Waterstof wordt als een van de alternatieve brandstoffen van de toekomst aanzien. Laat waterstof reageren met zuurstof uit de lucht en er komt een hoop energie vrij, en enkel waterdamp uit de uitlaat. Gedaan met CO2-emissies, gedaan met de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Dit lijkt wel dé oplossinig waarop we hebben zitten wachten. Maar is dit werkelijk zo?
Waarom zouden we overstappen op waterstof voor het aandrijven van onze auto’s? Onze huidige auto’s worden aanzien als grote vervruilers. Niet alleen stoten ze CO2 uit, hetgeen een broeikasgas is en aanzien wordt als een van de veroorzakers van de klimaatsveranderingen, ze stoten ook een hoop andere vuiligheid uit (NOx, SOx, CO, HC, partikels, etc.). Daarenboven komen er steeds meer doemverhalen naar boven drijven, die voorspellen dat de olievoorraden binnen enkele tientallen jaren volledig opgebruikt zullen zijn. Waterstof (H2) zou hiervoor de oplossing kunnen bieden Want als we even naar de chemische reactie kijken dan ziet dat er zeer goed uit:
H2 (waterstof) + O2 (zuurstof uit de lucht) → H2O (waterdamp) + veel energie
Waterstof is evenwel een ander goedje als benzine of diesel. Zo is waterstof bij kamertemperatuur een gas, en geen vloeistof. Het is daarenboven zeer licht. Waterstof heeft ook een hogere energiewaarde als benzine en diesel (zo’n 2,75 keer groter), is makkelijker te ontsteken en brandbaar over een breder lucht/brandstof-bereik als benzine of diesel.
Hoe kan waterstof nu concreet gebruikt worden in een auto? Er zijn twee mogelijke manier: ofwel laten we een verbrandingsmotor op waterstof draaien, ofwel laten we een brandstofcel elektriciteit creëren die de auto elektrisch aandrijft. Een combinatie van beiden zou ook mogelijk zijn.
De brandstofcel is een chemische apparaat dat een brandstof en een oxidant laat reageren waardoor er elektriciteit gecreëerd wordt. De waterstofbrandstofcel laat waterstof met zuurtstof uit de lucht reageren om elektriciteit te genereren. Brandstofcellen bestaan er in alle geuren en kleuren: verschillende vermogens, verschillende groottes, verschillende werkingstemperaturen, etc. De elektriciteit die de brandstofcel creëert, wordt gebruikt om een elektrische motor aan te drijven. De voordelen zijn een hogere efficiëntie dan een waterstofverbandingsmotor. Maar het systeem weegt nogal zwaar, de huidige brandstofcellen moet op temperaturen boven 0°C gehouden worden, en ze accepteren enkel zuivere waterstof.
De waterstofverbrandingsmotor is gebaseerd op een benzinemotor, aangezien de verbranding van waterstof het nauwst aansluit bij de verbanding van benzine. De ombouw van benzinemotor naar waterstofmotor is niet erg ingrijpend, bewijs daarvan is BMW’s Hydrogen 7. Deze kan op zowel waterstof als benzine rijden, enkel klinkt hij wat rauwer op waterstof. Echter is de opslag van waterstof een ander paar mauwen, maar daar kom ik later nog op terug. Dit is dan ook de reden waarom BMW voor een grote 7 heeft gekozen: meer plaats voor opslag. Ook het feit dat er een 6.0 V12 onder de kap ligt heeft zo zijn redenen. Deze motor levert ‘maar’ 260 pk, nochtans is de energiewaarde van waterstof 2,75 maal groter als die van benzine. Hoe kan het dan dat die waterstofmotor zo weinig vermogen levert? Wel de energiewaarde is uitgedrukt in joules per kilogram en waterstof heeft een heel lage dichtheid. Vandaar dat de specifieke energiewaarde van waterstof die van belang is bij interne verbrandingsmotoren lager is dan die van benzine. Het is dus onmogelijk voor een waterstofmotor om hetzelfde vermogen en verbruik van een benzinemotor te halen. Echter eens de waterstofmotor verder ontwikkeld wordt zullen zowel vermogen als verbruik. De motor uit de Hydrogen 7 werkt momenteel nog met indirecte injectie voor waterstof (enkel de benzine wordt direct geïnjecteerd) en doordat hij op zowel benzine als waterstof moet kunnen rijden is hij niet geoptimaliseerd voor de waterstofverbranding. Zo heeft waterstof een hoog octaangetal waar de Hydrogen 7 niet ten volle van kan profiteren. Waterstof wordt momenteel ook als gas geïnjecteerd. Door over te stappen naar directe injectie zou waterstof ook als vloeistof ingespoten kunnen worden. Dit zorgt voor een grote koeling, veel meer als bij direct geïnjecteerde benzinemotoren. Er zit dus nog voldoende potentieel in de waterstofmotor voor verdere ontwikkeling.
