Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hernemingen, koppel-vermogen, e.a. voor dummies

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
    wat extra uitleg?

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door krulle
      wat extra uitleg?
      Die stangen met dat scharnierpunt in het midden, die dienen ervoor om de rolbeweging in de bocht tegen te gaan.
      A Twist of the Wrist

      Comment


      • #23
        dus het buitenste wiel gaat naar beneden, stang trekt, en helpt duwen aan het binnenste wiel? of is dit verkeerd redenering.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door krulle
          dus het buitenste wiel gaat naar beneden, stang trekt, en helpt duwen aan het binnenste wiel? of is dit verkeerd redenering.
          Het wiel aan de buitenkant van de bocht krijgt meer gewicht te verwerken ==> buitenste wiel gaat omhoog, die duwt tegen de stang en door het scharnierpunt in het midden wordt het wiel in de binnenkant van de bocht omhoog getrokken.
          A Twist of the Wrist

          Comment


          • #25
            Gilles, ik heb hier al uw uitleg eens doorlezen en ik heb al fameus wat bijgeleerd. Maar toch heb ik nog een vraagje.

            Ik zal het aantonen aan de hand van een Renault Laguna 1.9 dCi. Die motor kun je in de Laguna kopen in 3 versies (100, 110 en 120 pk). Wijzelf hebben de 120pk-versie. Toen we onze Laguna kochten had die motor net enkele wijzigingen gekregen. Het vermogen bleef hetzelfde, maar het koppel was van 270 Nm naar 300Nm gegaan. Beiden bij hetzelfde toerental (2000 rpm).

            Mijn vraag is nu, hoe kan dat? Als het koppel stijgt, moet toch ook je aantal pk's stijgen? En dat is hier niet het geval...


            Vooral dit brengt me in de war:

            Als je je pk's begrenst, dan begrens je meteen ook je koppel. En omgekeerd. Vermogen en koppel zijn twee factoren die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Je kan trouwens met een formule uit het ene 't andere berekenen (op een bepaald toerental). In die formule zitten geen andere variabelen, dus het ene verhogen is 't andere verhogen, altijd en onvermijdelijk.


            Hier hebben ze het aantal pk's begrensd (blijft 120), maar het koppel is toch niet begrensd?

            Ik ga nog eens zoeken achter vermogencurves van beide motoren, maar ik vrees dat die niet makkelijk te vinden zijn...

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
              Het wiel aan de buitenkant van de bocht krijgt meer gewicht te verwerken ==> buitenste wiel gaat omhoog, die duwt tegen de stang en door het scharnierpunt in het midden wordt het wiel in de binnenkant van de bocht omhoog getrokken.
              Draai dat een keer om en het zou kunnen kloppen

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Jupke
                Draai dat een keer om en het zou kunnen kloppen
                Bij mijn weten vliegt de binnenkant toch telkens naar omhoog.

                Comment


                • #28
                  Oops, zat ff aan iets anders te denken, 't goed zo natuurlijk

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door DB7 Vantage
                    Gilles, ik heb hier al uw uitleg eens doorlezen en ik heb al fameus wat bijgeleerd. Maar toch heb ik nog een vraagje.

                    Ik zal het aantonen aan de hand van een Renault Laguna 1.9 dCi. Die motor kun je in de Laguna kopen in 3 versies (100, 110 en 120 pk). Wijzelf hebben de 120pk-versie. Toen we onze Laguna kochten had die motor net enkele wijzigingen gekregen. Het vermogen bleef hetzelfde, maar het koppel was van 270 Nm naar 300Nm gegaan. Beiden bij hetzelfde toerental (2000 rpm).

                    Mijn vraag is nu, hoe kan dat? Als het koppel stijgt, moet toch ook je aantal pk's stijgen? En dat is hier niet het geval...


                    Vooral dit brengt me in de war:


                    Hier hebben ze het aantal pk's begrensd (blijft 120), maar het koppel is toch niet begrensd?

                    Ik ga nog eens zoeken achter vermogencurves van beide motoren, maar ik vrees dat die niet makkelijk te vinden zijn...
                    Zo simpel is het niet, het aantal pk's dat je hebt op 2000 tr/m zal stijgen maar het maximum aantal pk's (dat zeer waarschijnlijk op een hoger toerental ligt) blijft hetzelfde.

                    Wat ook een mogelijkheid is, is dat het toerental waarop je 120 pk hebt daalt.

