Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe weet je hoeveel koppel je auto heeft?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hoe weet je hoeveel koppel je auto heeft?

    Hoe weet je hoeveel koppel je auto heeft? Koppel is dacht ik hoe vlot je auto is?

    Ben bvb benieuwd hoeveel koppel m'n Golf III heeft (wellicht niet veel), vergeleken met een Civic EJ9 1.4is en m'n E30 318is.

    E30SHOP.be
    - Alles voor uw BMW E30.
    Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
    En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

  • #2
    Zet hem eens op een dyno

    Comment


    • #3
      Hoe bedoel je, hoe je weet hoeveel koppel je auto heeft?
      Op dezelfde manier dat je weet hoeveel vermogen hij heeft

      Zoek op wat de specs zijn en hoeveel NM hij heeft bij een bepaald toerental en eventueel de volledige koppelcurve opzoeken. Of op de dyno natuurlijk als er aan getuned is.

      De trekkracht, die push in je rug die je voelt, dat is koppel

      Edit: ik weet overigens niet welke motor er in je Golf ligt, maar die zal hoogst waarschijnlijk wel wat meer koppel hebben dan je Civic, en die zal dat sowieso al op een lager toerental hebben. Vtec blokken etc zijn gewoon de definitie van gebrek aan koppel.

      Comment


      • #4
        Je BMW: 136pk bij 6000rpm en 172nm bij 4600rpm.

        Civic: 90pk bij 6300rpm en 124nm bij 4500rpm.

        Golf: 60pk bij 5200rpm en 107nm bij 2800rpm.

        Het is een indicatie, maar die cijfers zeggen eigenlijk vrij weinig. Het is bv goed mogelijk dat die civic zijn topvermogen haalt bij 6300 toeren, maar dat hij bij 5200 toeren maar 60pk genereert zoals je golf. Die golf kan dan weer een vlakke koppelcurve hebben hij heeft zijn maximum koppel al bij 2800 toeren, kan zijn dat hij dit behoudt tot pakweg 6000 toeren, terwijl die civic misschien op 2800 toeren quasi geen koppel heeft en hij bij 5000 toeren ook al geen koppel meer heeft.

        Beetje onduidelijke uitleg, maar hopelijk snap je het al wat

        Comment


        • #5
          Ja, was vergeten zeggen dat de Golf een 1.4 benzinemotor heeft van 60PK. Zwaar underpowered eigenlijk voor een Variant. Bij de Civic heb ik echt het gevoel in een vlotte auto te zitten, reageert meteen als je op het gaspedaal duwt enzo, wat ik bij de Golf totaal niet heb.

          Die nm, staat voor nanometer?

          Wat ik bedoelde is, dat ik beetje wil weten wat 'koppel' inhoudt. Soms zie ik mensen posten van 'ja, die auto heeft zoveel nm koppel, damn!' of 'die heeft maar zoveel nm koppel'. Hoe meer koppel hoe beter dus. Mag ik dat dan verstaan als 'hoe meer PK, hoe meer koppel'?

          E30SHOP.be
          - Alles voor uw BMW E30.
          Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
          En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
            Ja, was vergeten zeggen dat de Golf een 1.4 benzinemotor heeft van 60PK. Zwaar underpowered eigenlijk voor een Variant. Bij de Civic heb ik echt het gevoel in een vlotte auto te zitten, reageert meteen als je op het gaspedaal duwt enzo, wat ik bij de Golf totaal niet heb.

            Die nm, staat voor nanometer?

            Wat ik bedoelde is, dat ik beetje wil weten wat 'koppel' inhoudt. Soms zie ik mensen posten van 'ja, die auto heeft zoveel nm koppel, damn!' of 'die heeft maar zoveel nm koppel'. Hoe meer koppel hoe beter dus. Mag ik dat dan verstaan als 'hoe meer PK, hoe meer koppel'?
            nm= newtonmeter.

            Maar wat het vooral is, is dat hoe meer trekkracht de auto heeft. Een diesel gaat zowiezo al meer koppel hebben dan benzine. Meestal is het zo dat hoe meer pk's men heeft, hoe meer koppel. Maar dat is niet in alle gevallen.

            Koppel is de kracht die je nodig hebt om aan een snelheid te komen. Hoe meer koppel, hoe sneller je gaat optrekken (vanaf 120km/h speelt eigelijk het pk meer een rol). Hoe meer koppel, hoe minder je verbruikt.

