Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Waterstof
Collapse
X
-
waterstof verkrijgt men toch ook gewoon door electriciteit door water te jagen..
bijvoorbeeld als mijn 1 A een haal jaar door 1 liter water jaagt krijgt je 300 gram waterstof.. juist genoeg om te starten..
Beeld je dus eens in dat je wilt dat iedereen overschakeld naar waterstof;. Dat is gewoon niet te doen omdat men dan zo hoge electriciteit nodig heeft + faciliteiten..
Zou uiteindelijk ook teveel kosten voor de client..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Khen Rigzin Bekijk Berichtenwaterstof verkrijgt men toch ook gewoon door electriciteit door water te jagen..
bijvoorbeeld als mijn 1 A een haal jaar door 1 liter water jaagt krijgt je 300 gram waterstof.. juist genoeg om te starten..
Beeld je dus eens in dat je wilt dat iedereen overschakeld naar waterstof;. Dat is gewoon niet te doen omdat men dan zo hoge electriciteit nodig heeft + faciliteiten..
Zou uiteindelijk ook teveel kosten voor de client..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Khen Rigzin Bekijk Berichtenwaterstof verkrijgt men toch ook gewoon door electriciteit door water te jagen..
bijvoorbeeld als mijn 1 A een haal jaar door 1 liter water jaagt krijgt je 300 gram waterstof.. juist genoeg om te starten..
Beeld je dus eens in dat je wilt dat iedereen overschakeld naar waterstof;. Dat is gewoon niet te doen omdat men dan zo hoge electriciteit nodig heeft + faciliteiten..
Zou uiteindelijk ook teveel kosten voor de client..
Waterstof kan als brandstof dienen in een verbrandingsmotor. Er moet dan echter eerst waterstof geproduceerd worden, en daar is energie voor nodig - ten minste zo veel energie als er naderhand door het waterstof geleverd wordt. Als die basisenergie niet op een duurzame wijze wordt gewonnen, gaan we geen stap vooruit....
Hyundai Tucson 1.6GDI (2016)
Citroen C3 visiodrive 1.4i (2010)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk BerichtenProductie
In tegenstelling tot benzine en diesel, is waterstof geen energiebron, maar wel een energiedrager. Daar waar benzine en diesel scheidingsproducten zijn van ruwe olie, moet waterstof geproduceerd worden. Er zijn verschillende manier om dit te doen. Een bekende oplossing is elektrolyse. Dit is het omgekeerde proces van de brandstofcel: door energie in water te steken splitst water in zuurstof en waterstof. Echter vereist dit proces enorm veel elektriciteit. Daarenboven hangt de milieuvriendelijkheid sterk af van de elektriciteitsopwekking. Als de elektriciteit bvb van steenkoolcentrales komt dan heeft de omschakeling naar waterstofauto’s weinig zin gehad, want dan is de vervuiling van de auto naar de elektriciteitsproductie verschoven. Hernieuwbare energie zou een alternatief zijn, maar onrealistisch in België gezien het lage potentieel aan hernieuwbare energiebronnen in vergelijking met de hoge waterstofvraag.
Een productiemehtode die nu vaak op grote schaal gebruikt wordt is de reforming van methaan of andere koolwaterstoffen. Het nadeel van dit productieproces is de uitstoot van CO en/of CO2 en het feit dat het nog steed afhankelijk van fossiele brandstoffen is. Deze productiemethode zorgt dus ook alleen maar voor een verlegging van het probleem en is dus geen echte oplossing.
Twee methodes die niet voor een verschuiving van de milieu/klimaatproblematiek kunnen zorgen zijn hoge temperatuur elektrolyse (HTE) en bioreactoren. HTE is een soort elektrolyse waarbij een groot deel van de energie niet van elektriciteit komt maar van een warmtebron. Kernenergie zou dan instaan voor de toevoer van warmte en elektriciteit. Het nadeel is de slechte naam die kernergie bij de bevolking heeft. Daarenboven mag HTE een stuk efficiënter zijn als gewone elektrolyse, het kan niet concurreren met de efficiëntie van de reforming van methaan en andere koolwaterstoffen. Bij bioreactoren maakt men gebruik van het feit dat algen onder bepaalde omstandigheden water omzetten tot waterstof. Deze techniek staat echter nog in z’n kinderschoenen en is op dit moment nog waanzinning onefficiënt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tim147 Bekijk Berichtenwat ik me eigenlijk ook afvraag is hoeveel water je nodig hebt om 1 kg waterstof te maken?en moet dit volledig zuiver water zijn?en wat met de waterdamp van zo'n 4 milj auto's (alleen in belgie al ) ik vrees dat we dan s' winters veel mistfiles gaan hebben
Huidige auto's produceren ook waterdamp. Enkel zal een waterstofauto een pak meer waterdamp produceren. Maar zolang die waterdamp warm is, zullen er geen extra mistbanken ontstaanThe greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nightfox Bekijk BerichtenHoe zit 't eigenlijk met die auto op perslucht? Is dat geen veel gemakkelijker alternatief? En zoveel energie kan het toch niet kosten om lucht samen te persen?
