Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Howto: koppige bouten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Howto: koppige bouten

Ik heb al zelf serieus wat moeite gehad met koppig vastzittende bouten. Ik heb informatie vergaard hierover, en probeer alles nu wat te bundelen. Nu hebben anderen er ook iets aan, en waarschijnlijk zullen er nog wel dingen ontbreken.

Dusja, het eerste wat je doet is een vastzittende bout opruimen met een staalborstel indien nodig. WD40 spuiten helpt, soms moet je het een nachtje laten inwerken. Met een brander kun je de boel opwarmen en zo de bout toch nog lossen, maar daar heb ik geen informatie van.

Gebruik altijd het juiste materiaal om iets te lossen. Bij voorkeur een dop. Als er veel kracht nodig is om iets te lossen, gebruik NOOIT een ratel. Gebruik een "lange arm", die heeft geen bewegende delen. Hoe langer je arm, hoe meer kracht je kunt zetten. Gebruik NOOIT een steeksleutel om iets te lossen. Schiet rap los en doet schade. Gebruik op zijn minst een ringsleutel, als het kan eentje met 6 kanten. Een 12kant is minder sterk, die gaat wat meer buigen en een deel van je kracht gaat verloren. Verlengstukken voor op je dop zijn daarom ook af te raden, aangezien die ook torsen.

Doppen schieten niet los. Als je een Philips of platte schroevendraaier nodig hebt, of eventueel een zeskant of Torx, dan kan je gereedschap los schieten en wordt de bout beschadigd. Probeer dit te vermijden. Een mogelijkheid is een slagschroevendraaier, ook gekend als "impact driver". Je plaatst die op de bout, draait hem aan in wijzerzin en dan sla je stevig met een hamer. Wanneer je slaat wordt tegelijk de bit stevig in de bout gedrukt, en wordt er een draaiende kracht uitgeoefend op de bout. Dit voorkomt losschieten van het werktuig. Bij koppige onderdelen kan het zijn dat je 10 of 20 keer moet slaan.

Als de bazaar om zeep is, dan valt het allemaal wel nog te redden, maar heb je wat materiaal nodig. Een stevige oplossing is een stuk metaal lassen aan de bout, maar niet iedereen heeft een laspost om deze lastpost te verhelpen.

Je kunt met een linkse boor gaan boren in de bout, natuurlijk in omgekeerde richting. Door deze kracht kan de bout weer gaan draaien en komt deze los. Opgelet dat je de kop er niet volledig van boort.
    Een goed middel zijn linkse taps. Ik kocht zelf een degelijke set linkse taps van Gedore. Ik heb nog een setje zeer goedkope liggen, ik moet eens testen wat die geven. Ze worden snel bot.
    Nu, je kijkt welke diameter je moet boren voor de linkse tap, bij voorkeur met een linkse boor. Gebruik bij het boren en tappen boorvloeistof. Je hebt een taphouder nodig. Bij een platte kop moest ik wat slaan met de center punch, omdat mijn eerste boortje afbrak, en de boor pakte niet goed.

Dus, je boort tot de tap grip heeft en zich vastbijt in de bout, en dan kun je de bout gewoon uitdraaien. Let op dat je mooi recht naar beneden boort, ik brak ook een boortje toen ik doorheen de bout zelf boorde. Dit beschadigt ook de schroefdraad waar je bout in zit.

Last edited by Teus; 03/10/2014, 00:30.
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Ik vind een ringsleutel toch beter geschikt dan een dop als je moet meppen met een hamer. Met een dop heb je toch meer kans dat deze kantelt terwijl je met een ringsleutel kracht uitoefent in het vlak waarin de kop van de bout ligt.
    Steeksleutel voorzichtig vasthouden aan de kop van de bout en gericht meppen, desnoods met een voorhamer geeft betere resultaten dan enorme hefbomen te creëren waaraan je materiaal bezwijkt. Maar wellicht geldt voor zeer kwalitatief materiaal net het omgekeerde.