            Ik zou gewoon eens aan Bruno of Dimitri ofzo eens vragen, die gaan je hier een hele uitleg over doen, zoveel weet ik er ook niet van.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
              Ja, was vergeten zeggen dat de Golf een 1.4 benzinemotor heeft van 60PK. Zwaar underpowered eigenlijk voor een Variant. Bij de Civic heb ik echt het gevoel in een vlotte auto te zitten, reageert meteen als je op het gaspedaal duwt enzo, wat ik bij de Golf totaal niet heb.

              Die nm, staat voor nanometer?

              Wat ik bedoelde is, dat ik beetje wil weten wat 'koppel' inhoudt. Soms zie ik mensen posten van 'ja, die auto heeft zoveel nm koppel, damn!' of 'die heeft maar zoveel nm koppel'. Hoe meer koppel hoe beter dus. Mag ik dat dan verstaan als 'hoe meer PK, hoe meer koppel'?
              Newtonmeter zoals hierboven gezegd.
              PK is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meesleurt

              Die civic zal wel vlot aanvoelen. Lichte kas, weinig isolatie rondom, sound. Puur beleving eigenlijk. En als je die constant hoog in toeren houdt, zal die wel vlot genoeg rijden ook ja. Ga je echter optrekken tussen 1500 en 3500 toeren, dan gaat die civic voor geen meter vooruitgaan, wegens gebrek aan koppel, en dat vooral op lage toeren.

              Een diesel gaat in dat toerengebied veel vlotter optrekken, omdat die veelal meer koppel hebben (mede omdat er een turbo opzit).
              Bij lichtere benzines ga je vaak een gebrek aan koppel zien, en vooral op lage toeren.
              Kijk je naar wagens met een 8000cc V8 in bijvoorbeeld, die gaan dan weer een hoog koppel hebben, en gaan dat koppel ook vasthouden op een rijk verdeeld toerentalgebied.
              Ook benzinewagens uitgerust met een of meerdere turbo's hebben vaak al een mooi koppel op lage toerentallen. Dit ondermeer om het verbruik wat lager te houden.

              Comment


              • #8
                Nm= Newtonmeter...
                nm= Nanometer
                NM= Zeemijl

                Comment


                • #9
                  Sorry alvast maar wat een topic voor iemand met 8,5 duizend posts hier
                  1999 Alfa Romeo 156 1.9 JTD
                  2006 Ford Focus 1.8 TDCi Sport Clipper
                  2010 Opel Astra 1.3 CDTI Sports Tourer

                  Comment


                  • #10
                    waarom? De discussie over koppel en pk's mag nog dikwijls gevoerd worden omdat er veel zijn die de klepel denken weten te hangen maar er zijn er maar weinig die het effectief weten.
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Bwlian Bekijk Berichten
                      Sorry alvast maar wat een topic voor iemand met 8,5 duizend posts hier
                      Het aantal postings zegt niet altijd iets over de inhoud ervan, of heeft nog veel vragen...
                      Geef jij eens een duidelijk antwoord?

                      Comment


                      • #12
                        Idd, wat boeit mij die postcount.


                        Denk dat ik het wat beter snap nu. Dus als ik een zuinige auto zoek, moet ik eigenlijk ook kijken hoeveel koppel die heeft.

                        E30SHOP.be
                        - Alles voor uw BMW E30.
                        Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                        En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                        Comment


                        • #14
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
                          Idd, wat boeit mij die postcount.


                          Denk dat ik het wat beter snap nu. Dus als ik een zuinige auto zoek, moet ik eigenlijk ook kijken hoeveel koppel die heeft.
                          Niet per se eh, of dacht je dat een ZR1 zuinig is?

                          1.6tdi met 200nm aan 1500 toeren gaat zuiniger zijn dan pakweg een 1.6i met 100nm aan 5000 toeren. Met de diesel ga je sowieso al schakelen aan een lager toerental, omdat je niet hoger kan, maar je kan gewoon heel vroeg schakelen omdat die al vlot trekt op lage toeren, in tegenstelling tot de atmo benzine waar je mee tot tegen de begrenzer zal trekken om vooruit te komen

                          Comment


                          • #15
                            190Nm en 1000kg. Dat rijdt al plezant

                            Comment


                            • #16
                              Ik dacht dat 1Nm de kracht is om 1 kilogram in 1 seconde 1 meter op te heffen.

                              Klopt dat?

                              Comment


                              • #17
                                Oorspronkelijk geplaatst door torque Bekijk Berichten
                                Ik dacht dat 1Nm de kracht is om 1 kilogram in 1 seconde 1 meter op te heffen.

