Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gyroscopisch effect van een wiel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Gyroscopisch effect van een wiel

A bicycle wheel is suspended from one of end of its axie by a rope, and spun up by hand. The wheel's axle is then placed horizontally and the free end of the...

Say goodbye to the bolt-on training wheels we all had as kids. The Gyrowheel automatically stays upright via battery powered rotating plates within the wheel...

Iets dat ik nog niet kende.Maar welke invloed heeft dat bij een auto ?
    Het wiel wil rechtstaan als het draait .De massa van het wiel zal te klein zijn om de zware auto te beinvloeden.Maar bij die grote wielen < 18 ' zal het wel iets doen.
    Wie is hier professor ?
    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Het wiel wil niet rechtstaan als het draait. Het wil gewoon zijn positie handhaven, en gaat terug naar de traditionele zwaartekracht als de snelheid afneemt.
    Ben geen professor, alleen een simpel ingenieurke

2015 Volvo V60 D2 aut.
    2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

dat deze truuk kon, wist ik niet. maar het is vrij wiedes dat een motor of fiets van nature in evenwicht blijft door middel van de draaiing van de wielen.
      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

iemand gisteren naar discovery of national geographic gezien
        www.peugeotforum.be

Comment

't Was die van car sos die aan het fietswiel draaidde.Maar bij moto's die in de bocht gaan liggen wil het wiel rechtop gaan staan.Hij moet dus nog platter gaan liggen.
          Maar neem nu dat moto-wiel zo klein en zo licht mogelijk.Dan moet de moto toch minder gaan plat liggen en desnoods kan hij harder gaan.
          Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Het wiel wil inderdaad zijn positie handhaven zoals Bompa zegt.
            Nu, wanneer een moto een bocht neemt dan wilt het wiel inderdaad rechtop komen. Dit komt door de tweede tolwet (Als er een kracht op de tolas wordt uitgeoefend dan zal de stand van de tolas 90° ten opzichte van die kracht draaien in de richting van de tol) wat erop neerkomt dat je een kracht dwars op de draairichting van het wiel/tol krijgt en je het gevoel krijgt dat het wiel recht wilt komen. In de bocht moet je dus niet platter gaan liggen maar die kracht tegengaan.

Als ik mijn cursus goed gesnopen heb.
            De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

1976 Volkswagen Kever 1200L
            1990 Volvo 344
            1991 Mercedes W124 230CE
            2016 Skoda Octavia van 't werk

Verkocht
            1980 Volkswagen Derby CLS
            1990 Mercedes W124 230CE
            2008 Renault Espace 2.0 dci 130

Comment

het wiel wil niet rechtstaan, het werkt tegen aan een positieverandering (allé, het wiel wil misschien rechtop komen, maar die krachten zijn verwaarloosbaar tov de andere)

als je een draaiende harde schijf van een pc vastneemt en die probeerd te draaien, is dit hetzelfde effect.
              als je je voorwiel van de fiets opneemt, je doet het draaien en probeerd dan te sturen heb je hetzelfde effect. dit is al jaren gekend bij auto en motos. daarom dat wielen altijd zo licht mogelijk moet zijn (=minder ronddraaiende massa, groot probleem bij electrische fietsen met de motor in het wiel alsook bij naafmotoren bij electrische autos).
              voor de rest maakt het niet zoveel uit hoor in grootte van wielen. als je een 13" wiel hebt van 5kg met daar een hoge band op van 4kg of je hebt een 18" wiel van 6kg met daar een platte band op van 3kg blijf je zowieso met 9kg ronddraaiende massa.

k denk dat een wiel van mijn capri een 13kg weegt, en eentje van mijn dodge weegt rond de 40kg. die wielen zijn dan wel groter. dit heeft dan een volgend effect. mijn capri wiel (195/50R15) draait 452rpm/min om 50km/H te draaien. mijn dodgewiel draait 302rpm/min om 50km/H te draaien. aangezien mijn zwaarder wiel op een lager toerental draait, is het effect ook veel kleiner.

bij brommers maakt die een groot verschil omdat die kleinere wielen hebben en hogere toeren hebben, een moto daarentegen heeft grotere wielen maar op hoge snelheden heeft dit ook een invloed. een moto stuurt ook niet meer met het stuur op hogere snelheden, maar op evenwicht. wist je trouwens dat een moto tegen 100km/h naar rechts gaat als je het stuur naar links draait . het kantelpunt zit ongeveer op een 50-60km/h (daarom mogen brommers ook niet harder dan 45)

Comment

mooie post, fcapri!

2015 Volvo V60 D2 aut.
                2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

'zijn positie handhaven' vind ik de meest verstaanbare,geloofwaardige uitleg.
                  Ik had vroeger een tol met koord,die draaidde horizontaal rond.Je ziet ook hoe het wiel horizontaal op gang wordt gebracht en dan wordt de naaf gekanteld.
                  Of motorijders dat weten of ingelicht zijn weet ik niet. Bij rechtdoor rijden zal dat fenomeen aanwezig zijn.

Comment

ik had vroeger al een giyroscopische tol

en dit is de bekendste

Comment

Dat effect ivm het wiel heeft te maken met het impulsmoment van dat wiel. Wegens gebrek aan een andere kracht dan het impulsmoment zal het wiel (zolang het draait) dus geen andere kracht ondervinden en dus horizontaal blijven staan.
                      De richting van de rotatie van het wiel zal bepalen of het wiel met de klok of tegen de klok in zal rondraaien rond het touw.

Meer weet ik er niet van.

