Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wagen ratelt vooraan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wagen ratelt vooraan

    Een tweetal weken geleden heb ik in de avondschool mijn wielen afgehaald om eens goed te poetsen. Terwijl heb ik voor - en achterbanden gewisseld. In het naar huis rijden viel me vanaf 60 à 70km/h een ongewoon geluid op, een soort geratel, vergelijkbaar met een zwierende wasmachine. Het geluid is niet superluid, maar met de radio uit is het toch goed hoorbaar. Als ik sneller rij, gaat het ook sneller ratelen.

    Ik dacht dat het een nagel of vijs was die in één van de banden zat. En inderdaad, in mijn rechtervoorband zat een nagel. Deze heb ik laten verwijderen. Maar het geratel is er helaas nog steeds.

    Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik denk misschien aan een kapotte wiellager? Maar ik snap niet wat ik verkeerd zou kunnen gedaan hebben aan vier wielen afhalen en weer opzetten...

    Alvast bedankt voor jullie opinies & hulp!
    Last edited by ; 12/01/2012, 17:40.

  • #2
    geratel

    Het is toch geen ....ratelslang

    FF serieus : ben je zeker dat het wiel nu terug goed vast staat , haal het er anders nog eens af en kijk ook eens in je wielkast , misschien hangt er wel iets te bengelen (je weet nooit) .

    Misschien heb je per ongeluk wel iets geraakt en zit dit deel los ??

    Krik de wagen ff op en voel eens aan dat wiel of het misschien wel ongebruikelijke speling heeft .(komt er op neer dat je geen speling gaat voelen eigenlijk als het in orde is)

    Heb je de bouten trapsgewijs vastgezet en niet bvb de eerste keivast en de rest ook maar aangedraaid onder het motto : lekker vast , kan nooit mis gaan....altijd alle bouten kruiselings vaster en vaster zetten tot ze..vast staan !(maw allemaal met gelijke spanning)

    In ieder geval niet mee blijven rijden zou ik zeggen , zo richt je alleen maar meer schade aan lijkt me.

    Het zijn toch de originele/juiste bouten ??(toch niet verandert van alu-velg naar staal want dan heb je andere bouten nodig meestal )

    andere:....

    Wacht ff af , er zal allicht wel iemand meer verstand hebben van auto's dan ik en dan ben je er zo uit!

    Suc6 !

    Comment


    • #3
      Merk auto aub.?Mijn oude 240 met 570 K op de teller ratelde ook in 1° versnelling,motor af en uitbollen..De andere versnellingen hadden dat niet.Versleten zou je kunnen zeggen.
      Nu is het wel zo bij een voorwielaangedreven auto met beide voorwielen van grond,als je aan 1 wiel draait durft het ook gaan ratelen.Bij rijden is er niets aan de hand.
      Zoals het bij jouw ratelt(ik denk aandrijfas,homokineet droog of stuk)zou dat moeten knakken bij bocht nemen en vertrekken.
      Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

      Comment


      • #4
        Het gaat over een volvo c30 van 2010. De wielbouten zijn origineel, en zijn vastgezet met de momentsleutel op 90Nm. Daar kan het volgens mij dus niet aan liggen.

        Bij het aanzetten hoor ik nog niet echt iets, het is maar vanaf 55km/h dat ik het begin te horen, bochten hebben ook geen invloed op het geluid.

        Vanavond zal ik de wielen nog eens afhalen en alles nog eens goed bekijken.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door munchie Bekijk Berichten
          Het gaat over een volvo c30 van 2010. De wielbouten zijn origineel, en zijn vastgezet met de momentsleutel op 90Nm. Daar kan het volgens mij dus niet aan liggen.

          Bij het aanzetten hoor ik nog niet echt iets, het is maar vanaf 55km/h dat ik het begin te horen, bochten hebben ook geen invloed op het geluid.

          Vanavond zal ik de wielen nog eens afhalen en alles nog eens goed bekijken.
          Het zou me verwonderen, maar je hebt toevallig geen gewichtjes verwijdert toen je de velgen gewassen hebt?
          Normaal zorgt dit voor een irritant getril in het stuur aan zo'n -+90km/u.

          Anders eens je wielen opnieuw balanceren.

          Comment


          • #6
            ratelen

            @stoffn :

            Idd , dat ik daar niet op kwam : goed gezien/gelezen !

            Als je stuur begint te trillen zal het waarschijnlijk wel aan de balans liggen van het wiel.

            Ik laat meestal die loodjes zitten als ik mijn wielen poets

            Ze zijn misschien losgekomen door 1 of andere agressieve reiniger??

            Meestal is gewone autoshampoo al voldoende en voor meer vuil kan je apc verdunnen en nabehandelen met gewone neutrale velgenreiniger(bilberry wheel cleaner).

            Als je elke week je velgen poetst(binnenkant dus ook)met een velgenborstel , worden ze ook helemaal niet zwart binnenin.

            Voorlopig dus niet te snel rijden of er kan misschien wel "echte" schade komen aan je auto

            Comment


            • #7
              Zo jong nog.Er zit een tandwiel op,die van het ABS.Met het wiel eens draaien of je het kunt lokaliseren.
              Ten 2°:wiellager kan ook stuk zijn:er zit een kooi in om de kogeltjes op afstand te houden.Wanneer die stuk is gaan de billetjes tegen elkaar komen.Bij zo een tweerijig hoekontaktkogellager zit er niet meteen speling op.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk Berichten
                Het zou me verwonderen, maar je hebt toevallig geen gewichtjes verwijdert toen je de velgen gewassen hebt?
                Normaal zorgt dit voor een irritant getril in het stuur aan zo'n -+90km/u.

                Anders eens je wielen opnieuw balanceren.
                Wielen had bij de wissel twee weken geleden volledig uitgebalanceerd.
                Maar toen ik het geluid hoorde heb ik de wielen enkele dagen later nog eens volledig opnieuw gebalanceerd. Zonder resultaat

                Comment


                • #9
                  Gisteren op de avondschool de voorwielen nog eens afgehaald en alles visueel nagekeken. Niets aan het rijwielgedeelte/ophanging gezien.
                  Wel opgemerkt dat de beschermplaat onder de motor niet supervast stond, en er was een bevestigingsding links afgebroken. Dus misschien was dit de oorzaak van het lawaai.
                  Dust hebben we de bevestiging verbeterd en hersteld. Erna een testrit gedaan, maar het geluid was er nog steeds.

                  Erna hebben we uiteindelijk wel de oorzaak gevonden, het is echt belachelijk... Blijkbaar heeft één van mijn banden een minuscuul plat vlak, maar je kan het bijna niet te zien. Dus heb ik de banden terug gewisseld, en het geluid is nu weg.

                  Toch bedankt voor de tips en de respons!

                  Comment


                  • #10
                    Ik dacht er een naam voor was,cuppen van een band.In deze link kun je het vinden

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door fantomas Bekijk Berichten
                      Ik dacht er een naam voor was,cuppen van een band.In deze link kun je het vinden
                      http://www.gbshop.nl/content/informa...informatie.htm
                      Interessante link, bedankt!

                      Comment

                      Working...
                      X