Voor een aanhangwagen is max 10 j ,caravan is max 6 j .De verzekering betaalt anders niet bij overschrijding.Wagens weet ik niet,bij een fwd zijn de achterbanden meestal goed van profieldiepte maar de ouderdom.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Banden vervaldatum
Collapse
X
-
-
Wat is de vraag eigenlijk ?
Als bij een caravan idd na 6 jaar , de verzekering niet tussenkomt , zal dit zeker een reden hebben .
Persoonlijk ken ik niemand die met banden langer dan 10 jaar rijd , het hangt ook allemaal af van hoe lang de band in de zon staat per dag , garage al dan niet , ......
Als je dus met de auto aan 10 jaar komt en je hebt nog nooit bvb de niet-aangedreven banden laten vervangen : goed gedaan ! (en tijd voor nieuwe ) .
Misschien had je daarvoor wel eens de wielen kunnen (laten) wisselen om de slijtage wat gelijkmatiger te hebben aan de 4 banden.
(heeft voor- en nadelen : 2 nieuwe banden of 4 nieuwe tegelijk maar dan wat later....)
Mijn buur had een tijdje terug een lekke band en toen is de man van "touring" het reservewiel komen plaatsen (omdat mijn buur te lam was om dit zelf te doen ) en dat reservewiel heeft zeker nog 3 maand op de auto gestaan ........voor ie naar de keuring moest om nog snel een paar nieuwe banden te laten plaatsen. Geen probleem mee gehad , al was die band al ruim over tijd (+ 15 jaar ) en zag het rubber er ook niet echt fris meer uit .
Comment
-
tja, kijk eens naar je rubber. als de weekmakers in je rubber verdampen wordt je rubber te hardt en krijg je barsten
een band van 15 jaar oud kan misschien werken, ik riskeer er mijn leven absoluut NIET aan.
dat gaat er zo uit zien:
Comment
-
Ik heb 4-ply onder mijn 500 kg remorque staan.8 j oud zijn die,industriëel spul waar geen barstje inzit of geen enkele onbalans.
Moest er toch iets gebeuren dan is de band te oud voor de verzekering en zodoende onverzekerd.Hij hangt aan je wagen en is een deel van je wagen dan.
Zij spreken zo van "de wind vliegt over België ,dus de wind is van België,betalen molenaar of windturbine".Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html
Comment
-
Onder mijne vorigen auto waren de banden ook meer dan 10 jaar oud en d'r was niks aan te zien, de achterste zagen er nog bijna nieuw uit, de voorste waren aan vervanging toe.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
bij de C3 indertijd van mijn vrouw heb ik de banden na 5 jaar moeten veranderen: in de regen van geen kanten meer mee te rijden wegens banden die volledig hard geworden waren. Het verschil met de nieuwe banden daarna was zeer groot.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk BerichtenIk heb 4-ply onder mijn 500 kg remorque staan.8 j oud zijn die,industriëel spul waar geen barstje inzit of geen enkele onbalans.Moest er toch iets gebeuren dan is de band te oud voor de verzekering en zodoende onverzekerd.
Aan jou de keuze dus om in te gaan om de banden te vernieuwen of dit niet te doen (op eigen risico) . Laat bvb eens berekenen wat het kost om de banden allemaal te vervangen en overweeg dan of je het doet .
Ik denk persoonlijk dat een autoband na 10 jaar z'n beste tijd heeft gehad , rubber droogt langzaam uit , ondanks bvb een regelmatig onderhoud (rubbervoeding) aan de buitenzijde.
Die 6 jaar voor de verzekering zal er wel gekomen zijn omdat men gemerkt heeft dat er te veel ongevallen (lees : klapbanden) zijn geweest en dan is het makkelijk om ff een regeltje in te voeren om te voorkomen dat diezelfde verzekeringen blijven opdraaien voor alle schadeclaims.....niet ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk BerichtenWat is de vraag eigenlijk ?
Als bij een caravan idd na 6 jaar , de verzekering niet tussenkomt , zal dit zeker een reden hebben .
Persoonlijk ken ik niemand die met banden langer dan 10 jaar rijd , het hangt ook allemaal af van hoe lang de band in de zon staat per dag , garage al dan niet , ......
Als je dus met de auto aan 10 jaar komt en je hebt nog nooit bvb de niet-aangedreven banden laten vervangen : goed gedaan ! (en tijd voor nieuwe ) .
Misschien had je daarvoor wel eens de wielen kunnen (laten) wisselen om de slijtage wat gelijkmatiger te hebben aan de 4 banden.
(heeft voor- en nadelen : 2 nieuwe banden of 4 nieuwe tegelijk maar dan wat later....)
