Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hernemingen, koppel-vermogen, e.a. voor dummies

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    wie of wat is wutt putt?

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door krulle
      dit is een zeer intuïtieve uitleg hoor


      koppel is in feite een kracht maal een hefboom-afstand:

      de zuigers ondervinden een kracht door de ontploffing, deze geven dit door via een hefboom naar de krukas (de krukas is in feite een beetje een soort hefboom)
      zo krijg je een draaiende beweging. die draaiende beweging (door het koppel) gaat dan naar de wielen, waar het koppel weer omgezet wordt naar een kracht. Deze kracht stuwt dan de auto vooruit. (hier fungeert het wiel als hefboom).

      in feite is koppel dus hetzelfde voor een ronddraaiende beweging als kracht voor een rechte beweging.

      het kan goed zijn dat mijn uitleg ook niet echt verstaanbaar is
      Ja sorry hoor, ik ben niet zo technisch onderbouwd als jij en wuttput, maar ik probeer er alvast al verandering in te brengen (aantal boeken autotechniek aan het bestuderen )


      Soms maakt men een verschil tussen koppel aan de wielen en aan de krukas. Zin om eens uit te leggen?

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door Mister V

        Soms maakt men een verschil tussen koppel aan de wielen en aan de krukas. Zin om eens uit te leggen?
        Door wrijving in de aandrijflijn verlies je een deel van de kracht. Daarom is het koppel aan de krukas hoger dan dat aan de wielen.


        Oorspronkelijk geplaatst door bobo
        cc

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door ekreteiP
          Door wrijving in de aandrijflijn verlies je een deel van de kracht. Daarom is het koppel aan de krukas hoger dan dat aan de wielen.
          Terwijl we nu bezig zijn: wat is een koppelomvormer?

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door Mister V
            Terwijl we nu bezig zijn: wat is een koppelomvormer?

            Wuttput heeft dat ooit 'ns uitgelegd. Komt vooral voor bij een automaat, en fungeert als koppeling. 't Principe is hetzelfde als twee emmers, met de opening tegen elkaar, gevuld met water, te laten draaien.

            Dus wuttput, leg 't nog eens uit.

            Comment


            • #46
              Vroeger zat er hier nog zo een genie, namelijk Carguru..

              Ik vraag mij af wanneer hij nog es online komt

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door Bram S
                Wuttput heeft dat ooit 'ns uitgelegd. Komt vooral voor bij een automaat, en fungeert als koppeling. 't Principe is hetzelfde als twee emmers, met de opening tegen elkaar, gevuld met water, te laten draaien.

                Dus wuttput, leg 't nog eens uit.
                't Zat in het archief. Het was nog van de tijd dat jij Bram Slootmaeckers was .

                Voor de geïnteresseerden: http://www.vtm.be/auto/forum/showthr...koppelomvormer

                Interessant, maar moeilijk.

                Comment


                • #48
                  nu heb ik niet veel tijd, maar vanav of morgenav wil ik hier wel nog het een en het ander komen verklaren

                  greetz

                  Comment


                  • #49
                    als dat enigszins zou kunnen...

                    Comment


                    • #50
                      Naar het schijnt mocht ik hier meer uileg vragen over een middenmotor.
                      Aangezien ik er niet veel van ken zal ik met enkele algemene vragenbeginen, we kunnen die dan verderop uitdiepen.

                      Wat is het verschil met een motor die voorin ligt? (buiten de ligging dan natuurlijk )

                      Wat zijn de voordelen?

                      Ik zie niet in waarom dat zou bestaan, maar je weet maar nooit: Bestaat er een voortractie met een middenmotor?

                      ...

                      Comment


                      • #51
                        Het grootste voordeel van een middenmotor is het feit dat je gewichtsverdeling over de 2 assen ideaal is (heeft neutraal bochtengedrag tot gevolg) en je hebt een hoge massacentralisatie (wendbaarheid).
                        A Twist of the Wrist

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door sepultura
                          Oorspronkelijk geplaatst door 911Turbo
                          Ja, zeker als je het in een trans-axle configuratie doet.
                          Bedoel je met de versnellingsbak direct achter de motor?
                          Bij een trans-axle zit de v-bak aan de andere kant van de aandrijfas ten opzichte van de motor.
                          A Twist of the Wrist

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
                            Het grootste voordeel van een middenmotor is het feit dat je gewichtsverdeling over de 2 assen ideaal is (heeft neutraal bochtengedrag tot gevolg) en je hebt een hoge massacentralisatie (wendbaarheid).
                            En volgens BMW zijn veel van hun modellen zonder middenmotor 50/50!
                            Knap werk dus!