                                Klopt dat?
                                Nm is de eenheid voor moment/koppel. En dit is kracht x afstand. Dus om een koppel/moment te hebben rond een bepaald punt van 1 Nm, moet men een kracht uitoefenen van 1N op 1m van dat punt. (of dus 2N op 0.5m).

                                1N is de kracht om die kilogram in 1 sec een meter te heffen. kracht = versnelling x massa. en de versnelling is verplaatsing/tijdsduur (dus 1m/s). Om verder te gaan hierop is 1Nm dan, het moment/koppel dat onstaat rond een punt, door rond dat punt een kracht uit te oefenen die gelijk is aan 1 kilogram in 1 seconde 1 meter op heffen.(= ingewikkeld )

                                Tot zover de Mechanica/Fysica Ik hoop dat de uitleg wat duidelijk is.


                                Edit: Wikipedia weet het
                                http://nl.wikipedia.org/wiki/Moment_en_koppel
                                Last edited by ; 09/09/2012, 01:47.

                                Comment


                                • #18
                                  simpel gezegt:

                                  pk -> hoe hard je tegen een muur vliegt
                                  koppel -> hoe ver je de muur meeneemt

                                  koppel is de uiteindelijke trekkracht van de wagen, vele beter bij bvb hernemingen

                                  ik zou zegge neem mijne cursus erbij en type de 5 pagina's over qua leerstof dat ik ervan heb gekregen maar dat lijkt me overbodig, hier boven staat een perfecte uitleg wat koppel echt is...

                                  had ook te maken met de kracht die op u pistons werden geleverd en hoe hierdoor u krukas rond draaide...
                                  Last edited by ; 09/09/2012, 02:10.

                                  Comment


                                  • #19
                                    zucht...

                                    koppel x toerental (min) / 60 = vermogen

                                    Dat zijn met andere woorden geen losstaande begrippen. Vermogen is het enige wat bepaald hoe snel de auto optrekt. Die auto mag nog een laag koppel hebben, als hij veel toeren draait dan levert hij een hoog vermogen en gaat hij goed vooruit, punt.

                                    Atmo benzines hebben over het algemeen een vlakke koppelkromme die vooral afhankelijk is van de nokkenas. zogenaamde snelle of scherpe nokkenassen (die eerder stomp zijn..) geven een hoger koppel bij een hoger toerental waardoor de motor dus ook aan vermogen wint in de hoge toeren. In lage toeren kan er in principe zelfs vermogen verlies zijn als gevolg van een slechte cilindervulling. Andere gevolgen zijn mottig stationair draaien en slechtere emmisies (door klepoverlap). Een 305° nokkenas is in een straatwagen niet te doen. Die zijn gemaakt voor de racerij en zijn optimaal boven 6000 toeren zullen we zeggen. Daarnaast speelt ook het uitlaatspruitstuk een belangrijke rol in de locatie van de koppelpiek. zo zijn 'shorttube headers' goed voor hoge toeren, longtubes voor lage. Niet elke spaghetti is dus dezelfde. Verder weet ik nog dat de lengte van de inlaatkelken op carburators of injectie itb's het koppel op hoog of laag toerental kan verhogen. Allemaal erg interessante materie :inlove;

                                    Koppel is een leuk toverwoord om uw diesel op te hemelen maar in een sprint is de atmo benzine vaak wel sneller ondanks dat de diesel sneller aanvoelt. Keer op keer verbaas ik mensen met de Megane (een 1.6 16v) die denken dat hun dieselstoof sneller is. Korte vitessen en de turbo die er (even) in schiet, dat is de verklaring. Die zelfde duw en accelaratie die geneer ik ook, maar dan door hem bij 4000 toeren plots te vloeren. Omdat ik op dat moment hetzelfde vermogen naar de wielen stuur als de diesel bij 2000 toeren. 140 nm vs 280 nm bijvoorbeeld. Logisch als je de bovenstaande formule invult.

                                    Comment


                                    • #20
                                      zucht

                                      een meting van het vermogen bij piek omwentelingen per minuut. De motor piek tpm zal afhangen van haar merk en design, maar de meeste dieselmotoren in kleinere voertuigen hebben hun piek in de 1.500 tot 2.000 tpm bereik. Deze "piek" is wanneer de motor het meest efficiënt gebruik van brandstof voor de hoeveelheid stroom (in termen van rotaties en koppel) wordt de productie.

                                      Het koppel op dit punt is de bepalende maatregel de meeste verstandige mensen in de auto zal de ware kracht van de motor te meten in termen van hoeveel gewicht kan verplaatsen.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X