Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
koppel is in feite een kracht maal een hefboom-afstand:
de zuigers ondervinden een kracht door de ontploffing, deze geven dit door via een hefboom naar de krukas (de krukas is in feite een beetje een soort hefboom)
zo krijg je een draaiende beweging. die draaiende beweging (door het koppel) gaat dan naar de wielen, waar het koppel weer omgezet wordt naar een kracht. Deze kracht stuwt dan de auto vooruit. (hier fungeert het wiel als hefboom).
in feite is koppel dus hetzelfde voor een ronddraaiende beweging als kracht voor een rechte beweging.
het kan goed zijn dat mijn uitleg ook niet echt verstaanbaar is
Ja sorry hoor, ik ben niet zo technisch onderbouwd als jij en wuttput, maar ik probeer er alvast al verandering in te brengen (aantal boeken autotechniek aan het bestuderen )
Soms maakt men een verschil tussen koppel aan de wielen en aan de krukas. Zin om eens uit te leggen?
Terwijl we nu bezig zijn: wat is een koppelomvormer?
Wuttput heeft dat ooit 'ns uitgelegd. Komt vooral voor bij een automaat, en fungeert als koppeling. 't Principe is hetzelfde als twee emmers, met de opening tegen elkaar, gevuld met water, te laten draaien.
Wuttput heeft dat ooit 'ns uitgelegd. Komt vooral voor bij een automaat, en fungeert als koppeling. 't Principe is hetzelfde als twee emmers, met de opening tegen elkaar, gevuld met water, te laten draaien.
Dus wuttput, leg 't nog eens uit.
't Zat in het archief. Het was nog van de tijd dat jij Bram Slootmaeckers was .
Naar het schijnt mocht ik hier meer uileg vragen over een middenmotor.
Aangezien ik er niet veel van ken zal ik met enkele algemene vragenbeginen, we kunnen die dan verderop uitdiepen.
Wat is het verschil met een motor die voorin ligt? (buiten de ligging dan natuurlijk )
Wat zijn de voordelen?
Ik zie niet in waarom dat zou bestaan, maar je weet maar nooit: Bestaat er een voortractie met een middenmotor?
Het grootste voordeel van een middenmotor is het feit dat je gewichtsverdeling over de 2 assen ideaal is (heeft neutraal bochtengedrag tot gevolg) en je hebt een hoge massacentralisatie (wendbaarheid).
Het grootste voordeel van een middenmotor is het feit dat je gewichtsverdeling over de 2 assen ideaal is (heeft neutraal bochtengedrag tot gevolg) en je hebt een hoge massacentralisatie (wendbaarheid).
En volgens BMW zijn veel van hun modellen zonder middenmotor 50/50!
Knap werk dus!
kzit, met een herexamen van automechanica, dus alle hulp is welkom!!
ik had nog graag een paar benamingen verklaard gekregen; relais, condensator, nadieselen, vooronsteking, wat is het verschil in bougies voor 2-takt en 4-takt, hoe cilinderinhoud berekenen? Al vast bedankt op voorhand!!
relais: een soort electrisch bedienbare schakelaar
als je een kleine stroom aanlegt kun je een schakelaar openen/sluiten (afhankelijk van het type). de begweging gebeurt door magnetische krachten (er zit steeds een spoel in een relais)
condensator: 2 geleiders die van elkaar geïsoleerd zijn. deze component wordt meestal gebruikt voor arbeids-factor-verbetering, of om stroom gedurende korte tijd op te slaan
In a regular transmission the gears are literal gears -- interlocking toothed wheels. Continuously variable transmissions, on the other hand, don't have interlocking gears. The most common type operates on a pulley system. Learn all about the smooth-operating ultra-efficient CVT.
Een CVT is een Continu Variabele Transmissie terwijl dat een automaat met vaste verhoudingen werkt.
mja, dan kun je alles dat toerentallen verandert een koppelomvormer noemen?
Nee, een koppelomvormer is een soort koppeling (net zoals de droge- en natte plaat-koppeling (enkelvoudig- en meervoudige), centrifugaalkoppelingen, elektro-magnetische koppelingen, cardan-koppeling, homo-kineten, tripodekoppeling.....)
Een CVT is een soort versnellingsbak (zoals een manuele, automatische, gerobotiseerde...)
Comment