Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer is voorruit versleten,flou?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wanneer is voorruit versleten,flou?

    Die vraag heb ik altijd eens willen stellen.Over de mustang gaat het niet.47 j oud is die ruit.Gezandstraald zodat je bij zonlicht er bijna niet meer doorziet.
    Het gaat over dat gelaagd glas met het plastik ertussen.Als je plastik buiten legt wordt dat mat bijna melkachtig.
    Telkens denk ik dat er weer een vetplek op mijn ruit zit.Door een zijruit kijken wordt het beeld wat normaal.
    Het is dan wel donker,regenachtig en tegenliggers.Mss ben ik bijna versleten.Er zijn ook mensen die bij valavond ook niet goed zien.
    Nee serieus,kan men een voorruit testen op helderheid of op flou-heid?

  • #2
    wat ik me soms afvraag.
    heb je ooit al zelf is afgevraagd wat je nu net hebt neergeschreven.
    ik geraak er echt niet wijs uit.

    Comment


    • #3
      (Opgelost)Slecht ruitensproeimiddel van ...-Nord.Ik heb er 20 l water ingedaan,dat spul schuimde nog.Daar mijn achterklepwisser slecht is heb ik heilige dagen op mijn achterruit.Die opgedroogde vlekken zijn zeer blur.Vooraan zie ik naar dat sproeimiddel,het lijkt of er zeeppoeder bijzit(fijne witte stipjes,geen schuim).
      Een ander sproemiddel gaf meteen een methanolgeur bij openen.Hopelijk geraakt het slechte spul eruit.

      Comment


      • #4
        Een voorruit testen op flouheid en doorlaatbaarheid kan je zelf heel eenvoudig.

        Je zet de auto buiten, let op, dit moet bij klaar lichte dag gebeuren!

        Je neemt een karton en je tekent daarop de symbolen die je destijds in het medisch onderzoek moest lezen. Je doet dit ook van groot (bovenaan) naar klein (onderaan). Je zet dit bord op een afstand naar keuze (bijvoorbeeld 1 meter voor de neus van de wagen).

        Je gaat nu naast de wagen staan en leest de symbolen die een vriend aanduidt. Indien je geen vriend in de nabijheid hebt, kan je ook steeds een zwerver in huren. In dat geval dien je erop te letten dat de zwerver géén anafalbeet is, anders loop de gehele test in het honderd.
        Bon, je leest dus eerst de aangeduide symbolen terwijl je naast de wagen staat. Vervolgens neem je plaats in de wagen en doe je de test opnieuw. Wanneer blijkt dat je tot op het zelfde niveau kan lezen, dan is de flou-heid van de ruit zeker nog binnen het veilige.

        De test op helderheid is iets ingewikkelder. Daarvoor neem je best een zonnecel, een oplaadbare batterij en een wattage meter.

        Je legt de zonnecel buiten in de zon en laat ze een bepaalde tijdsduur liggen. Je kijkt op de wattage meter hoeveel wat het opgeleverd heeft. Vervolgens doe je hetzelfde maar met de zonnecel achter de voorruit. Indien de afwijking minder is dan 10%, dan is het ok.

        Indien je geen zonnecel hebt, maar wel meertijd, dan kan je 1 arm in de wagen tegen de voorruit houden en de andere arm buiten de wagen. Deze pose hou je +/-3uur aan. Vergelijk na afloop het verschil in gebruindheid tussen beide armen. Indien meer dan 10%, overwegen om een nieuwe ruit te steken.

        Opgelet! De 2 laatste testen zijn enkel geldig wanneer de ruit GEEN warmtewerende laag heeft. Want die doet de UV stralen afnemen.

        Indien je met een UV werende ruit zit, dan dien je het anders aan te pakken. Je begruikt daarvoor opnieuw opstelling 1, met de letters. Maar deze keer doe je de test in een donkere omgeving. Best is een garage. Je hebt tevens een dimbare lamp nodig. Bvb een uplighter voor in de leefruimte.
        Wanneer je de opstelling gemaakt hebt en de ruimte verdonkerd is, laat je de uplighter een klein beetje licht geven. Net voldoende om vanuit de positie naast de wagen de onderste lijn te kunnen lezen. Markeer de stand van de dimmer. Desnoods lees je die lijn maar voor de helft, zodat je ze zeker niet vanbuiten kan leren. Ga nu in de wagen zitten en lees de rest van de lijn. Kan je dit niet, vraag dan aan je vriend of zwerver om iets meer licht te geven. Marker de stand van de dimmer wanneer je de lijn lezen kan. Ook hier geld de 10% regel. Heb je meer dan 10% bij moeten lichten, dan is het tijd voor een nieuwe voorruit.

        Alvast veel succes!
        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
        Motoren & Tjeurisme

        Comment


        • #5
          Die met een brommer zonder voorruit zullen het weten.Een motorcrosser heeft een plasticje dat je eraf trekt als het vuil is(nief plasticje dan).
          Nee het zicht is al 5 X beter.Nog steeds heb ik schuim op de ruitenwisser van dat slecht goedje.In 't wknd ga ik dat sproeibakje eens met 100 l water spoelen.Ik heb wel fijne strepen aan mijn kant,R kant heeft dat niet(wisser versleten?)
          Voor de rest van de flou-heid.Als de klant zegt dat zijn ruit rot is zullen ze ze wel vervangen.Of er een proffessionele test is weet ik niet.Met laser mss.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door fantomas Bekijk Berichten
            Die met een brommer zonder voorruit zullen het weten.Een motorcrosser heeft een plasticje dat je eraf trekt als het vuil is(nief plasticje dan).
            In vaktermen heet dat een tear-off vizier.
            Maar neem het van mij aan, ruitenwissers zijn efficienter
            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
            Motoren & Tjeurisme

            Comment


            • #7
              Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

              Comment


              • #8
                Uw rubbers, dichtingen, plastics en ruitenwissers danken u om dit NIET te doen!
                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                Motoren & Tjeurisme

                Comment

                Working...
                X