Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aandrijving fwd en rwd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Aandrijving fwd en rwd

    Misschien een wat onduidelijke titel maar men vraag is als volgt:

    Bij een achterwiel aangedreven wagen waarbij de motor in de lengte is geplaatst snap ik hoe de overbrenging naar de wielen gebeurt. Via de motor naar de versnellingsbak en de cardanas naar het differentieel van de achteras.

    Maar hoe zit dit met een voorwiel aangedreven wagen met dwars geplaatste motor? De versnellingsbak ligt dan ook dwars maar hoe gebeurt dan de overbrenging naar de wielen? Vanuit de versnellingsbak rechtstreeks op het differentieel van de vooras? Maar da versnellingsbak ligt toch niet in het midden? Dit snap ik niet zo goed

    Dezzelfde vraag heb ik voor een in lengte geplaatste motor en voorwiel aandrijving en dwars geplaatste motor en achterwiel aandrijving. Of bestaan deze combinaties simpelweg niet?

    Heb al via internet gezocht maar zonder veel opheldering.

    Alvast bedankt.

  • #2
    Versnellingsbak in Langs- of Dwarsrichting:

    Links in de afbeelding:

    Een achterwielaangedreven auto met de motor in langsrichting. Uitgevoerd met dubbele reductie, en een eindvertraging met konische tandwielen.

    Deze uitvoering wordt door bijv. BMW gebruikt.
    Links in de afbeelding:

    Een voorwielaangedreven auto met de motor in dwarsrichting. Uitgevoerd met enkele reductie, en een eindvertraging met rechte tandwielen.

    Deze uitvoering wordt bijv. gebruikt in een VW Golf / Polo etc.
    Links in de afbeelding:

    Een voorwielaangedreven auto met de motor in langsrichting. Uitgevoerd met een enkele reductie, en een eindvertraging met konische tandwielen.

    Deze uitvoering wordt bijv. gebruikt in een oudere VW Passat of Audi A4.



    Bron: http://www.marcovw.nl/

    Comment


    • #3
      Dankje dit heldert al wat op maar bij fwd hoe gebeurt de overbrenging naar de wielen? Een mini cardanas?

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Torqeunstein Bekijk Berichten
        Dankje dit heldert al wat op maar bij fwd hoe gebeurt de overbrenging naar de wielen? Een mini cardanas?
        Door een aandrijfas, hetzelfde als bij RWD.

        Comment


        • #5
          I see. En bij 4x4 dan verbind men dan beide assen met een extra cardanas?

          Comment


          • #6
            De versnellingsbak gaat naar een differentieel.Van daaruit gaat men naar de voorasdifferentieel en naar de achterasdifferentieel.Ik dacht dat er 60 °/° koppel naar het voordifferentieel gaat en 40 °/° koppelnaar het achterasdifferentieel.De abs sensors geven via de ecu commando om de differentieélen minder of meer te sperren.

            Comment


            • #7
              Ok dank u iedereen snap het al een flink stuk beter.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door fantomas Bekijk Berichten
                De versnellingsbak gaat naar een differentieel.Van daaruit gaat men naar de voorasdifferentieel en naar de achterasdifferentieel.Ik dacht dat er 60 °/° koppel naar het voordifferentieel gaat en 40 °/° koppelnaar het achterasdifferentieel.De abs sensors geven via de ecu commando om de differentieélen minder of meer te sperren.
                hangt van auto tot auto af.
                als je bvbeeld een oude willy jeep neemt kan je dat koppel bvbeeld niet kiezen.
                als je die in 4X4 zet draaien ook je achterwielen op een andere snelheid dan je voorwielen, wat zorgt dat je meer grip hebt op onverharde weg.
                maar op beton rij je hierdoor differentieel naar de kloten.

                Comment


                • #9
                  Door het Ackerman principe(4 wielen hebben 1 middelpunt) gaan bij het nemen van een bocht de 4 wielen elk een verschillend toerental hebben.Er is zelfs een verschil in toeren tussen voor en achteras.Daarom heeft men 3 differentieélen nodig bij een 4 X 4.
                  Bijgevoegde Bestanden

                  Comment

                  Working...
                  X