Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bougies

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

och aangezien iedereen zijn interesse in de bougies is "ontsteken"

graag had ik meer info gehad over de iridium-bougies en hun wisseltermijn

liefst nog aangevuld met enkele voor- en nadelen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
      och aangezien iedereen zijn interesse in de bougies is "ontsteken"

graag had ik meer info gehad over de iridium-bougies en hun wisseltermijn

liefst nog aangevuld met enkele voor- en nadelen
      Een stukje over de Denso iridium bougie. Voor het moment maken enkel Denso en NGK iridium bougies.

Een belangrijk Denso product voor de aftermarket is momenteel de iridium bougie. Er wordt hoog ingezet om hier het marktaandeel te versterken. Af fabriek wordt deze bougie nu toegepast in diverse automodellen en motorfietsen bij Honda (de i-VTEC motoren en de nieuwe Integra wat personenauto's betreft en ook alle motorfietsen), Yamaha, Lexus, Daihatsu (o.a. de nieuwe YRV-modellen), Ford (USA), Mitsubishi, Mazda (de nieuwe 323 motoren), Subaru, Suzuki (inclusief de motorfietsen) en Toyota (o.a. de Avensis). En verwacht wordt dat binnen niet al te lange termijn, de eerste Europese volumefabrikant (een Franse fabrikant wellicht?) met Denso in zee zal gaan. Dat geeft Denso de steun om nu ook de aftermarket nadrukkelijk te bewerken.

De nieuwe generatie 0,4 mm iridium bougies van Denso onderscheiden zich onder andere door de lange levensduur. Het zelfreinigend vermogen (tegen koolstofaanslag) van deze bougies speelt daarbij een grote rol. Verder is het energieverbruik van deze bougies erg laag. Een optimaal functionerende Denso iridium bougie vraagt 3-5 kVolt minder spanning. Deze bougies van Denso spelen in op de vraag naar motorconcepten die moeten beantwoorden aan de strenge emissie-eisen die overheden in Japan, de VS en Europa hebben vastgelegd. Hogere bedrijfstemperaturen van de motoren hebben de toepassing van iridium gestimuleerd. Ten opzichte van platinum bijvoorbeeld kan iridium ruim 600 graden Celsius meer 'verwerken'.

eigenschappen:

Verbeterde acceleratie en meer vermogen
      Langere levensduur en gunstig brandstofverbruik
      Maximale kracht en duurzaamheid

verder is het smeltpunt van iridium 2450°C, merkbaar hoger dan platinum. Tevens ook 8 keer zo sterk.
      Last edited by ; 03/01/2007, 20:31.

Comment

thx,

een iridium bougie gaat ongeveer 120000 kilometer mee (bij gewonen toepassing) waar een klassieke rond de 40000 zal moeten vervangen worden. Wel ligt de prijs hoger (20 tot 30 euro tegenover 4 tot 8 euro voor een klassieke), maar dit wordt gecomponseerd door de betere ontsteking van het mengsel (verbruik daalt relatief gezien door het gewonnen vermogen) en de langere levensduur. Let wel op, niet elke motor is geschikt voor iridium bougies.

Comment

in je antwoord is eigenlijk geen enkele europese constructeur vermeld, alfa Romeo met 16v TS maakt ook gebruik van de iridium-bougie. De bougies gaan hier zelfs langer mee dan de distributieriem

Comment

That's the spirit!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
              That's the spirit!!
              om de hoeveel kilometer moeten de bougies op de 147 vervangen worden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                om de hoeveel kilometer moeten de bougies op de 147 vervangen worden

Ik dacht om de 100.000, weet het niet zeker. Kzal eens in het boekske kijken.

Comment

plagiaat
                  Last edited by 911turbo; 08/01/2007, 14:49.
                  A Twist of the Wrist

Comment

edit: dubbel
                    Last edited by 911turbo; 08/01/2007, 14:49.
                    A Twist of the Wrist

Comment

Jup die is het.

Comment

12345
                        Last edited by 911turbo; 08/01/2007, 14:50.
                        A Twist of the Wrist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
                          rood: dat is wel echt een heel klein beetje hé.

Voor alle duidelijkheid, ik vermoed dat je zoiets als een studiecontract hebt? misschien de voorwaarden ooit gelezen waar staat dat je uit de gegeven cursussen niets mag reproduceren zonder schriftelijke toestemming van de desbetreffende docent?
                          Rood was sarcastisch bedoeld.

Heb nog nooit die voorwaarden gelezen.

Als er zoveel bezwaar tegen deze thread is, moeten de moderatoren maar beslissen of hij blijft of niet. Mij maakt het al geen zak meer uit.

Comment

12345
                            Last edited by 911turbo; 08/01/2007, 14:50.
                            A Twist of the Wrist

Comment

Er is een verschil tussen een scoop waar veel geld vanaf hangt en een cursuske he.

Ik heb er geen probleem mee

Tis niet dat de auteur nu inkomsten verliest door het reproduceren van deze materie, degene die die cursus gaan volgen moeten hem toch kopen

Miereneukers

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
                                In het verleden zijn er genoeg problemen geweest op AW met anderen (oa autosites) waar de info schaamteloos gejat werd met foto's en al en dat dan hier terechtkwam met de nodige gevolgen...

Ja... 'jatten' doe ik dan ook niet. Ik ben nog 'eerlijk' genoeg om m'n bron er duidelijk en wel bij te vermelden. En inderdaad, zoals Jupke zegt, ik doe er helemaal niemand kwaad mee...

Ik denk dat je bijna de helft van alle iet-of-wat informatieve topics op dit forum mag sluiten als dat het criterium is.

Comment

En inderdaad, wss zal ik de volgende hoofdstukken fotograferen en hier posten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex Bekijk Berichten
                                    Het was alweer te lang geleden dat ik nog eens rood mocht uitdelen
                                    Heb je nu een orgasme ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rana Bekijk Berichten
                                      Heb je nu een orgasme ?
                                      schat hem nu toch zo hoog eens niet in

Comment

gaat ge hier weg B4 avant ??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
                                          gaat ge hier weg B4 avant ??
                                          Je zou voor minder.

Comment

Working...
                                          X