Heb je een boulonneuse? Werkt meestal en je hebt goedkoper sets.
    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Awel,waar ik werkte werden die stappen overgeslagen.Direct de shalamo erop.Ook goed om Loctite te lossen.
      Daarbij,ik gebruik al jaren zeskante doppen.En zwarte doppen voor de luchttol die 100 kgf afkan.
      Slagmoerschroevendraaier is ook prima gereedschap.
      Daarbij,gebruik eens meer een momentsleutel.
      Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
        Ik vind een ringsleutel toch beter geschikt dan een dop als je moet meppen met een hamer. Met een dop heb je toch meer kans dat deze kantelt terwijl je met een ringsleutel kracht uitoefent in het vlak waarin de kop van de bout ligt.
        Steeksleutel voorzichtig vasthouden aan de kop van de bout en gericht meppen, desnoods met een voorhamer geeft betere resultaten dan enorme hefbomen te creëren waaraan je materiaal bezwijkt. Maar wellicht geldt voor zeer kwalitatief materiaal net het omgekeerde.

Heb je een boulonneuse? Werkt meestal en je hebt goedkoper sets.
        Nee, bouloneuse heb ik niet, zoals veel amateurs.
        Ik heb nog nooit geprobeerd om met een hamer te slaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
          Awel,waar ik werkte werden die stappen overgeslagen.Direct de [COLOR=#545454][FONT=arial][B]shalamo erop.Ook goed om Loctite te lossen.
          Hoe gaat dat juist met een brander?
          Welke brander is dat, gewoon iets met butaan/propaan, of met acetyleen?
          Warm je de bout op, alles rondom de bout, of beide?

Comment

Beide opwarmen, ik heb geen brander maar gewoon een warmteluchtpistool lukt ook - duurt wat langer uiteraard

Comment

Deze doet ook zijn werk goed.

den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Voor een 30€ heb je al een slagmoersleutel op ebay in duitsland. Werkt echt makkelijk. Ik had een bout steken op een rotte plaat. Elke ker ik kracht zette, torste het plaatwerk mee. Bouloneuse erop met een goedn passende dop en de bout kwam zo los.

Met 2 steeksleutels ring/steek kan je een lange arm maken waar je demeest vaste bouten zo mee lost. Ooit ene geweten die al een hele morgen bezig was om zijn cardan los te krijgen. Ik haalde de 4bouten eruit op 5min

Comment

Ipv WD40 gebruik ik Tix Decaltou voor bouten die echt vast zitten. Die is iets straffer.
                  De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

1976 Volkswagen Kever 1200L
                  1990 Volvo 344
                  1991 Mercedes W124 230CE
                  2016 Skoda Octavia van 't werk

Verkocht
                  1980 Volkswagen Derby CLS
                  1990 Mercedes W124 230CE
                  2008 Renault Espace 2.0 dci 130

Comment

@Mr.JN. ,waar vindt ge die Tix kruipolie nog.Over 10 à 20 j terug had ge dat bij Auto 5.Straf spul,ook tegen roest.
                    Juist nu is er internet.
                    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

@Mr.JN. ,waar vindt ge die Tix kruipolie nog.Over 10 à 20 j terug had ge dat bij Auto 5.Straf spul,ook tegen roest.
                      Juist nu is er internet.
                      Ik heb daar ook even naar moeten zoeken. Omdat het slechter voor het milieu is dan pakweg WD40 is het moeilijker te verkrijgen, soms enkel per doos van 12.
                      Bij Central Auto in Antwerpen vind je het per bus voor een vrij lage prijs. Hoeveel precies weet ik niet meer.
                      De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

1976 Volkswagen Kever 1200L
                      1990 Volvo 344
                      1991 Mercedes W124 230CE
                      2016 Skoda Octavia van 't werk

Verkocht
                      1980 Volkswagen Derby CLS
                      1990 Mercedes W124 230CE
                      2008 Renault Espace 2.0 dci 130

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                        Voor een 30€ heb je al een slagmoersleutel op ebay in duitsland.
                        ik heb er ene van powerplus uit den hubo.
                        En die krijgt ook alles los
                        veel hangt ook af van je compressor

Comment

@Mr.JN. ,waar vindt ge die Tix kruipolie nog.
                          Google eens op "Tix Decaltou".

Comment

Bouten kun je los krijgen door de rond-liggende omgeving op te warmen zodat die uitzet van de bout weg , de twee naastliggende bouten aanspannen kan ook helpen , Opwarmen doe je met een scherpe hete vlam zodat de opwarming vlug gebeurt , het verschil van temperatuur moet zo groot mogelijk zijn tussen de bout en het omliggende , je kunt als laatste hulpmiddel ook de bout afkoelen met water zodat de shock nog versterkt word.

Comment

Heb nog nooit in een situatie geweest dat ik een scherpe hete vlam kon gebruiken.
                              den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Bij oude wagens moet je geen moeite doen gewoon heetstoken met een brander is het snelste.

Comment

Working...
                                X