercooler vaak onderaan de radiator geplaatst. Bij sommige sportieve wagens (denk Mitsubishi EVO), bestaat er de mogelijkheid koud water over de lucht-lucht intercooler te spuiten om voor extra afkoeling te zorgen. Naast de lucht-luchtkoeler heb je de water-luchtkoeler. In dit geval wordt koelwater gebruikt om de inlaat lucht af te koelen.
Comment