Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hyundai i30 voornamelijk koppelingsproblemen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hyundai i30 voornamelijk koppelingsproblemen

    Heb recent de i30 van mijn broer overgenomen (5jaar oud en 115.000km) en heb er al meteen spijt van!

    Hij kreeg een blanco keuringsbewijs (Carpass) en voelde ok aan toen ik er in september een testritje mee deed. Nu ik er een dikke week mee rondbol, vallen er overal 'lijken uit de kast' en voelt hij aan als een echt wrak.

    Ik deed hem al binnen bij de garage (zelfde garage waar hij aangekocht en sindsdien onderhouden is) en verwacht nu een bestek van minstens € 2000 als het al geen € 3000 wordt, is me verteld geweest!

    De opsomming:

    De remmen voelen maar slapjes aan, remschijven (zeker voor, misschien ook achter - hoe kan ik dat nagaan zonder eigen brug?) zijn zo krom als maar kan wezen.

    De winterbanden achteraan zitten vol bulten en daardoor maakt de auto een oorverdovend rolgeluid. Hoe hoger de snelheid, hoe luider uiteraard. Banden vooraan hebben ook hun beste tijd gehad, maar slijten binnenkant veel sneller dan buitenkant. Rondom nieuw rubber staat uiteraard al op de planning, alleen weet ik dan nog steeds niet de oorzaak van die rare slijtpatronen...

    Ophanging voelt ook fout aan, in eerste instantie vooraan. Het geheel van aanvoelen wordt natuurlijk moeilijker ivm die slechte banden, maar garage vond in elk geval al stukken aan ophanging links voor. Na vervanging moet hij dan terug uitgelijnd worden: even hopen dat dit ook de ongelijke afslijting van de voorste banden zal oplossen / verbeteren. En dat er nadien niet nog meer problemen aan het licht komen.

    ESP geeft geregeld foutmelding aan, maar daar heb ik voorlopig nog niet naar geïnformeerd. M'n vorige wagen had niet eens ESP, dus af en toe zonder is voor een paar maanden zeker geen ramp. Zal moeten wachten.

    Grootste kost (en mysterie) is de koppeling. Die zou volgens de garage vervangen moeten worden. Hij schakelt over het algemeen behoorlijk stroef naar mijn gevoel. Ik ging in het begin een aantal keren kijken of de mat misschien niet onder het pedaal geschoven was: de koppeling pakt precies altijd maar net of net niet ver genoeg. Vooral terugschakelen van derde naar tweede is heel moeilijk. Moet vaak nog eens opnieuw naar neutraal, om dan de koppeling door de vloer te proberen stampen waarna ik hem erin kan duwen. Kraken doet hij dan niet, wel een zware hoor- en voelbare 'klik'. Zelfde om naar eerste te gaan. Klinkt dit iemand bekend in de oren en gaat het opgelost zijn met die nieuwe koppeling of is hier meer aan de hand? Over welke grootte-orde van kost praten we hier?

    De syncromesh van de vijfde versnelling zou dan ook vervangen worden als de bak er toch onderuit moet. Die overgang kraakte af en toe een beetje: het enige 'defect' waarvan ik vooraf op de hoogte was en op termijn zou hersteld kunnen worden: was niets dringend volgens verkoper én garage.

    M'n broer reed dit weekend nog even met de auto omdat ik uiteraard boos op hem ben met al deze verborgen gebreken opgezadeld te worden vlak na aankoop en zei me dat hij echt niet anders aanvoelt dan ervoor en hij niet vindt dat hij moeilijk schakelt. Volgens hem doet elke auto moeilijk als je hem nog bollend in eerste wil zetten. (Toch gek dat mijn veel goedkopere Ibiza hiervoor daar geen problemen mee had? Waarom zou hij ook: zolang je de koppeling niet opnieuw laat opkomen tot je quasi stilstaat is er toch geen reden om hier moeilijkheden mee te hebben?)

    Ik weet dat ik nogal 'gevoelig' ben om problemen aan te voelen bij m'n auto's (soort beroepsmisvorming van m'n vrijwilligerswerk op interventie op circuit Spa-Francorchamps?), maar kan me toch moeilijk voorstellen dat zowel m'n broer als de mensen van de garage én het personeel van de keuring hem tot nog toe 'helemaal in orde' noemden! Want dan ken je volgens mij echt geen sikkepit van auto's...

