Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Versnellingsbakken: manueel, automaat, geautomatiseerd, koppelingen, koppelomvormer .

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door wouteb Bekijk Berichten
      Mijn vraag is blijkbaar onopgemerkt gebleven, bij deze: Zou iemand kunnen uitleggen hoe sequentiele transmissie's werken?
      Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
      Hetzelfde als handgeschakelde, alleen is het een geautomatiseerd systeem die de versnellingen verlegd.
      Hij bedoelt echte sequentiële transmissies, zoals op een moto, waarbij het dus enkel mogelijk is de versnellingen te doorlopen. Met een AMT (geautomatiseerd manuele transmissie) kan de versnellingsbak nog steeds van bvb 4e naar 2e schakelen. Het kan zijn dat de elektronica dit niet altijd toelaat, maar fysisch gezien kan zo'n bak dit doen.

      Een sequentële bak gebruikt geen schakelvork, maar een schakeltrommel. Die ziet eruit als een dikke staaf waarin groeven gemaakt zijn. De groeven zijn verbonden met de synchronisatieringen van de versnellingsbak. Doordat de groeven een vooraf uitgedacht pad hebben, wordt bij elke verdraaing van de schakeltrommel een bepaalde synchronisatiering bediend. Dus door de schakeltrommel te draaien wordt er een versnelling opgeschakeld of teruggeschakeld. Doordat de schakeltrommel maar in 2 richtingen kan bewegen (in wijzerzin of tegenwijzer draaien), kan er enkel tussen 2 opeenvolgende versnellingen geschakeld worden. Zo kun je niet rechtstreeks van 4e naar 2e schakelen, dit gaat enkel door van 4e naar 3e en van 3e naar 2e te schakelen.

      Ik zal 'ns zien of ik geen foto vind van zo'n schakeltrommel, want zonder is de uitleg nogal onduidelijk.
      The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

      Comment


      • #43
        Wutputt man, hoe komt het dat jij echt àlles weet?

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
          Wutputt man, hoe komt het dat jij echt àlles weet?
          Stay in school!


          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk Berichten
            Ik zal 'ns zien of ik geen foto vind van zo'n schakeltrommel, want zonder is de uitleg nogal onduidelijk.
            A Twist of the Wrist

            Comment


            • #46
              Ah zalig, dat systeem kende ik nog niet.

              Goed om weten!

              Comment


              • #47
                Als de nood het hoogst is, is 911turbo nabij

                Zo is het vele duidelijker. Merci
                The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                  Wutputt man, hoe komt het dat jij echt àlles weet?
                  Onthoud dit goed, en leg het binnenkort aan ceustermans uit.

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                    Onthoud dit goed, en leg het binnenkort aan ceustermans uit.
                    Diene van carrosserie?

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                      Diene van carrosserie?
                      yep.

                      die gaf ons vorig jaar voertuigtechnieken. maar ksnapte nooit veel van zijn uitleg

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                        yep.

                        die gaf ons vorig jaar voertuigtechnieken. maar ksnapte nooit veel van zijn uitleg
                        hehe... da's begrijpelijk...

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                          yep.

                          die gaf ons vorig jaar voertuigtechnieken. maar ksnapte nooit veel van zijn uitleg
                          Wij hebben nu Wouters. Die van labo voertuigtechnieken ook.

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                            Wij hebben nu Wouters. Die van labo voertuigtechnieken ook.
                            Wouters is echt ne goeie gast. Geeft goeien uitleg, kunde alles aan vrage, en weet er ook effectief téén en tander van.
                            Hij geeft alleen niet zoveel punten op exames... maar als ge het wa deftig kent, laat hij u der wel door.

                            Comment


                            • #54
                              Wouters is idd ne goeien. Maar absolute toppers blijven Segers (zijn tijdsbommeke me die projector), en uiteraard onze goede vriend Devriendt! Zoooo simpele kerel

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                                Wouters is echt ne goeie gast. Geeft goeien uitleg, kunde alles aan vrage, en weet er ook effectief téén en tander van.
                                Hij geeft alleen niet zoveel punten op exames... maar als ge het wa deftig kent, laat hij u der wel door.
                                Mag je inderdaad alles aan vragen, en is zeer vriendelijk.
                                Die devriendt man, die blijft u aangapen als die iets vertelt!