Mijn buur had een tijdje terug een lekke band en toen is de man van "touring" het reservewiel komen plaatsen (omdat mijn buur te lam was om dit zelf te doen ) en dat reservewiel heeft zeker nog 3 maand op de auto gestaan ........voor ie naar de keuring moest om nog snel een paar nieuwe banden te laten plaatsen. Geen probleem mee gehad , al was die band al ruim over tijd (+ 15 jaar ) en zag het rubber er ook niet echt fris meer uit .
Comment
-
Ik denk dat ieder voor zich moet uitmaken of ie wel of niet verder blijft rijden met banden die 10 jaar of ouder zijn .
Banden zijn je enige contact met de weg , als je hierop bespaart ben je volgens mij niet goed bezig.
Ik kan me niet voorstellen dat harde banden (die na 10 jaar natuurlijk ook nog hard zijn , zoniet harder) die amper versleten zijn door bvb weinig km's nog in even goede staat zijn als bij aankoop omdat "er weing km mee gereden is" .
Mijn eigen ervaring wijst uit dat mijn banden de 10 jaar nooit halen :
ofwel zijn ze al lang versleten ofwel is er altijd wel 1 band die stuk gaat (gat erin door een stuk ijzer oid en te groot om te kunnen maken) en ben je verplicht om 2 nieuwe banden te nemen ivm de profieldiepte.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk BerichtenOp mijne R5 liggen achteraan nog de eerste banden
bj 1986
Hier op de Porsche zitten er ook nog op van bouwjaar tweede helft van de 90'er jaren. Profiel genoeg, geen breuken in de banden maar ze rijden idd wel hard. Ook als je met je vingers aan de rand van een profielgroef voelt geeft dat niks mee.
Nu ik er meer en meer begin mee te rijden staat het toch bovenaan in mijn lijstje van deze asap eens van nieuw rubber te voorzien.
Als je aan hogere snelheid (+100km/u) een bocht neemt voel je trouwens dat de banden niet meebuigen. Precies of je rijdt op banden met rechte hoeken.
(kan ook zijn dat het tussen mijn 2 oren zit hoor)
Maar alvorens dat te doen misschien toch eerst eens er wat mee leren driften(ik moet dat toch eens gedaan hebben :$ )
1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km) -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)
www.carfac.be "Driving on experience"
Comment
-
Hieronder een link naar testaankoop ivm banden.
Ook interessant om weten;
Productiedatum band wordt op de band weergegeven in code 'week/jaar'.
Grtz,
T.
Comment
-
Al klopt die DOT-markering niet altijd. Soms vind je er met letters in, vreemd. Meestal is 't inderdaad iets à la "3211" (32e productieweek van 2011) maar ik meen me te herinneren dat ik ook al DOT-markeringen heb gezien in de zin van "9Y08" (2008?).
Ik heb ook altijd horen zeggen dat je rekening moet houden dat een band gemiddeld zo'n 10 à 15% van z'n grip verliest door verdamping van de weekmakers per jaar. Of dat klopt: 't zal me benieuwen.
Comment
-
ik zit met volgende vraag en gooi het even in dit topic. Een kennis van mij heeft het volgende gedaan: hij heeft van 2 sloopauto's het reservewiel gekocht. En die wielen gemonteerd ter vervanging van zijn versleten banden. Dit kost natuurlijk een pak minder dan 2 nieuwe banden. Maar is dit wel aan te raden? De 2 reservewielen zijn gloednieuw qua profieldiepte. Maar het rubber is wel al dik 13 jaar oud. Ze vertonen geen barstjes of dergelijke. Wat vinden jullie van deze methode?
Btw: dient men bij vervangen van de wielen uit te lijnen? Of enkel de wielen uitbalanceren?
Comment
-
Een pak minder dan 2 nieuwe ? : als je een A-merk neemt wel , anders niet volgens mij.
Ik denk dat die banden idd zeker niet zo veilig zijn dan een doorsnee goedkope br#l-band .
Dan had ie dus volgens mij beter ling-long of een ander chinees merk genomen dat iig beter scoort dan deze 2 (oude) banden...
Moeten die wielen dan ook niet terug uitgebalanceerd worden ?
Kan je er ook eens een foto van posten ?
Comment
-
ik ben volledig akkoord met enkele posts hoger van grandscenicman. banden zijn het enige contact met de weg, daar hoor je écht niet op te besparen.
geef je liever 140euro meer uit, of heb je liever schade? een koplamp of bumper heb je niet voor 140euro hoor... en dan nog te zwijgen over uw verzekering die omhoog gaat.
nee, dan spendeer ik liever wat meer...
Comment
Comment