Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Versnellingsbakken: manueel, automaat, geautomatiseerd, koppelingen, koppelomvormer .

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Zeer knappe post idd, ik had echter graag wat meer details gehad over de gewone sequentiële transmissies.
    BMW = Freude Am Fahren

    Comment


    • #22
      vraagje

      Mijn Mercedes sportcoupé heeft ook een automatische versnellingsbak,
      en sinds kort schakeld deze niet meer lekker...
      steeds wanneer er word overgegaan van eerste naar tweede gebeurt dit met een enorme duw en stoot... enkel 1ste naar 2de.
      Zeer irritant om met te rijden, want wanneer ik eens lekker wil doortrekken aan kruispunt dan krijgen mijn achterwielen een zodanig hevige klap dat deze zelf beginnen door te slippen (patineren)

      aangezien jullie hier veel blijken te weten van automatische versnellingsbakken dacht ik om het even aan jullie te vragen,
      mijn garage weet geen raad...

      alvast bedankt
      grtz

      Comment


      • #23
        en niet alleen wanneer hij koud staat ?

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door bobo
          en niet alleen wanneer hij koud staat ?

          neen constant, altijd van eerste naar 2de

          Comment


          • #25
            mijne heeft het alleen bij koude boite, de eerste 2 à 3 overgangen, dan loopt het smooth

            ai-ai, dat beloofd

            Comment


            • #26
              Zeer goed en duidelijk uitgelegd ,thanks voor de info

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
                De veren zijn om de trillingen op te vangen, om het schakelschokken op te vangen kan de plaat tov zijn centrale gat verdraaien onder een hoek van 24° ofzo dacht ik...
                Vandaag in voertuigtechnieken gezien (naam van de docent vergeten) dat dit zelfs tot waarden tussen 90° en 180° kan zijn! Of is dat dan iets anders dat zoveel verdraaid?


                @Wutputt: zeer knap verslag! Ik snap nu alles perfect, mede omdat ik dit nu allemaal zie op school! Interessant naslagwerk!

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door Nilsdb
                  Mijn Mercedes sportcoupé heeft ook een automatische versnellingsbak,
                  en sinds kort schakeld deze niet meer lekker...
                  steeds wanneer er word overgegaan van eerste naar tweede gebeurt dit met een enorme duw en stoot... enkel 1ste naar 2de.
                  Zeer irritant om met te rijden, want wanneer ik eens lekker wil doortrekken aan kruispunt dan krijgen mijn achterwielen een zodanig hevige klap dat deze zelf beginnen door te slippen (patineren)

                  aangezien jullie hier veel blijken te weten van automatische versnellingsbakken dacht ik om het even aan jullie te vragen,
                  mijn garage weet geen raad...

                  alvast bedankt
                  grtz
                  Volgens mij ligt het aan de koppeling zelf. De veertjes die ervoor zorgen dat de koppeling zonder schokken aanpakt werken misschien niet meer optimaal ofwel is je koppeling gewoon versleten en zit je met een slippende koppeling.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door TomT
                    Volgens mij ligt het aan de koppeling zelf. De veertjes die ervoor zorgen dat de koppeling zonder schokken aanpakt werken misschien niet meer optimaal ofwel is je koppeling gewoon versleten en zit je met een slippende koppeling.
                    mag dit al na 98000km?

                    nog iets dat ik opgemerkt heb is, als ik stil sta in D(rive) mode met men voet op de rem, en schakel dan de automaat om van W(interstand) naar S(port) dat ik dezelfde slag krijg, zo dat mijn auto eventjes naar voor schokt...

                    bij de garage denken ze aan de stuurdoos voor mijn versnellingsbak die kapot is...

                    Comment


                    • #30
                      In principe kan een koppeling 300000km meegaan, zeker en vast, maar allerlei factoren beinvloeden de levensduur in de negatieve zin!