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                                  Mag je inderdaad alles aan vragen, en is zeer vriendelijk.
                                  Die devriendt man, die blijft u aangapen als die iets vertelt!

                                  Ja da's echt ne raren. Maar ge moet u bij den diene ook nie echt inhouden om wa te zeveren, want soms kan die der wel ies mee lachen. (nie overdrijven, want dan slaagt zijne mood om...)

                                  Hehe, en ik ben ooit eens mijn die kerel zijn bankkaart en bijbehorende code 'op stap' mogen gaan....
                                  Moest ATF gaan halen in den ataf voor zijn opel-brakske...

                                  Comment


                                  • #57
                                    Dat was idd wat ik bedoelde bedankt voor de uitleg en 911turbo bedankt voor de foto.
                                    BMW = Freude Am Fahren

                                    Comment


                                    • #58
                                      Wat ik me afvroeg, vroeger zei men me altijd dat het eigelijk ni echt gezond is om uw hand op de versnellingspook te houden tijdens het rijden. Omdat je daar altijd wa druk op zet. Nu zei ik dat hier op 't forum overlaatst en Bobo zei dat het tegenwoordig geen kwaad meer kan. Hoe komt dat eigelijk? Ik bedoel, waarom was da vroeger wel slecht, en hoe wat is er nu anders dat het niet meer schadelijk is? En vanaf welk jaartal ongeveer is dit veranderd?

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door chevy Bekijk Berichten
                                        Wat ik me afvroeg, vroeger zei men me altijd dat het eigelijk ni echt gezond is om uw hand op de versnellingspook te houden tijdens het rijden. Omdat je daar altijd wa druk op zet. Nu zei ik dat hier op 't forum overlaatst en Bobo zei dat het tegenwoordig geen kwaad meer kan. Hoe komt dat eigelijk? Ik bedoel, waarom was da vroeger wel slecht, en hoe wat is er nu anders dat het niet meer schadelijk is? En vanaf welk jaartal ongeveer is dit veranderd?
                                        Heeft dacht ik te maken met de synchronisatie van moderne versnellingsbakken.

                                        Oude versnellingsbakken hadden dit niet, waardoor de versnelling enkel een direct contact tussen 2 tandwielen inhield. Wanneer je dus de pook belastte, werd deze overbrenging direct beïnvloed, en werd de schakelvork tegen een tandwiel geduwd, hetgeen niet bevorderlijk was voor de levensduur van de tandwielen.

                                        Bij moderne versnellingsbakken (althans de Vooruit-versnellingen. Achteruit is bij de meeste bakken nog steeds niet gesynchroniseerd) worden de tandwielen van de gekozen versnelling eerst op gelijke snelheid gebracht dmv synchronisatieringen, dus eigenlijk is er een soort tussenstation.
                                        De tandwielen worden dus niet meer direct beïnvloed...

                                        Let wel, op uw pook leunen is nog steeds niet aan te raden, want bij belasting van de pook wordt het klein beetje speling op het synchrosysteem weggenomen, waardoor er toch een hogere slijtage van dit onderdeel ontstaat.


                                        Dit is de meest logische reden die ik kan bedenken. Misschien (en hoogstwaarschijnlijk) kan wutputt me wel verbeteren of aanvullen.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Ik denk ook dat het zoiets is maar ik denk ook aan het volgende:
                                          vroeger had je veel meer een directe bediening, terwijl je nu bijna altijd een indirecte bediening hebt met kabels of stangen. Als je dan bij de directe bediening je hand op de pook legde zal je dus volgens mij een druk uitoefenen op je versnellingsbak, terwijl dat nu met de indirecte bediening opgehoffen word door de kabels. Het is niet echt duidelijk, maar ik ben ook niet zeker of het hier iets mee te maken heeft, maar dit kwam spontaan in me op.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X