Het werkt zo een beetje als een solenoide de luidspreker.Bij + op de luidspreker gaat hij naar voor.Is het belangrijk of moet ik ook rekening houden met de filter voor de hoge tonen.(condensator met een streepje op)?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
+ of- aan luidspreker
Collapse
X
-
Voor zover ik weet wordt er geen electrolytische condensator ( gelijkspanningscondensator - elco ) gebruikt bij
scheidingsfilters vermits ingangssignaal, geluidssignaal dus, een wisselende spanning is.
+ en - doet er dus niet toe voor je scheidingsfilter.
+ en - is , zoals je weet, dan weer wel belangrijk om verschillende luidsprekers in fase te laten spelen.
Bj diodes en elco's duidt een streepje op de kathode ( - )
De andere is dan de anode (+)Last edited by taiko; 18/01/2011, 22:23.
-
Ik had al iemand horen vertellen als de R en L speaker aansluit beide op de - ipv de + het verschl niet hoorbaar is.De achterkant van de speaker zit in een kast. waar de lucht niet zo snel weg kan.Als de speaker nu andersom beweegt dan komt er toch geen bas meer uit.Of zijn het de trillingen van de speaker die bas maken?50 hz=bas;18000=hoge tonen.Als ik de luidspreker in het oog houd dan zie ik het karton naar binnen zitten en trillen.Soms zit het karton naar voor en trillen.Heeft dit iets te maken met de + waarbij de speaker naar voor gaat staan?
Comment
-
Puur naar de luidsprekers gekeken, maakt het niks uit of je de polariteit omdraait.
Zolang ze maar allemaal met dezelfde polariteit worden aangesloten zodat tegenfase wordt voorkomen.
Aansluiten op tegenfase kan je (soms) horen, vooral bij de lage tonen omdat daar het effect van tegengestelde krachtige luchtverplaatsingen meer uitgesproken is.
Geluid wordt voortgebracht door de speaker door trilling vh membraan, heen en weer vanaf z'n middenpostie. Op een muzieksignaal, weergegeven op een oscilloscoop, ga je geen enkele DC-componente waarnemen. Het is dus niet mogelijk dat het membraan trilt vanaf een gemiddeld vooruit of achteruit geschoven positie.
Dan is er iets mis. Ofwel idd gebrekkige luchtstroming door afsluiten vd achterkant ( drukopbouw of vacuum ) ofwel heb je ergens toch een 'sluip' DC-signaal op je luidspreker staan.
Normaliter kan dit echter ook niet omdat de speakers beveiligd zijn door een elco in serie waardoor enkel wisselspanning (geluidssignaal) wordt doorgelaten maar gelijkspanning wordt tegengehouden. Misschien is het deze condensator met streepje die jij bedoelt?
Voor alle duidelijkheid, gewone condensators dus gebruikt voor scheidingsfilters van lage-,midden-en hoge tonen. Elco's gebruikt voor beveiliging van speakers tegen DC-spanning. Iets te simpel gezegd eigenlijk, maar soit.
Vermits elco's dus wel gepolariseerd zijn is het dus wel belangrijk om de polariteit vd versterkeruitgang/luidsprekeringang te respecteren, zoals weergegeven in de handleiding.
Anders zou het toch mogelijk zijn om geluidsmisvorming te krijgen wegens gebrekkige werking vd electronica.
Maar dus duidelijk alleen wegens de bijhorende electronica, niet voor je luidsprekers zelf.Last edited by taiko; 19/01/2011, 20:20.
Comment
-
Dank je voor je uitleg.Ik vind niet direkt iets over mijn KEH-6600R.Hij zou 25 of 30 watt sterk zijn.Ik vrees dat mijn luidsprekers te licht zijn .Deze zouden dan vlug misvormen en het is niet goed voor de radio.Zou ik dan evtl zwaardere luidsprekers plaatsen en ook nog van het merk van de radio(Pioneer).Diameter is ca 8 à 10 cm van de huidige.
Comment
-
Ik kan er moeilijk over oordelen zo hé.
Zelf neem ik luidsprekers met een vermogen RMS ( dus niet max ) van minstens +/- 1.5 maal uitgangsvermogen radio/versterker. Voor alle veiligheid
voor je luidsprekers.
Maar dit is een discussie op zich... een hoger vermogen vd versterker zorgt dan weer voor minder vervormd signaal naar de luidsprekers...
Let dus op : een overbelaste versterker geeft ook vervorming.
Luidsprekers hoeven natuurlijk niet van hetzelfde merk te zijn als radio/versterker.
Als je maar zorgt dat de impedantie van de luidspreker altijd overeenkomt met de uitgangsimpedantie vd versterker.Last edited by taiko; 21/01/2011, 18:42.
Comment
Comment