Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Versnellingsbakken: manueel, automaat, geautomatiseerd, koppelingen, koppelomvormer .
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door wouteb Bekijk BerichtenMijn vraag is blijkbaar onopgemerkt gebleven, bij deze: Zou iemand kunnen uitleggen hoe sequentiele transmissie's werken?Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk BerichtenHetzelfde als handgeschakelde, alleen is het een geautomatiseerd systeem die de versnellingen verlegd.
Een sequentële bak gebruikt geen schakelvork, maar een schakeltrommel. Die ziet eruit als een dikke staaf waarin groeven gemaakt zijn. De groeven zijn verbonden met de synchronisatieringen van de versnellingsbak. Doordat de groeven een vooraf uitgedacht pad hebben, wordt bij elke verdraaing van de schakeltrommel een bepaalde synchronisatiering bediend. Dus door de schakeltrommel te draaien wordt er een versnelling opgeschakeld of teruggeschakeld. Doordat de schakeltrommel maar in 2 richtingen kan bewegen (in wijzerzin of tegenwijzer draaien), kan er enkel tussen 2 opeenvolgende versnellingen geschakeld worden. Zo kun je niet rechtstreeks van 4e naar 2e schakelen, dit gaat enkel door van 4e naar 3e en van 3e naar 2e te schakelen.
Ik zal 'ns zien of ik geen foto vind van zo'n schakeltrommel, want zonder is de uitleg nogal onduidelijk.The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk BerichtenWutputt man, hoe komt het dat jij echt à lles weet?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk BerichtenIk zal 'ns zien of ik geen foto vind van zo'n schakeltrommel, want zonder is de uitleg nogal onduidelijk.A Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk BerichtenWutputt man, hoe komt het dat jij echt à lles weet?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk BerichtenOnthoud dit goed, en leg het binnenkort aan ceustermans uit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenDiene van carrosserie?
die gaf ons vorig jaar voertuigtechnieken. maar ksnapte nooit veel van zijn uitleg
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichtenyep.
die gaf ons vorig jaar voertuigtechnieken. maar ksnapte nooit veel van zijn uitleg
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichtenyep.
die gaf ons vorig jaar voertuigtechnieken. maar ksnapte nooit veel van zijn uitleg
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk BerichtenWij hebben nu Wouters. Die van labo voertuigtechnieken ook.
Hij geeft alleen niet zoveel punten op exames... maar als ge het wa deftig kent, laat hij u der wel door.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenWouters is echt ne goeie gast. Geeft goeien uitleg, kunde alles aan vrage, en weet er ook effectief téén en tander van.
Hij geeft alleen niet zoveel punten op exames... maar als ge het wa deftig kent, laat hij u der wel door.
Die devriendt man, die blijft u aangapen als die iets vertelt!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk BerichtenMag je inderdaad alles aan vragen, en is zeer vriendelijk.
Die devriendt man, die blijft u aangapen als die iets vertelt!
Ja da's echt ne raren. Maar ge moet u bij den diene ook nie echt inhouden om wa te zeveren, want soms kan die der wel ies mee lachen. (nie overdrijven, want dan slaagt zijne mood om...)
Hehe, en ik ben ooit eens mijn die kerel zijn bankkaart en bijbehorende code 'op stap' mogen gaan....
Moest ATF gaan halen in den ataf voor zijn opel-brakske...
Comment
-
Wat ik me afvroeg, vroeger zei men me altijd dat het eigelijk ni echt gezond is om uw hand op de versnellingspook te houden tijdens het rijden. Omdat je daar altijd wa druk op zet. Nu zei ik dat hier op 't forum overlaatst en Bobo zei dat het tegenwoordig geen kwaad meer kan. Hoe komt dat eigelijk? Ik bedoel, waarom was da vroeger wel slecht, en hoe wat is er nu anders dat het niet meer schadelijk is? En vanaf welk jaartal ongeveer is dit veranderd?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door chevy Bekijk BerichtenWat ik me afvroeg, vroeger zei men me altijd dat het eigelijk ni echt gezond is om uw hand op de versnellingspook te houden tijdens het rijden. Omdat je daar altijd wa druk op zet. Nu zei ik dat hier op 't forum overlaatst en Bobo zei dat het tegenwoordig geen kwaad meer kan. Hoe komt dat eigelijk? Ik bedoel, waarom was da vroeger wel slecht, en hoe wat is er nu anders dat het niet meer schadelijk is? En vanaf welk jaartal ongeveer is dit veranderd?
Oude versnellingsbakken hadden dit niet, waardoor de versnelling enkel een direct contact tussen 2 tandwielen inhield. Wanneer je dus de pook belastte, werd deze overbrenging direct beïnvloed, en werd de schakelvork tegen een tandwiel geduwd, hetgeen niet bevorderlijk was voor de levensduur van de tandwielen.
Bij moderne versnellingsbakken (althans de Vooruit-versnellingen. Achteruit is bij de meeste bakken nog steeds niet gesynchroniseerd) worden de tandwielen van de gekozen versnelling eerst op gelijke snelheid gebracht dmv synchronisatieringen, dus eigenlijk is er een soort tussenstation.
De tandwielen worden dus niet meer direct beïnvloed...
Let wel, op uw pook leunen is nog steeds niet aan te raden, want bij belasting van de pook wordt het klein beetje speling op het synchrosysteem weggenomen, waardoor er toch een hogere slijtage van dit onderdeel ontstaat.
Dit is de meest logische reden die ik kan bedenken. Misschien (en hoogstwaarschijnlijk) kan wutputt me wel verbeteren of aanvullen.
Comment
-
Ik denk ook dat het zoiets is maar ik denk ook aan het volgende:
vroeger had je veel meer een directe bediening, terwijl je nu bijna altijd een indirecte bediening hebt met kabels of stangen. Als je dan bij de directe bediening je hand op de pook legde zal je dus volgens mij een druk uitoefenen op je versnellingsbak, terwijl dat nu met de indirecte bediening opgehoffen word door de kabels. Het is niet echt duidelijk, maar ik ben ook niet zeker of het hier iets mee te maken heeft, maar dit kwam spontaan in me op.
Comment
Comment