Waarom zouden we overstappen op waterstof voor het aandrijven van onze auto’s? Onze huidige auto’s worden aanzien als grote vervruilers. Niet alleen stoten ze CO2 uit, hetgeen een broeikasgas is en aanzien wordt als een van de veroorzakers van de klimaatsveranderingen, ze stoten ook een hoop andere vuiligheid uit (NOx, SOx, CO, HC, partikels, etc.). Daarenboven komen er steeds meer doemverhalen naar boven drijven, die voorspellen dat de olievoorraden binnen enkele tientallen jaren volledig opgebruikt zullen zijn. Waterstof (H2) zou hiervoor de oplossing kunnen bieden Want als we even naar de chemische reactie kijken dan ziet dat er zeer goed uit:
H2 (waterstof) + O2 (zuurstof uit de lucht) → H2O (waterdamp) + veel energie
Waterstof is evenwel een ander goedje als benzine of diesel. Zo is waterstof bij kamertemperatuur een gas, en geen vloeistof. Het is daarenboven zeer licht. Waterstof heeft ook een hogere energiewaarde als benzine en diesel (zo’n 2,75 keer groter), is makkelijker te ontsteken en brandbaar over een breder lucht/brandstof-bereik als benzine of diesel.
Hoe kan waterstof nu concreet gebruikt worden in een auto? Er zijn twee mogelijke manier: ofwel laten we een verbrandingsmotor op waterstof draaien, ofwel laten we een brandstofcel elektriciteit creëren die de auto elektrisch aandrijft. Een combinatie van beiden zou ook mogelijk zijn.
De brandstofcel is een chemische apparaat dat een brandstof en een oxidant laat reageren waardoor er elektriciteit gecreëerd wordt. De waterstofbrandstofcel laat waterstof met zuurtstof uit de lucht reageren om elektriciteit te genereren. Brandstofcellen bestaan er in alle geuren en kleuren: verschillende vermogens, verschillende groottes, verschillende werkingstemperaturen, etc. De elektriciteit die de brandstofcel creëert, wordt gebruikt om een elektrische motor aan te drijven. De voordelen zijn een hogere efficiëntie dan een waterstofverbandingsmotor. Maar het systeem weegt nogal zwaar, de huidige brandstofcellen moet op temperaturen boven 0°C gehouden worden, en ze accepteren enkel zuivere waterstof.
De waterstofverbrandingsmotor is gebaseerd op een benzinemotor, aangezien de verbranding van waterstof het nauwst aansluit bij de verbanding van benzine. De ombouw van benzinemotor naar waterstofmotor is niet erg ingrijpend, bewijs daarvan is BMW’s Hydrogen 7. Deze kan op zowel waterstof als benzine rijden, enkel klinkt hij wat rauwer op waterstof. Echter is de opslag van waterstof een ander paar mauwen, maar daar kom ik later nog op terug. Dit is dan ook de reden waarom BMW voor een grote 7 heeft gekozen: meer plaats voor opslag. Ook het feit dat er een 6.0 V12 onder de kap ligt heeft zo zijn redenen. Deze motor levert ‘maar’ 260 pk, nochtans is de energiewaarde van waterstof 2,75 maal groter als die van benzine. Hoe kan het dan dat die waterstofmotor zo weinig vermogen levert? Wel de energiewaarde is uitgedrukt in joules per kilogram en waterstof heeft een heel lage dichtheid. Vandaar dat de specifieke energiewaarde van waterstof die van belang is bij interne verbrandingsmotoren lager is dan die van benzine. Het is dus onmogelijk voor een waterstofmotor om hetzelfde vermogen en verbruik van een benzinemotor te halen. Echter eens de waterstofmotor verder ontwikkeld wordt zullen zowel vermogen als verbruik. De motor uit de Hydrogen 7 werkt momenteel nog met indirecte injectie voor waterstof (enkel de benzine wordt direct geïnjecteerd) en doordat hij op zowel benzine als waterstof moet kunnen rijden is hij niet geoptimaliseerd voor de waterstofverbranding. Zo heeft waterstof een hoog octaangetal waar de Hydrogen 7 niet ten volle van kan profiteren. Waterstof wordt momenteel ook als gas geïnjecteerd. Door over te stappen naar directe injectie zou waterstof ook als vloeistof ingespoten kunnen worden. Dit zorgt voor een grote koeling, veel meer als bij direct geïnjecteerde benzinemotoren. Er zit dus nog voldoende potentieel in de waterstofmotor voor verdere ontwikkeling.
Comment