Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waterstof

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten


    Ik krijg er het schijt van.
    De enige échte duurzame oplossing voor transport op lange termijn is electriciteit.
    Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
    Even een berekening aanhalen uit een presentatie uit 2005 van Ulf Bossel:


    Frankfurt Airport in 2004:

    520 jet departures per dag, 50 Jumbo jets (747)
    130 ton kerosine per Jumbo = 50 ton 'Liquid Hydrogen' per Jumbo

    Voor 50 Jumbo-jets per dag:
    2.500 ton LH2/dag --> 36.000 m³ LH2/dag --> nodig: 22.500 m³ water/dag

    Wat wil zeggen dat er een continue 'output' nodig is van 8 (!) 1 GigaWatt energiecentrales voor de elektrolyse, vloeibaar maken, transport, en tanken van LH2.

    Of m.a.w.: minstens 25 nucleaire centrales PLUS de volledige water-consumptie van Frankfurt zelf, zijn nodig om alle 520 jets te laten opstijgen op Frankfurter Airport.

    Euh ....

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
      Euh ....

      In die eerste posts doel ik uiteraard enkel op de auto-industrie hé (daarover ging het ook in de post waarop ik repliede ).


      Niemand zegt dat vliegtuigen en auto's op dezelfde soort brandstof moeten werken.


      En het was slechts een voorbeeld om de inefficiëntie van waterstof aan te tonen.

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
        In die eerste posts doel ik uiteraard enkel op de auto-industrie hé (daarover ging het ook in de post waarop ik repliede ).


        Niemand zegt dat vliegtuigen en auto's op dezelfde soort brandstof moeten werken.


        En het was slechts een voorbeeld om de inefficiëntie van waterstof aan te tonen.
        Er zijn wel efficientere manieren om waterstof te maken dan electrolyse.

        Ik mag er trouwens niet aan denken dat wij binnen x aantal decennia allemaal met zo'n muistil prius ding op de baan zitten, dan nog een geleide besturing via GPS en allerlei sensoren en het is helemaal om zeep. Op dat vlak ben ik een echte conservatief.

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
          Er zijn wel efficientere manieren om waterstof te maken dan electrolyse.


          De alternatieve manieren staan hier in het begin van het topic vermeld.


          Elektolyse heeft de beste verhouding milieuvriendelijkheid/snelheid.


          Helaas is het ook zeer inefficiënt.

          Comment


          • #45
            x-aantal decenia is al heel erg lang gegrepen

            ik heb nog electrolyse bij solvay gedaan; heel erg knap dat kwikbad van een voetbalveld groot

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              x-aantal decenia is al heel erg lang gegrepen

              ik heb nog electrolyse bij solvay gedaan; heel erg knap dat kwikbad van een voetbalveld groot
              Zakt dat niet in de grond weg?


              Wat is dat nu weer 13.5 ton per kuub of zo?

              Comment


              • #47


                een illustratie

                Comment


                • #48
                  wikipedia zegt 13546 kg

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                    Wat is dat nu weer 13.5 ton per kuub of zo?
                    bijna

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      bijna
                      46kg meer zelfs

                      Comment


                      • #51
                        wist je dat er al een speelgoedwagentje is op waterstof

                        in elkaar zetten ansluiten op een zonnepaneel en rijden maar
                        10 minuten op zonnepaneel is 7 minuten rijden
                        Helaas enkel te bestellen door scholen bij hydrogenics

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          x-aantal decenia is al heel erg lang gegrepen

                          ik heb nog electrolyse bij solvay gedaan; heel erg knap dat kwikbad van een voetbalveld groot
                          Da's toevallig, ik ben daar tijdens mijn middelbare school carriere nog op bezoek geweest.

