Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Cilinder balans controle (diesel)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Cilinder balans controle (diesel)

    Kan er iemand een site terug vinden waar dit deftig beschreven staat hoe dit werkt?
    Wat ik weet is dat tijdens stationair toerental de versnelling van het vliegwiel gemeten wordt door de krukassensor en dat de inspuittijd verhoogd of verlaagd wordt om een mooi trillingvrije motorloop te verkrijgen. Vroeger stond dit mooi uitgelegd op AMT maar nu werkt dit helaas niet meer. Maar hoe gaat dit eigenlijk in zijn werk. Stel ontstekingsvolgorde 1-3-4-2 en cilinder 1 gaat inspuittijd verhoogd aangeven op diagnosetoestel, wil dit dan zeggen dat cilinder 2 niet snel genoeg versnelt of dat cilinder 1 niet snel genoeg versnelt? Dus m.a.w ECU gaat cil 1 meer aansturen omdat cil 2 te traag is. Ik hoor hier verschillende opvattingen over.

    thx
    Last edited by ; 24/04/2014, 22:41.

  • #2
    Per arbeidsslag per cilinder heb je een versnelling.De BDP sensor ziet dat na voor elke cilinder apart,rekening houdend met het stationair toerental.
    Dus per injector/cilinder wordt er bijgestuurd.Bij common rail gebeurd dat ook,die worden ook elektrisch geopend.(desnoods gloeit hij na per cilinder)
    En er zijn nog meer variabelen zoals de lamda sonde die het overschot zuurstof in de uitlaat meet.Dit ca 4 maal per seconde ,de ecu zal dan ook de injector-openingstijd langer/korter maken.
    Klopsensors vermijden ook trillingen van de motor.
    Bij een common rail diesel is dat een verschil van druk voor de roetfilter en na de roetfilter(of is dat voor regeneratie,eum).
    En dan heb je nog de balansassen tegen trillingen.
    Het afzonderlijk verdraaien van de nokkenas tov de krukas is er ook nog,en .......
    Last edited by wielscheel; 27/04/2014, 00:33.
    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

    Comment

    Working...
    X