    Mijn grootste bezorgdheid is vooral: hoe kan het dat een wagen die altijd op onderhoud is geweest in dezelfde garage eerst door hen als 'technisch in orde' omschreven wordt en nu plots zoveel defecten vertonen??? Voor mij is het zeer duidelijk dat er serieuze kosten moeten gedaan worden om hem weer in orde te krijgen. Ik ben alleen wat wantrouwig t.o.v. deze garage omdat ik bovenstaand feit toch zéér bizar vind... Of zijn ze me hier voor sommige dingen onnodig op hoge kosten aan het jagen (gewoon geld geroken in een nieuwe eigenaar) en kunnen er kleinere defecten zijn deze dingen ook zouden kunnen verklaren? Technisch ben ik niet zo enorm onderlegd, maar het aanvoelen zit er wel in en ik besef dat we serieuze problemen hebben die dringend moeten verholpen worden om verdere, bijkomende schade te vermijden.

    Ik voel me in elk geval bedrogen en wil graag een auto waarin ik vertrouwen kan hebben in de toekomst! Iets wat momenteel absoluut niet het geval is: ik wou dat ik met m'n lieve 'bolleke' met z'n 210.000km was blijven doorrijden.

  • #2
    Verkoop da nest dan door als er toch zoveel kosten aan zijn.

    Comment


    • #3
      Van uw familie moet ge het hebben.

      En zou ik de raad van Blackhorse volgen. Ge gaat toch geen 2-3k steken aan reparaties in een 2dehands van 5j oud.

      Comment


      • #4
        +1..En laat uw broer onterven..

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
          Van uw familie moet ge het hebben.

          En zou ik de raad van Blackhorse volgen. Ge gaat toch geen 2-3k steken aan reparaties in een 2dehands van 5j oud.
          heb al meer gedaan dan dat en dat aan een auto van 13 jaar. Nu ja, voor een Huyndai i30 zou ik het ook niet doen

          Comment


          • #6
            Laat 'm onterven: zal de raad zeker in m'n achterhoofd houden. Ik weet dat hij nogal 'sloddervos' is, maar dit had ik toch echt niet verwacht. Vooral niet omdat de wagen vier maanden geleden nog 'intact' leek toen ik ermee reed.

            Op zich zijn die banden en de remschijven nog niet zo abnormaal en zou je het 'gewoon' sleet kunnen noemen (hoor dat er nogal wat sletige chauffeurs al op 100.000 aan een nieuw setje beginnen, zelf reed ik op m'n sokken - ondanks sportief rijgedrag - tot 200.000km met m'n Ibiza, maar goed...), maar natuurlijk had hij die kosten moeten doen ipv ik nu als nieuwe koper! Hopelijk lagen de bulten in de achterbanden aan m'n broer zijn rijstijl. Garagist was niet zo voor de 4-seizoensbanden die er nu op lagen (Goodyear Vector 4-seasons), dus zullen voorlopig evenuteel terug gaan naar de klassieke zomerband (ik dacht aan Goodyear Efficient Grips) en dan tegen volgende winter 'investeren' in een setje aparte wintervelgen? Op de Ibiza had ik nochtans ook 4-seizoens, wel Vredestein Quatrac 3 en daar was ik heel tevreden over... Hebben jullie daar meningen / ervaringen over?

            Met de huidige staat van wegdek en de vele verkeersdrempels zijn stukken aan je ophanging op 5 jaar al geen uitzondering meer. Dat had ik met m'n Ibiza ook op die leeftijd: gemaakt en daarna geen problemen meer gehad. Maar opnieuw: kosten die hij had moeten doen en niet ik. Onbegrijpelijk dat zoiets niet opgemerkt wordt op de keuring in ophangingstest EN visuele controle!! Welke waarde heeft zo'n idiote carpass dan nog?!

            't Is vooral die koppeling waar ik me nu zorgen over maak. En of ik bij de juiste garage ben? Als er dus mensen ervaringen hebben met Hyundai garages regio Leuven - Aarschot: geef maar een seintje, eventueel via PB.

            Nu doorverkopen denk ik niet meteen aan, maar misschien verander ik nog van gedachten als dat bestek binnenkomt. Ben zelf altijd nogal nauwkeurig op m'n auto, vooral techisch dan. Sta niet bepaald te blinken elk weekend, maar hij moet wel absoluut betrouwbaar zijn. Dat er aan een tweedehands al eens hier en daar iets aankomt, is maar normaal: hangt van je eigen definitie af of je de kosten dan 'onderhoud' of 'herstelling' noemt, zoals KidCool eigenlijk zegt: een beetje kosten nu en dan moet je er dan bijnemen. Je aankoopprijs lag tenslotte een pak lager dan wanneer je nieuw gaat. Qua motor klinkt hij verder nog heel correct en qua comfort ligt hij me ook.

