wie of wat is wutt putt?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hernemingen, koppel-vermogen, e.a. voor dummies
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door krulledit is een zeer intuïtieve uitleg hoor
koppel is in feite een kracht maal een hefboom-afstand:
de zuigers ondervinden een kracht door de ontploffing, deze geven dit door via een hefboom naar de krukas (de krukas is in feite een beetje een soort hefboom)
zo krijg je een draaiende beweging. die draaiende beweging (door het koppel) gaat dan naar de wielen, waar het koppel weer omgezet wordt naar een kracht. Deze kracht stuwt dan de auto vooruit. (hier fungeert het wiel als hefboom).
in feite is koppel dus hetzelfde voor een ronddraaiende beweging als kracht voor een rechte beweging.
het kan goed zijn dat mijn uitleg ook niet echt verstaanbaar is
Soms maakt men een verschil tussen koppel aan de wielen en aan de krukas. Zin om eens uit te leggen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mister V
Soms maakt men een verschil tussen koppel aan de wielen en aan de krukas. Zin om eens uit te leggen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mister VTerwijl we nu bezig zijn: wat is een koppelomvormer?
Wuttput heeft dat ooit 'ns uitgelegd. Komt vooral voor bij een automaat, en fungeert als koppeling. 't Principe is hetzelfde als twee emmers, met de opening tegen elkaar, gevuld met water, te laten draaien.
Dus wuttput, leg 't nog eens uit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bram SWuttput heeft dat ooit 'ns uitgelegd. Komt vooral voor bij een automaat, en fungeert als koppeling. 't Principe is hetzelfde als twee emmers, met de opening tegen elkaar, gevuld met water, te laten draaien.
Dus wuttput, leg 't nog eens uit.
Voor de geïnteresseerden: http://www.vtm.be/auto/forum/showthr...koppelomvormer
Interessant, maar moeilijk.
Comment
-
Naar het schijnt mocht ik hier meer uileg vragen over een middenmotor.
Aangezien ik er niet veel van ken zal ik met enkele algemene vragenbeginen, we kunnen die dan verderop uitdiepen.
Wat is het verschil met een motor die voorin ligt? (buiten de ligging dan natuurlijk )
Wat zijn de voordelen?
Ik zie niet in waarom dat zou bestaan, maar je weet maar nooit: Bestaat er een voortractie met een middenmotor?
...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sepulturaOorspronkelijk geplaatst door 911TurboJa, zeker als je het in een trans-axle configuratie doet.A Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 911turboHet grootste voordeel van een middenmotor is het feit dat je gewichtsverdeling over de 2 assen ideaal is (heeft neutraal bochtengedrag tot gevolg) en je hebt een hoge massacentralisatie (wendbaarheid).
Knap werk dus!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door hankkzit, met een herexamen van automechanica, dus alle hulp is welkom!!
ik had nog graag een paar benamingen verklaard gekregen; relais, condensator, nadieselen, vooronsteking, wat is het verschil in bougies voor 2-takt en 4-takt, hoe cilinderinhoud berekenen? Al vast bedankt op voorhand!!
als je een kleine stroom aanlegt kun je een schakelaar openen/sluiten (afhankelijk van het type). de begweging gebeurt door magnetische krachten (er zit steeds een spoel in een relais)
http://electronics.howstuffworks.com/relay.htm
condensator: 2 geleiders die van elkaar geïsoleerd zijn. deze component wordt meestal gebruikt voor arbeids-factor-verbetering, of om stroom gedurende korte tijd op te slaan
http://electronics.howstuffworks.com/capacitor.htm
voorontstekening: klein vlammenfront dat voordien aangebracht wordt om de druk-opbouw in de cilinder geleidelijker te laten gebeuren
verschil in bougies weet ik niet (zal wel iets met de afstand zijn)
berekenen van cilinderinhouc= aantal cilinders * slag * Pi * (diameter cilinder)² / 4
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mister VTerwijl we nu bezig zijn: wat is een koppelomvormer?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door krulleOorspronkelijk geplaatst door mister VTerwijl we nu bezig zijn: wat is een koppelomvormer?
Een CVT is een Continu Variabele Transmissie terwijl dat een automaat met vaste verhoudingen werkt.A Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door krulleOorspronkelijk geplaatst door 911TurboEen koppelomvormer is wel niet gelijk aan een CVT hé.
Een CVT is een Continu Variabele Transmissie terwijl dat een automaat met vaste verhoudingen werkt.
Een CVT is een soort versnellingsbak (zoals een manuele, automatische, gerobotiseerde...)
hier leggen ze de koppelomvormer uit.
Cars with an automatic transmission use a device called a torque converter instead of a clutch. So what does a torque converter do?
Maar het klopt niet helemaal, tegenwoordig zit er een platenkoppeling in verwerkt zodat je geen energie meer verliest als je op de snelweg rijdt.Last edited by 911turbo; 02/08/2005, 00:35.A Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
Comment
Comment