Daar ik van mijn Audi een top wagen wil maken én hier zoveel mogelijk zelf aan wil doen was deze toepassing echt handig, maar ook wou ik met mijn teststuk nagaan welke anti-roestbehandeling het meest aangewezen is.
definitie: Elektrolyse is een chemische reactie waarbij onder invloed van een elektrische stroom samengestelde stoffen worden ontleed tot enkelvoudige stoffen en/of andere samengestelde stoffen.
ofwel: roeste stukken in een zoutoplossing onder stroom zetten en na een paar uur (afhankelijk van de grootte van het stuk) is al het roest losgekomen.
Benodigdheden:
- plastic container
- elektrische draden
- batterij oplader
- betonijzer
- bicarbonaat
- boormachine
Het maken van je opstelling kan je hier terugvinden, simpel en duidelijke video:
http://www.youtube.com/watch?v=54ADeB6V1rQ
Belangrijke punten als de opstelling klaar is:
- opstelling moet geplaatst zijn in een goed geventileerde ruimte, lees: gevaarlijke stoffen én ontploffingsgevaar door het vrijkomende waterstof
- bicarbonaat: één lepel per 3 liter
- je werkstuk negatief laden en het betonijzer positief laden (keer je dit om dan reinig je het betonijzer en dat is niet de bedoeling)
- verwerkingstijd: 2 uur voor kleine stukken
- na afloop moet het stuk nogmaals bewerkt worden met een staalborstel
1. loszitten vuil weghalen
Alhier mijn teststuk; het schild dat achter de remschijf zit. Om het proces zo vlot mogelijk te laten verlopen is het uiteraard aangewezen om al het loszittend vuil weg te halen van het stuk met een staalborstel
2. Stuk hangen in de tank (negatieve ladinge) en ervoor zorgen dat het geen contact maakt met het betonijzer (positieve lading). Zodra je de batterijlader activeert zal je luchtbellen zien verschijnen op je stuk.
Remember; goed geventileerde ruimte en geen sigaretje opsteken!
definitie: Elektrolyse is een chemische reactie waarbij onder invloed van een elektrische stroom samengestelde stoffen worden ontleed tot enkelvoudige stoffen en/of andere samengestelde stoffen.
ofwel: roeste stukken in een zoutoplossing onder stroom zetten en na een paar uur (afhankelijk van de grootte van het stuk) is al het roest losgekomen.
Benodigdheden:
- plastic container
- elektrische draden
- batterij oplader
- betonijzer
- bicarbonaat
- boormachine
Het maken van je opstelling kan je hier terugvinden, simpel en duidelijke video:
http://www.youtube.com/watch?v=54ADeB6V1rQ
Belangrijke punten als de opstelling klaar is:
- opstelling moet geplaatst zijn in een goed geventileerde ruimte, lees: gevaarlijke stoffen én ontploffingsgevaar door het vrijkomende waterstof
- bicarbonaat: één lepel per 3 liter
- je werkstuk negatief laden en het betonijzer positief laden (keer je dit om dan reinig je het betonijzer en dat is niet de bedoeling)
- verwerkingstijd: 2 uur voor kleine stukken
- na afloop moet het stuk nogmaals bewerkt worden met een staalborstel
1. loszitten vuil weghalen
Alhier mijn teststuk; het schild dat achter de remschijf zit. Om het proces zo vlot mogelijk te laten verlopen is het uiteraard aangewezen om al het loszittend vuil weg te halen van het stuk met een staalborstel
2. Stuk hangen in de tank (negatieve ladinge) en ervoor zorgen dat het geen contact maakt met het betonijzer (positieve lading). Zodra je de batterijlader activeert zal je luchtbellen zien verschijnen op je stuk.
Remember; goed geventileerde ruimte en geen sigaretje opsteken!
Comment