Gyroscopen worden ook in vliegtuigen gebruikt voor navigatie indien de GPS uitvalt, en om instrumenteel de positie van het vliegtuig weer te geven. Maar na een tijdje beginnen die wel fout aan te geven, dus je moet nog steeds op een andere manier je positie berekenen om zeker te zijn...
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Gyroscopisch effect van een wiel
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
Terug naar de tweewielers. Motorrijders herkennen dit effect ook, een motorfiets wordt erg stabiel op snelheid, en dat is niet enkel door de wielen, maar ook door de draaiende motordelen. Zet je al rijdend de motor stil dan kan dat raar aanvoelen. Grote motoren draaien niet zoveel toeren, maar hun vliegwielen zijn wel aanzienlijk en voelen dus stabiel aan. Net zoals in het kinderwiel of schip hierboven genoemd, zou je op een tweewieler een vliegwiel, in het chassis en dus afgeveerd, kunnen steken die ervoor zorgt dat de motorfiets enorm stabiel wordt en quasi niet over kán vallen ook al slippen beide banden. Maar daarmee verlies je ook veel van je bewegelijkheid dus het blijft meestal bij een leuk idee.
Je kan een moto stabiliseren bij lage snelheid door tegengestelde krachten erop te laten inwerken.
Bijvoorbeeld door gas te geven en gelijktijdig de achterrem te gebruiken.
Zijn beide krachten even groot dan beweegt de moto met konstante lage snelheid.
Maar je moet meer gas geven omwille van gebruik achterrem waardoor sneller draaiende motoronderdelen
en dus groter gyroscopisch effect.
Bovendien werkt die tegengestelde kracht zelf ook al stabiliserend voor de moto.
Dit omwille van het feit dat bij gas geven het aangrijpingspunt vd voorwaartse kracht niet in het zwaartepunt ligt vd moto. Door gebruik vd achterrem elimineer je dit effect voor een groot deel.
Comment
-
Mss ook de reden waarom ik een moto mijdt. Plots een zijwind of zoiets en ik kon mijn bocht niet meteen nemen.
Een moto en 100 kmh is wel iets anders dan een brommer 50 kmh.Dus de 2° keer dat ik op een moto kroop om te testen wil ik er niets meer van weten.
Het leek wel of die moto niet wou gaan liggen in de bocht.Niks beweging bij het proberen te sturen.Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html
Comment
Comment