Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Temperatuurmeter Audi 80Bouwjaar 1990

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Temperatuurmeter Audi 80Bouwjaar 1990

    Hallo ,
    De thermostaat is vervangen ,en terug chauffage in de auto op volle toeren.
    Maar nog steeds geen uitlezing op de temperatuurmeter.
    Op foto1 zie je 2 sensoren
    1 ste sensor :Type Audi 80 / 6-24v 053919369 110-104 130° C Max. (Draad M10 x 1 ) Deze is gemonteerd bovenaan dikke darm die naar de radiateur loopt

    2 de sensor : Type Audi 80 / 6-24v 034919501C 120° C 130° Max.
    Deze is gemonteerd aan de achterzijde van de dikke darm die naar de radiateur loopt.

    Welke sensoren bedienen : Temperatuurmeter,Signaallampje temperatuur te hoog (alarm) enz….
    En kan mij ook iemand uitleggen hoe die sensoren werken ? is dit een normaal open contact die zich sluit aan bvb 120° of is dat een weerstand die naargelang de warmte hoger of lager komt ?

    K heb ook nog een sensor gevonden aan de achterzijde van het motorblok.
    Als ik die uitmeet bij koude motor meet ik ongeveer 700 Ohm,bij warme motor is dit ongeveer 160 Ohm.Voor wat zou die sensor dienen ? ( foto 2)
    Als ik die fische afschakel van die sensor ,en leg het contact aan van de wagen ,dan blijft het lampje branden van de voor verwarming !!!
    Zou die sensor enkel voor dit lampje van de voor verwarming dienen of zou die nog andere fucties hebben ? vb aanduiding van de temperatuurmeter ?

    T is natuurlijk nen hele boterham,maar wie zou mij enige uitleg daarover kunnen geven.
    Dank
    Audi 80 Diesel Bouwjaar 1990
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    die op foto 2 (met de typische kabelboom aansluiting) is voor het motormanagement.
    de andere is voor het metertje op je dash of is de fan switch (aanslaan van radiator fan bij vaste temperatuur) (moeilijk uit te maken op deze foto, een goude regel hier is: zit de sensor in circuit voor de termostaat is het voor het metertje, zit hij in het groot circuit naar je radiator en dus na de termostaat dan is het de fan switch)

    ALGEMEEN
    werking is via een PTC of NTC weerstand. Een weerstand die variable is naargelang de temperatuur PTC is hogere weerstand bij hotere temp, NTC is lagere weerstand bij hogere temp. De juiste gegevens van je specifieke sensor ga je moeten uitzoeken.

    APARTE SENSOR VOOR METERTJE IN DASH (veel voorkomend bij oudere wagens)
    Basicly gaat de weerstand van de temp sensor voor je metertje in serie staan met een vaste weerstand en is het metertje in je dash een meting van de spanning over die vaste weerstand. Logisch nadenken leverd dan op dat de sensor met grote waarschijnlijkheid een NTC weerstand gaat zijn. Hogere weerstand bij lagere temp zorgt voor minder spanning over de vaste weerstand dus lage uitslag van het metertje.

    SENSOR VOOR ECU
    sensor 2 is zoals gezegt voor je motormanagement. Voor koudstart regeling (bij diesel eventueel al dan niet aansturen van gloeikaarsen) en voor stationair regeling (verhoogd stationair bij koude motor)
    werking is volledig geljikaardig aan die voor het metertje. Je ecu zet 5v over die sensor ( een variabele weerstand dus) en in je ecu zit een 2de vaste weerstand en via een electronische schakeling een spanningsmeting over die vaste weerstand)

    FAN SWITCH
    nog makkelijker, da schakeld gewoon bij een vaste temp u fan. Oude manier is uitzetting van een inwendige kern die een schakeling tot stand brengt. Nieuwer is natuurlijk ook gemeten en aangestuurd door de ECU.


    U probleem van geen uitlezing kan ook wel aan het meterje in je dash of contacten in je dash liggen (is zelf geen abnormale zaak dat dashboards van die periode slechte contactputen hebben na verloop van jaren)
    Last edited by ; 24/12/2010, 14:01.

    Comment


    • #3
      Dank U wel voor de mooie uitleg.
      Ik zoek het verder uit

      Comment

      Working...
      X