            Comment


            • #7
              Zoek eens op Ebay.de naar een koppeling ?,ik heb voor de mijne eentje gekocht voor 280€(sachs)+werk natuurlijk ,voor een 500€ ga ik gesteld zijn ,niet bij de off.stealer natuurlijk...

              Comment


              • #8
                Het baart me wat zorgen dat die wagen volgens de keuring in orde was!
                Nergens stond er een kruisje bij de 'sleutel'?

                Misschien kan je zoeken naar een onofficiële garage die gespecialiseerd is in Hyundai?
                Ik doe dat ook ze met mijn Volvo. Groot onderhoud koste me net geen 185€ bv.

                Greets

                Comment


                • #9
                  Nope, nergens opmerkingen, Ralphke. Kan je inderdaad serieuze bedenkingen bij hebben!

                  Met m'n vorige wagen vermoedde ik stukken aan de ophanging. Garage had al iets vervangen, maar bleken de foute stukken te zijn en datgene wat kapot was hadden ze gewoon laten zitten. M'n aanvoelen zei nog steeds dat er iets niet juist zat, dus toen ik bij de keuring kwam, vroeg ik hen specifiek die ophanging extra te checken. Alles in orde, mevrouw! Ja, dag, Jan... Ook daar gingen ze dus de mist in!

                  Maand later ten einde raad naar een andere garage gereden en die herkende het probleem meteen. Mocht mee onder de brug en zelfs als 'blonde geit' zag ik daar welk stuk kapot was. Hersteld en daarna nooit meer last van gehad. Bleek 'kinderziekte' van die reeks Ibiza's te zijn: eigenlijk had dit onder waarborg moeten hersteld geweest zijn, maar omdat het probleem ondertussen al zo lang had aangesleept, was die periode gepasseerd en heb ik dus alles uit eigen zak moeten betalen - dubbel, eerst de stukken waar uiteindelijk niets aan bleek te zijn en dan nog eens het stuk wat echt kapot was.

                  Eigenlijk zou ne mens toch echt eens moeten investeren in een cursus automechaniek: kan je een hoop ellende en geld besparen volgens mij. Dan nog van die 'huur per uur' garages zoals ze in het Verenigd Koninkrijk hebben en we zijn vertrokken: je huurt er een garage en haar uitrusting en kan comfortabel en met het juiste gerief vervolgens je eigen herstellingen uitvoeren. Gat in de markt voor België?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                    Het baart me wat zorgen dat die wagen volgens de keuring in orde was!
                    Nergens stond er een kruisje bij de 'sleutel'?

                    Misschien kan je zoeken naar een onofficiële garage die gespecialiseerd is in Hyundai?
                    Ik doe dat ook ze met mijn Volvo. Groot onderhoud koste me net geen 185€ bv.

                    Greets
                    Als iemand er eentje zou kennen, mogen die me altijd het adres bezorgen. Je hebt groot gelijk wat dat betreft. M'n vader is gek op zijn oude Volvo V70 (iets van een 14j oud, denk ik), maar er kwamen steeds meer kosten aan en hij had geen goed gevoel meer bij zijn garage. Blijkt dat deze systematisch onderhoud achterwege liet en zelfs een onderdeel gewoon afkoppelde zodat de auto harder zou roken, in de hoop mijn vader te kunnen overhalen een nieuwe auto te kopen! Gangsterpraktijken, noem ik dat! Hij heeft toen gelukkig net als jij een onofficiële garage gevonden die met plezier zo'n oudere beestjes weer netjes terug in orde brengen, eventueel zelfs voorstellen om voor sommige dingen met tweedehands stukken te werken, zoals bv. de pompen voor de kofferdeur. Zijn auto rijdt nu weer happy rond voor geen al te gekke prijs.

                    Comment


                    • #11
                      even een kleine rant.
                      "Hoe werkt wat"dient voor het uitleggen hoe iets in elkaar zit. niet voor problemen van een auto te posten. daarvoor dient het techniek gedeelte.

                      mvg, Tim

                      Comment


                      • #12
                        Idd, Tim. Had mijn fout te laat opgemerkt. Als jij rechten hebt om dit topic te verplaatsen naar het juiste forumgedeelte: be my guest.

                        Comment

                        Working...
                        X