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Nilsdb
                        nog iets dat ik opgemerkt heb is, als ik stil sta in D(rive) mode met men voet op de rem, en schakel dan de automaat om van W(interstand) naar S(port) dat ik dezelfde slag krijg, zo dat mijn auto eventjes naar voor schokt...
                        dat is ook dezelfde reden als het schokken van 1 naar 2

                        in winterstand vertrekt je auto in 2de, behalve bij een kompleet ingedrukte gaspedaal

                        laat het lastige van je probleem deels opgelost zijn als je in 'w' rijdt, je maakt de lastige overgang niet meer mee

                        in file zet ik de mijne ook altijd in 'w', dan bolt hij harder

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Nilsdb
                          Mijn Mercedes sportcoupé heeft ook een automatische versnellingsbak,
                          en sinds kort schakeld deze niet meer lekker...
                          steeds wanneer er word overgegaan van eerste naar tweede gebeurt dit met een enorme duw en stoot... enkel 1ste naar 2de.
                          Zeer irritant om met te rijden, want wanneer ik eens lekker wil doortrekken aan kruispunt dan krijgen mijn achterwielen een zodanig hevige klap dat deze zelf beginnen door te slippen (patineren)

                          aangezien jullie hier veel blijken te weten van automatische versnellingsbakken dacht ik om het even aan jullie te vragen,
                          mijn garage weet geen raad...

                          alvast bedankt
                          grtz
                          Dan moet je eens een schema opvragen bij de garage en nagaan welke onderdelen allemaal gebruikt worden bij de eerste 2 versnellingen. Maar laat de sturing eerst eens uitlezen en de drukken controleren van de sturing. Er zitten gaten met inbusschroefjes waar je een drukmetertje op kan zetten. Waarschijnlijk het 1-2 ventiel.

                          Ik weet ook niet direct welke bak onder een C200K hangt. Dus zelf eens zo een schema opvragen en bekijken kan al voor een beetje opheldering zorgen.
                          A Twist of the Wrist

                          Comment


                          • #33
                            de s bij benz staat voor standard, niet voor sport

                            pietluttig detail natuurlijk

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door TomT
                              Volgens mij ligt het aan de koppeling zelf. De veertjes die ervoor zorgen dat de koppeling zonder schokken aanpakt werken misschien niet meer optimaal ofwel is je koppeling gewoon versleten en zit je met een slippende koppeling.
                              Het gaat hier om een klassieke automaat, daar zit maw geen klassieke koppeling in, maar wel een koppelomvormer.



                              Ik sluit me aan bij 911turbo: sturing laten uitlezen en de verschillende oliedrukken laten opmeten (natuurlijk niet enkel in positie N)
                              The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door TomT
                                Volgens mij ligt het aan de koppeling zelf. De veertjes die ervoor zorgen dat de koppeling zonder schokken aanpakt werken misschien niet meer optimaal ofwel is je koppeling gewoon versleten en zit je met een slippende koppeling.

                                Koppeling in een automaat . Daar zit een koppelomvormer in


                                Edith: potver, el maestro is me voor

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Mister V
                                  Koppeling in een automaat . Daar zit een koppelomvormer in


                                  Edith: potver, el maestro is me voor
                                  Inderdaad, in de les zitten we ondertussen ook al zover.

                                  *voelt zich stom*

                                  Comment


                                  • #37
                                    Mijn vraag is blijkbaar onopgemerkt gebleven, bij deze: Zou iemand kunnen uitleggen hoe sequentiele transmissie's werken?
                                    BMW = Freude Am Fahren

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                      mijne heeft het alleen bij koude boite, de eerste 2 à 3 overgangen, dan loopt het smooth

                                      ai-ai, dat beloofd
                                      Ditto, airco uitzetten doet wonderen
                                      Ik heb wel geen winter mode, enkel S/C.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door wouteb Bekijk Berichten
                                        Mijn vraag is blijkbaar onopgemerkt gebleven, bij deze: Zou iemand kunnen uitleggen hoe sequentiele transmissie's werken?
                                        Hetzelfde als handgeschakelde, alleen is het een geautomatiseerd systeem die de versnellingen verlegd.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                          Hetzelfde als handgeschakelde, alleen is het een geautomatiseerd systeem die de versnellingen verlegd.
                                          Jup,
                                          met behulp van elektrische motortjes worden de koppeling en de schakelvorken bediend. De ECU regelt wanner de gasklep moet worden gesloten, om het schakelen vlot te laten verlopen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X