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Groupie Bekijk Berichten
                            wist je dat er al een speelgoedwagentje is op waterstof

                            in elkaar zetten ansluiten op een zonnepaneel en rijden maar
                            10 minuten op zonnepaneel is 7 minuten rijden
                            Helaas enkel te bestellen door scholen bij hydrogenics
                            op vanhool hadden ze ook zoiets, was wel lachen

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
                              Da's toevallig, ik ben daar tijdens mijn middelbare school carriere nog op bezoek geweest.
                              werkte daar in 93
                              heb je de chloor/waterstofkant gedaan of de polyolefinen (oude of nieuwe fabriek) ?

                              Comment


                              • #55
                                Eerste waterstoftankstation in België Deze ochtend is in Ruisbroek het allereerste waterstoftankstation langs een Europese autosnelweg geopend. Het is meteen ook het eerste station in België waar je waterstof kan tanken. Na Berlijn (2006) en München (2007) heeft petroleummaatschappij Total een derde waterstoftankstation operationeel gemaakt. De nieuwe installatie in Ruisbroek, langs de autosnelweg Brussel-Parijs, is in de eerste plaats bedoeld om de Hydrogen 7-vloot van BMW te bedienen.

                                "Het tankstation dat Total vandaag geopend heeft, biedt ons de mogelijkheid om de gebruikers in België waterstof op een dagelijkse basis te laten ervaren", zegt Philippe Dehennin, gedelegeerd bestuurder van de Belgische BMW-importeur.

                                Het waterstoftankstation in Ruisbroek is het allereerste in België en het eerste gelegen langs een Europese autosnelweg. Het gaat om een samenwerking tussen Total, BMW en Linde, dat de waterstoftechnologie leverde.

                                Vloeibare waterstof ligt er opgeslagen in een bovengrondse tank bij een temperatuur van -253 °C. De installatie werd zo ontworpen dat ze in de toekomst ook gasvormige waterstof zou kunnen verdelen voor andere voertuigen (bussen, auto's), afhankelijk van de ontwikkelingen op dat gebied.

                                "Een auto op waterstof is absoluut de optimale oplossing op lange termijn. BMW is al sinds dertig jaar bezig met het ontwikkelen van een concept voor een wagen met een verbrandingsmotor aangedreven door waterstof. Met de productie van 100 BMW Hydrogen 7 wagens, hebben we al bewezen dat het haalbaar is", aldus Philippe Dehennin. "Het is nu de taak van de aandeelhouders, politici en industrie om samen te werken en deze nieuwe technologie een tastbare realiteit te maken voor de toekomst van onze kinderen."

                                Comment


                                • #56
                                  bmw is al 30 jaar bezig met het ontwikkelen van een wagen op waterstof

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door BMW Power Bekijk Berichten

                                    "Een auto op waterstof is absoluut de optimale oplossing op lange termijn.


                                    Comment


                                    • #58
                                      Als we nu eens allemaal 500 euro in de open haard gooien?

                                      Comment


                                      • #59
                                        KdG is ermee op TV geweest eergisteren, dat rot busje heeft amper 1/3 van het vermogen

                                        woooooeeeehoew zeggen we dan, zeker met die schrale duurzaamheid.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Moest men nu eens de immense (you have no idea...) investeringen, die men nu in het ontwikkelen van die waterstoftechnologie pompt, eerder richten naar de ontwikkeling en evolutie en efficiëntieverhoging van elektriciteitskracht en elektriciteitsopslag...

                                          Achja... vroeg of laat wreekt het zich toch.

                                          Ik geloof er geen zier in. Het is véél te ingewikkeld, die technologie. We gebruiken al meer dan 100 jaar alternatieve energie. Die gaan we gewoon laten voor wat het is, en onze 'gok' inzetten op iets waar we totaal niets van kennen, én waarvan we weten dat het ons onwaarschijnlijk veel poen gaat kosten?

                                          Het probleem waar we voorstaan is geen vraagstuk van chemische formuletjes, het is een vraagstuk van duurzame, goedkope, en vooral eenvoudige energie.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X