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door MPower
                              En volgens BMW zijn veel van hun modellen zonder middenmotor 50/50!
                              Knap werk dus!
                              Ja, maar dat betekent niet dat ze dezelfde graad van massacentralisatie hebben.
                              A Twist of the Wrist

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door hank
                                kzit, met een herexamen van automechanica, dus alle hulp is welkom!!
                                ik had nog graag een paar benamingen verklaard gekregen; relais, condensator, nadieselen, vooronsteking, wat is het verschil in bougies voor 2-takt en 4-takt, hoe cilinderinhoud berekenen? Al vast bedankt op voorhand!!
                                relais: een soort electrisch bedienbare schakelaar
                                als je een kleine stroom aanlegt kun je een schakelaar openen/sluiten (afhankelijk van het type). de begweging gebeurt door magnetische krachten (er zit steeds een spoel in een relais)

                                http://electronics.howstuffworks.com/relay.htm

                                condensator: 2 geleiders die van elkaar geïsoleerd zijn. deze component wordt meestal gebruikt voor arbeids-factor-verbetering, of om stroom gedurende korte tijd op te slaan

                                http://electronics.howstuffworks.com/capacitor.htm

                                voorontstekening: klein vlammenfront dat voordien aangebracht wordt om de druk-opbouw in de cilinder geleidelijker te laten gebeuren

                                verschil in bougies weet ik niet (zal wel iets met de afstand zijn)

                                berekenen van cilinderinhouc= aantal cilinders * slag * Pi * (diameter cilinder)² / 4
                                Last edited by ; 01/08/2005, 18:46.

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Mister V
                                  Terwijl we nu bezig zijn: wat is een koppelomvormer?
                                  In a regular transmission the gears are literal gears -- interlocking toothed wheels. Continuously variable transmissions, on the other hand, don't have interlocking gears. The most common type operates on a pulley system. Learn all about the smooth-operating ultra-efficient CVT.

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door krulle
                                    Oorspronkelijk geplaatst door mister V
                                    Terwijl we nu bezig zijn: wat is een koppelomvormer?
                                    http://auto.howstuffworks.com/cvt.htm
                                    Een koppelomvormer is wel niet gelijk aan een CVT hé.

                                    Een CVT is een Continu Variabele Transmissie terwijl dat een automaat met vaste verhoudingen werkt.
                                    A Twist of the Wrist

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
                                      Een koppelomvormer is wel niet gelijk aan een CVT hé.

                                      Een CVT is een Continu Variabele Transmissie terwijl dat een automaat met vaste verhoudingen werkt.
                                      mja, dan kun je alles dat toerentallen verandert een koppelomvormer noemen?

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door krulle
                                        Oorspronkelijk geplaatst door 911Turbo
                                        Een koppelomvormer is wel niet gelijk aan een CVT hé.

                                        Een CVT is een Continu Variabele Transmissie terwijl dat een automaat met vaste verhoudingen werkt.
                                        mja, dan kun je alles dat toerentallen verandert een koppelomvormer noemen?
                                        Nee, een koppelomvormer is een soort koppeling (net zoals de droge- en natte plaat-koppeling (enkelvoudig- en meervoudige), centrifugaalkoppelingen, elektro-magnetische koppelingen, cardan-koppeling, homo-kineten, tripodekoppeling.....)

                                        Een CVT is een soort versnellingsbak (zoals een manuele, automatische, gerobotiseerde...)


                                        hier leggen ze de koppelomvormer uit.

                                        Cars with an automatic transmission use a device called a torque converter instead of a clutch. So what does a torque converter do?


                                        Maar het klopt niet helemaal, tegenwoordig zit er een platenkoppeling in verwerkt zodat je geen energie meer verliest als je op de snelweg rijdt.
                                        Last edited by 911turbo; 02/08/2005, 00:35.
                                        A Twist of the Wrist

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
                                          ah, ik ken het toch, een hydraulische koppeling dus

                                          Comment

                                          Working...
                                          X