                    Edit: je toerental van je maximum vermogen is niet gedaalt, dus is je koppel op 4000 tr/m gelijk gebleven.
                    Last edited by 911turbo; 21/07/2005, 13:11.
                    A Twist of the Wrist

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
                      Het wiel aan de buitenkant van de bocht krijgt meer gewicht te verwerken ==> buitenste wiel gaat omhoog, die duwt tegen de stang en door het scharnierpunt in het midden wordt het wiel in de binnenkant van de bocht omhoog getrokken.
                      maar wat als beide wielen naar boven gedrukt worden (dus bij verkeersdrempel, of heuvel op circuit)?

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door krulle
                        maar wat als beide wielen naar boven gedrukt worden (dus bij verkeersdrempel, of heuvel op circuit)?
                        Dan veren alletwee de wielen gelijk in.
                        A Twist of the Wrist

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
                          Dan veren alletwee de wielen gelijk in.
                          ah, idd dom van mij dak da niet direct doorhad. ben nog niet helemaal wakker

                          Comment


                          • #33
                            Kan er iemand mij het gegeven piekstroom eens uitleggen en waarom we een best een verbruiker inschakelen voor het starten?

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door hank
                              Kan er iemand mij het gegeven piekstroom eens uitleggen en waarom we een best een verbruiker inschakelen voor het starten?
                              dat van een verbruiker inschakelen heb ik nog nooit gehoord (ik zou ze eerder allemaal uitschakelen), maar een piekstroom is dus gewoon een zeer hoge stroom (tov de rest) die heel kort duurt. (op een tijdsgrafiek ziet dat er als een piek uit)

                              bij het starten moet je dus de motor laten draaien door een electromotor. om het magnetische veld op te weken in de startmotor is er een grote stroom nodig. Aangezien dit normaal slechts een korte periode is kunnen we van een piekstroom spreken

                              Comment


                              • #35
                                koppel

                                mercikes Kan je misschien ook eens het begrip 'koppel' in een paar gevatte zinnen uitleggen?

                                Comment


                                • #36
                                  Als je start probeer dan altijd al je verbuikers (lichten, radio,...) uit te schakelen! Op het moment dat je start gebruik je veel stroom! Belast dan niet je batterij NOG meer door je lichten en dergelijke al in te schakelen!

                                  Je kan het trouwens vaak horen aan je motor als je enkele grotere vebruikers op zet! Heel eventjes zakt de motor dan in toeren (gewoon stationair laten draaien) omdat de alternator meer weerstand ondervindt! (deze moet dan veel geven)

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door hank
                                    mercikes Kan je misschien ook eens het begrip 'koppel' in een paar gevatte zinnen uitleggen?
                                    Koppel is het vermogen in lage toeren. Koppel wordt gegeven in NM, en is de arbeid die een motor kan verrichten. Het vermogen stijgt meestal bij hogere toeren, omdat er meer arbeid / sec (of min) verricht wordt, terwijl het koppel zal dalen.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Mister V
                                      Koppel is het vermogen in lage toeren. Koppel wordt gegeven in NM, en is de arbeid die een motor kan verrichten. Het vermogen stijgt meestal bij hogere toeren, omdat er meer arbeid / sec (of min) verricht wordt, terwijl het koppel zal dalen.
                                      dit is een zeer intuïtieve uitleg hoor


                                      koppel is in feite een kracht maal een hefboom-afstand:

                                      de zuigers ondervinden een kracht door de ontploffing, deze geven dit door via een hefboom naar de krukas (de krukas is in feite een beetje een soort hefboom)
                                      zo krijg je een draaiende beweging. die draaiende beweging (door het koppel) gaat dan naar de wielen, waar het koppel weer omgezet wordt naar een kracht. Deze kracht stuwt dan de auto vooruit. (hier fungeert het wiel als hefboom).

                                      in feite is koppel dus hetzelfde voor een ronddraaiende beweging als kracht voor een rechte beweging.

                                      het kan goed zijn dat mijn uitleg ook niet echt verstaanbaar is

                                      Comment


                                      • #39
                                        kzit, met een herexamen van automechanica, dus alle hulp is welkom!!
                                        ik had nog graag een paar benamingen verklaard gekregen; relais, condensator, nadieselen, vooronsteking, wat is het verschil in bougies voor 2-takt en 4-takt, hoe cilinderinhoud berekenen? Al vast bedankt op voorhand!!

                                        Comment


                                        • #40
                                          wutt putt contacteren

                                          waarom hebben hoogtoerige motoren dan weinig koppel, 240pk en 210nm, 200pk en 200nm, S2000 / civic type R

                                          Comment

                                          Working...
                                          X