Daarenboven heb je naar mate je verder rijdt, minder energie beschikbaar, omdat de persluchtdruk gedaald is. M.a.w. met een volle persluchttank kun je hogere prestaties halen als met een redelijk lege persluchttank. Perslucht is IMO niet de juiste applicatie voor de aandrijving van een auto.The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Moeftie Bekijk BerichtenWaterstof kan als brandstof dienen in een verbrandingsmotor. Er moet dan echter eerst waterstof geproduceerd worden, en daar is energie voor nodig - ten minste zo veel energie als er naderhand door het waterstof geleverd wordt. Als die basisenergie niet op een duurzame wijze wordt gewonnen, gaan we geen stap vooruit....
Oorspronkelijk geplaatst door Nightfox Bekijk BerichtenHoe zit 't eigenlijk met die auto op perslucht? Is dat geen veel gemakkelijker alternatief? En zoveel energie kan het toch niet kosten om lucht samen te persen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenWaterstof is een belachelijke hype.
Het is onwaarschijnlijk onduurzaam.
Ik krijg er het schijt van.
De enige échte duurzame oplossing voor transport op lange termijn is electriciteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk BerichtenMet elektriciteit kan je H2 maken
= rendementsverspilling dus.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten= rendementsverspilling dus.
Pas op, ik ben niet compleet voor h2 he maar het is ergens een vorm van opslag van elektriciteit als je het anders beziet, ook al is die dan verre van perfect.
Je kan ook met de laatste nieuwe hypermoderne batterijen aan de slag maar die zijn ook niet echt proper in hun verwerking natuurlijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk BerichtenZo kan je het bekijken ja.
Pas op, ik ben niet compleet voor h2 he maar het is ergens een vorm van opslag van elektriciteit als je het anders beziet, ook al is die dan verre van perfect.
Je kan ook met de laatste nieuwe hypermoderne batterijen aan de slag maar die zijn ook niet echt proper in hun verwerking natuurlijk.
Het enige waarom waterstof zo'n populaire hype aan het worden is, is omdat het op héél korte termijn 'doeltreffend' lijkt, omdat er uit de uitlaat alleen maar water komt...
én omdat we allemaal met onze good old verbrandingsmotortjes kunnen blijven rondtuffen, mits een paar aanpassingen.
Mensen willen een 'échte' motor, en willen 'échte' brandstof.
Daarbij komt dat batterijen nog fantastisch kunnen evolueren, en dus hun opslagcapaciteit en rendement massaal kan toenemen... als er in geïnvesteerd wordt...
Comment
-
Even een berekening aanhalen uit een presentatie uit 2005 van Ulf Bossel:
Frankfurt Airport in 2004:
520 jet departures per dag, 50 Jumbo jets (747)
130 ton kerosine per Jumbo = 50 ton 'Liquid Hydrogen' per Jumbo
Voor 50 Jumbo-jets per dag:
2.500 ton LH2/dag --> 36.000 m³ LH2/dag --> nodig: 22.500 m³ water/dag
Wat wil zeggen dat er een continue 'output' nodig is van 8 (!) 1 GigaWatt energiecentrales voor de elektrolyse, vloeibaar maken, transport, en tanken van LH2.
Of m.a.w.: minstens 25 nucleaire centrales PLUS de volledige water-consumptie van Frankfurt zelf, zijn nodig om alle 520 jets te laten opstijgen op Frankfurter Airport.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenHet enige waarom waterstof zo'n populaire hype aan het worden is, is omdat het op héél korte termijn 'doeltreffend' lijkt, omdat er uit de uitlaat alleen maar water komt...
én omdat we allemaal met onze good old verbrandingsmotortjes kunnen blijven rondtuffen, mits een paar aanpassingen.
Mensen willen een 'échte' motor, en willen 'échte' brandstof.
Bij een wagen op batterijen geen reden meer om te gaan tanken...
Comment
Comment