Sent from my car (while driving) using Tapatalk..
                      2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
                      2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
                      2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

2007 BMW E91 318d - 122pk

Bekijk
                      dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
                      http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

Comment

Nu weet ik eindelijk hoe ongeveer een Segway werkt. Niks met stappenmotortjes maar met 1 à 2 gyroscopen.
                        Het zat zelfs in V2 's om ze te sturen .Van een TomTom of Iphone ken ik niet.

segway.jpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
                          Nu weet ik eindelijk hoe ongeveer een Segway werkt. Niks met stappenmotortjes maar met 1 à 2 gyroscopen.
                          Het zat zelfs in V2 's om ze te sturen .Van een TomTom of Iphone ken ik niet.

[ATTACH=CONFIG]101853[/ATTACH]
                          Klopt, de rekenkracht is enorm van zo'n segway waardoor hij net die milliseconde op voorhand weet wat je gaat doen en dus het tegenovergestelde kan uitvoeren waardoor je dus niet omvalt. Ik had daar nog een mooi filmpje van van een kubus die niet kan omvallen. (ik zoek het even op)

Bekijk

Comment

Heeft eigenlijk niets meer met het wiel te maken maar voor de geïnteresseerden: een gyroscoop wordt bijvoorbeeld ook gebruikt (vroeger) om het schommelen van een schip tegen te gaan bij een hevige storm.

Bekijk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                              voor de rest maakt het niet zoveel uit hoor in grootte van wielen. als je een 13" wiel hebt van 5kg met daar een hoge band op van 4kg of je hebt een 18" wiel van 6kg met daar een platte band op van 3kg blijf je zowieso met 9kg ronddraaiende massa.
                              Je was goed bezig maar dit klopt niet. Om het kort te houden, vereenvoudigd, het gyroscopisch effect hangt af van waar de massa zich bevindt t.o.v. het rotatiepunt in het kwadraat(!!) (zoek traagheidsmoment eens op). De massa van u band zit voornamelijk in het loopvlak (staaldraad), dus daar is het verschil evenredig met het opgegeven gewicht van de band ongeveer (er van uitgaande dat we dezelfde buitendiameter hebben). Maar als we het over verschillende groottes van een velg hebben, een belangrijk deel van de massa zit in de "trommel" en daar is het effect wel redelijk sterk afhankelijk van de diameter van de velg. Dus al zijn alle gewichten gelijk, dan zal een kleinere velg (bv. 16" vs. 18") een merkbaar kleiner gyroscopisch effect hebben. Daaruit volgt dat een kleiner velg gemakkelijker van richting veranderd (stuurgevoel), makkelijker versnelt (acceleratie), en meer comfort geeft (onafgeveerd "gewicht" (inertie)). Dit wordt in de praktijk vaak nog uitvergroot, want tenzij dat je goed extra betaald voor echt lichtgewicht velgen, dan zijn die grotere velgen een stuk zwaarder er bovenop. Aan de positieve kant, de auto voelt stabieler aan.

Terug naar de tweewielers. Motorrijders herkennen dit effect ook, een motorfiets wordt erg stabiel op snelheid, en dat is niet enkel door de wielen, maar ook door de draaiende motordelen. Zet je al rijdend de motor stil dan kan dat raar aanvoelen. Grote motoren draaien niet zoveel toeren, maar hun vliegwielen zijn wel aanzienlijk en voelen dus stabiel aan. Net zoals in het kinderwiel of schip hierboven genoemd, zou je op een tweewieler een vliegwiel, in het chassis en dus afgeveerd, kunnen steken die ervoor zorgt dat de motorfiets enorm stabiel wordt en quasi niet over kán vallen ook al slippen beide banden. Maar daarmee verlies je ook veel van je bewegelijkheid dus het blijft meestal bij een leuk idee.
                              Last edited by Onehp; 16/02/2014, 22:17.
                              ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

zelfs een auto werkt met gyroscopen. Alleen zijn die niet fysiek maar electronisch. Samen met de hoeksensoren van de voorwielen sturen die de werking van het ESP.
                                www.peugeotforum.be

Comment

Gevonden:
                                  - Is een beetje hetzelfde effect!

Bekijk

Comment

Open Courseware MIT...

Prof. Walter Lewin (NL)

Zeer interessant!
                                    Last edited by Alfa-Beemer; 17/02/2014, 10:21.
                                    U hoeft dit niet te lezen.

Comment

Electrische tweewieler met carosserie, stabiel stilstaand dankzij gyro's.
                                      http://youtu.be/QlLV1ZPdB9A?t=1m05s

Laatste tijd niet meer van gehoord - niet helemaal verbaasd, uitvinders tenderen productie zwaar te onderschatten. In ieder geval, één probleem is het geluid van de gyroscopen...
                                      Last edited by Onehp; 17/02/2014, 12:54.
                                      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brebelco Bekijk Berichten
                                        Heeft eigenlijk niets meer met het wiel te maken maar voor de geïnteresseerden: een gyroscoop wordt bijvoorbeeld ook gebruikt (vroeger) om het schommelen van een schip tegen te gaan bij een hevige storm.

Werd dat dan gelinkt aan het roer of hoe werkte dat?
                                        Een gyro wordt trouwens nog steeds aan boord gebruikt als kompas omdat het een minimale en constante fout heeft ten opzichte van het magnetische noorden.
                                        De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

1976 Volkswagen Kever 1200L
                                        1990 Volvo 344
                                        1991 Mercedes W124 230CE
                                        2016 Skoda Octavia van 't werk

Verkocht
                                        1980 Volkswagen Derby CLS
                                        1990 Mercedes W124 230CE
                                        2008 Renault Espace 2.0 dci 130

Comment

Working...
                                        X