Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hernemingen, koppel-vermogen, e.a. voor dummies
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door krulledus het buitenste wiel gaat naar beneden, stang trekt, en helpt duwen aan het binnenste wiel? of is dit verkeerd redenering.A Twist of the Wrist
Comment
-
Gilles, ik heb hier al uw uitleg eens doorlezen en ik heb al fameus wat bijgeleerd. Maar toch heb ik nog een vraagje.
Ik zal het aantonen aan de hand van een Renault Laguna 1.9 dCi. Die motor kun je in de Laguna kopen in 3 versies (100, 110 en 120 pk). Wijzelf hebben de 120pk-versie. Toen we onze Laguna kochten had die motor net enkele wijzigingen gekregen. Het vermogen bleef hetzelfde, maar het koppel was van 270 Nm naar 300Nm gegaan. Beiden bij hetzelfde toerental (2000 rpm).
Mijn vraag is nu, hoe kan dat? Als het koppel stijgt, moet toch ook je aantal pk's stijgen? En dat is hier niet het geval...
Vooral dit brengt me in de war:
Als je je pk's begrenst, dan begrens je meteen ook je koppel. En omgekeerd. Vermogen en koppel zijn twee factoren die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Je kan trouwens met een formule uit het ene 't andere berekenen (op een bepaald toerental). In die formule zitten geen andere variabelen, dus het ene verhogen is 't andere verhogen, altijd en onvermijdelijk.
Hier hebben ze het aantal pk's begrensd (blijft 120), maar het koppel is toch niet begrensd?
Ik ga nog eens zoeken achter vermogencurves van beide motoren, maar ik vrees dat die niet makkelijk te vinden zijn...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 911turboHet wiel aan de buitenkant van de bocht krijgt meer gewicht te verwerken ==> buitenste wiel gaat omhoog, die duwt tegen de stang en door het scharnierpunt in het midden wordt het wiel in de binnenkant van de bocht omhoog getrokken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DB7 VantageGilles, ik heb hier al uw uitleg eens doorlezen en ik heb al fameus wat bijgeleerd. Maar toch heb ik nog een vraagje.
Ik zal het aantonen aan de hand van een Renault Laguna 1.9 dCi. Die motor kun je in de Laguna kopen in 3 versies (100, 110 en 120 pk). Wijzelf hebben de 120pk-versie. Toen we onze Laguna kochten had die motor net enkele wijzigingen gekregen. Het vermogen bleef hetzelfde, maar het koppel was van 270 Nm naar 300Nm gegaan. Beiden bij hetzelfde toerental (2000 rpm).
Mijn vraag is nu, hoe kan dat? Als het koppel stijgt, moet toch ook je aantal pk's stijgen? En dat is hier niet het geval...
Vooral dit brengt me in de war:
Hier hebben ze het aantal pk's begrensd (blijft 120), maar het koppel is toch niet begrensd?
Ik ga nog eens zoeken achter vermogencurves van beide motoren, maar ik vrees dat die niet makkelijk te vinden zijn...
Wat ook een mogelijkheid is, is dat het toerental waarop je 120 pk hebt daalt.
Edit: je toerental van je maximum vermogen is niet gedaalt, dus is je koppel op 4000 tr/m gelijk gebleven.Last edited by 911turbo; 21/07/2005, 13:11.A Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 911turboHet wiel aan de buitenkant van de bocht krijgt meer gewicht te verwerken ==> buitenste wiel gaat omhoog, die duwt tegen de stang en door het scharnierpunt in het midden wordt het wiel in de binnenkant van de bocht omhoog getrokken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door hankKan er iemand mij het gegeven piekstroom eens uitleggen en waarom we een best een verbruiker inschakelen voor het starten?
bij het starten moet je dus de motor laten draaien door een electromotor. om het magnetische veld op te weken in de startmotor is er een grote stroom nodig. Aangezien dit normaal slechts een korte periode is kunnen we van een piekstroom spreken
Comment
-
Als je start probeer dan altijd al je verbuikers (lichten, radio,...) uit te schakelen! Op het moment dat je start gebruik je veel stroom! Belast dan niet je batterij NOG meer door je lichten en dergelijke al in te schakelen!
Je kan het trouwens vaak horen aan je motor als je enkele grotere vebruikers op zet! Heel eventjes zakt de motor dan in toeren (gewoon stationair laten draaien) omdat de alternator meer weerstand ondervindt! (deze moet dan veel geven)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door hankmercikes Kan je misschien ook eens het begrip 'koppel' in een paar gevatte zinnen uitleggen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mister VKoppel is het vermogen in lage toeren. Koppel wordt gegeven in NM, en is de arbeid die een motor kan verrichten. Het vermogen stijgt meestal bij hogere toeren, omdat er meer arbeid / sec (of min) verricht wordt, terwijl het koppel zal dalen.
koppel is in feite een kracht maal een hefboom-afstand:
de zuigers ondervinden een kracht door de ontploffing, deze geven dit door via een hefboom naar de krukas (de krukas is in feite een beetje een soort hefboom)
zo krijg je een draaiende beweging. die draaiende beweging (door het koppel) gaat dan naar de wielen, waar het koppel weer omgezet wordt naar een kracht. Deze kracht stuwt dan de auto vooruit. (hier fungeert het wiel als hefboom).
in feite is koppel dus hetzelfde voor een ronddraaiende beweging als kracht voor een rechte beweging.
het kan goed zijn dat mijn uitleg ook niet echt verstaanbaar is
Comment
-
kzit, met een herexamen van automechanica, dus alle hulp is welkom!!
ik had nog graag een paar benamingen verklaard gekregen; relais, condensator, nadieselen, vooronsteking, wat is het verschil in bougies voor 2-takt en 4-takt, hoe cilinderinhoud berekenen? Al vast bedankt op voorhand!!
Comment
Comment