Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vlammen uit uitlaat

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Vlammen uit uitlaat

Hallo,

Ik was op andere forums aan het lezen over motorische tuning bij wagens als Subaru's (WRX/STI) en daar vroeg iemand hoe hij dit kon bereiken. Er was niet echt een sluitend antwoord, maar het kwam er op neer dat dit blijkbaar slecht kon zijn voor de wagen als deze te "lean" rijdt, te weinig brandstofaanvoer dus.

Daarom vroeg ik me af, als dit zo slecht is om dit te bereiken, waarom komen er dan bij de echte supercars wel vlammen uit de uitlaat. Bv. een Aventador, de nieuwe 918 van Porsche... Ik kan mij moeilijk voorstellen dat deze wagens slecht zijn afgesteld af-fabriek.

Thanks

komt niet door te arm maar te rijk. met ignition cut limiter krijg je mooie vlammen en knallen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Comment

dit kan ook een gevolg zijn van overtuning.
      bv een turbomotor, als je ff afremt, valt de turbo terug in toeren, geef je dan ineens volgas dan duurt het ff voor de turbo weer druk opbouwt en je alle vermogen krijgt.
      bij extreme gevallen gaan ze de gastoevoer dan NIET verminderen, maar verlaten ze de ontsteking als je gaslost. dit resulteerd dat alle onderverbrande brandstof in de uitlaat komt en dan pas een vonk krijgt. volledige ontbranding in uitlaat en turbo, laatste vliegt omhoog in toeren en je hebt instant respons als je gasgeeft.
      nadeel is wel dat turbo en uitlaat geen lang leven gegeven zijn.

als 2de kan je idd een rev limiter ofzo hebben waardoor de ontsteking uitgeschakeld wordt bij te hoge toeren. de onverbrande brandstof komt dan in de uitlaat terecht en krijgt daar zelfontsteking door de hoge temperatuur. geeft lekkere vlammen in de uitlaat.

2de kan de motor ook gewoon te rijk lopen waardoor er te weinig lucht is om alles te verbranden. eens die brandstof dan weer ergens zuurstof krijgt (uieinde uitlaat of halverwege als er een luchtlek zit), ontbrand alles ook weer.

mijn capri deed dit bij het afremmen op de motor doordat de uitlaat niet gasdicht is en die stationair te rijk liep. geeft lekker diep geroffel als je dan je gaspedaal lost zonder ontkoppelen en steekvlammen als je schakeld.
      big bangs from exhaust, capri 2.0 4 cilinder

Comment

Inderdaad. Mijn CBR 600rr had dit ook, custom exhaust met geen demper en volledig nieuwe ecu tune. Ding ging als een gek!
        Classic cars on demand

www.facebook.com/CaliforniaDream.be
        www.californiadream.be

- It's time to make your dream come true -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
          dit kan ook een gevolg zijn van overtuning.
          bv een turbomotor, als je ff afremt, valt de turbo terug in toeren, geef je dan ineens volgas dan duurt het ff voor de turbo weer druk opbouwt en je alle vermogen krijgt.
          bij extreme gevallen gaan ze de gastoevoer dan NIET verminderen, maar verlaten ze de ontsteking als je gaslost. dit resulteerd dat alle onderverbrande brandstof in de uitlaat komt en dan pas een vonk krijgt. volledige ontbranding in uitlaat en turbo, laatste vliegt omhoog in toeren en je hebt instant respons als je gasgeeft.
          nadeel is wel dat turbo en uitlaat geen lang leven gegeven zijn.

als 2de kan je idd een rev limiter ofzo hebben waardoor de ontsteking uitgeschakeld wordt bij te hoge toeren. de onverbrande brandstof komt dan in de uitlaat terecht en krijgt daar zelfontsteking door de hoge temperatuur. geeft lekkere vlammen in de uitlaat.

2de kan de motor ook gewoon te rijk lopen waardoor er te weinig lucht is om alles te verbranden. eens die brandstof dan weer ergens zuurstof krijgt (uieinde uitlaat of halverwege als er een luchtlek zit), ontbrand alles ook weer.

mijn capri deed dit bij het afremmen op de motor doordat de uitlaat niet gasdicht is en die stationair te rijk liep. geeft lekker diep geroffel als je dan je gaspedaal lost zonder ontkoppelen en steekvlammen als je schakeld.
          https://www.youtube.com/watch?v=gIWO_YAJy4s
          Bedankt voor de uitleg! Maakt toch al het een en ander duidelijk zo. Als je die rev limiter of zoals bij jouw, je Capri rijk laat draaien + uitlaat, is dit dan ook zo slecht voor de wagen of voor bepaalde onderdelen?
          Weet je toevallig hoe ze dit bij supercars doen?

Thanks

Comment

nieuwere autos mogen dit normaal niet meer hebben, is slecht voor de lambdasondes, catalysators, roetfilters,...
            ik denk niet dat veel fabrieksoriginele autos dit hebben, ook supercars. k denk eerder dat dit een gevolg is van een extra tuning. normaal is de eerste demper in de uitlaat ook de vlammendover (had ik niet )

Comment

Zonde... haha, ik vind het anders wel geweldig als de uitlaat knalt en af en toe een vlam uitkomt.
              Het geeft toch wel een extra dimensie als je dit bij je auto hebt

Comment

daar heb je die met zijn vort afgestelde lawaaimaker weer en het gepeupel draaide eens met zijn ogen

Comment

paar dagen geleden nog een wrx voor me gehad in de konijnepijp...laten afzakken tot 20, dan volle gaaas tot 70, gas los knal-vlam...en dat x 10

extra dimensie

Comment

met mijn gti ook ffkes gehad, was een sensor die kapot was waardoor de 5de injector(voor koudstart op k-jetronic) bleef openstaan. Ging plots van 9liter/100km naar 20 liter/100km en als je gas loste zag je de vlammen uit de dubbele uitlaat. Toch maar die sensor gefixed.
                    2015 BMW S1000R
                    2010 Renault Clio RS Cup
                    1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

Mijne taunus doet dit ook als ik de rev limiter te lang aanhoud, bij mij is dit dus door het "afsterven" van de bobine waardoor niet al het mengsel ontbrand geraakt in de cilinders en dit dat wel in de uitlaat doet

Comment

Working...
                      X