Mededeling

Collapse
No announcement yet.

poederlakken van velgen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

ik ben maar een leek, wat denkt gij ervan

Comment

poederlakken velgen

nog fotokes
      Bijgevoegde Bestanden

Comment

Ik vond het gewoon een heel slechte lak precies.
        Ken er ook niets van, maar de velgen van mijn mini zien er langs binnen ook zo uit, en ik dacht dat dat gewoon goedkoop herspoten was. (mijne zijn donkergrijs qua kleur)

Comment

poederlakken velgen

ik heb de mijne nu laten doen in "grijs" een beetje de kleur van die dat er nu opstaan.
          ik zal zien wa da geeft de 14de als ik ze ga halen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beemer e46 Bekijk Berichten
            nog fotokes
            als gta dit ziet begint hij vermoedelijk weer over het feit dat ge geen replica velgen moet kopen

Comment

poederlakken

ik ben maar e sukkelke zenne, en kan geen 500 euro per stuk geven aan velgen.Als ze schoon onder mijne auto (e46, 2002) staan ben ok al content. wat de anderen ook zeggen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kenno Bekijk Berichten
                als gta dit ziet begint hij vermoedelijk weer over het feit dat ge geen replica velgen moet kopen
                Terecht, toch?

Maar elk moet 't voor zich weten, hè. Toen ik op de meeting in Gent echter de auto's afliep, kwam ik er ook enkele tegen met dergelijke zéér typische replicabrol-schade. Voordien hoorde ik hier op 't forum ook altijd "Ach die zijn ook goed, kan toch zo slecht niet zijn?" of soms zelfs "Die zijn zeker even goed of zelfs beter dan OEM !", maar als je dan de eigenaren nu hoort, dan hoor je nu wél duidelijk spijt dat ze geen origineel lichtmetaal kochten. Zegt genoeg, denk ik.

M'n banden- en velgenboer, ook 'n klant van me (en omgekeerd dus) is één van de grotere bandenboeren hier in de streek, en 'ie doet uiteraard ook mee met de replica-trend ('t ligt in de aard van véél mensen om iets dat er bijna hetzelfde uitziet maar véél minder kost, te verkiezen boven iets dat origineel is en van goeie kwaliteit maar dus wel wat geld kost), maar als ik 'm eerlijk z'n mening hoor geven... Amai.
                Uiteraard vind je zo'n meningen niet officieel, en zullen ze ook tegen nieuwe klanten hun mond houden, want als zij de replicabrol niet verkopen, doet een ander 't wel. 't Is uiteraard wél goed voor hun business (dat geeft 'ie ook toe), want na een jaar of twee jaar heeft een groot deel replica's al lakschade, waardoor de eigenaar graag al 'es van velg verandert, en doorgaans heet 't dan ook van "Mjah en uw banden zijn ook al goed versleten, weet ge wat, 'k maak u een goed prijske voor nieuwe velgen én banden." Verstaanbaar, ik zou velgenmarsjang moeten zijn, 'k zou 't ook doen. *ketsjing* Kassagerinkel.

Uit respect naar forumlid Jakkel toe (een aangename, vriendelijke pé), én omdat ik wel geloof dat 'ie ten dele gelijk heeft, dien ik te vermelden dat er ook goeie replica's zijn. Maar zoals altijd met uitzonderingen, zijn dit de uitzonderingen. En als gewone consument kan je, als je naar een bepaald type replicavelg staat te kijken, niet weten of 't een goeie zal zijn of niet, want doorgaans is 't moeilijk te achterhalen in welke velgenfabriek ze werden gemaakt, e.d.

Wat ik van m'n bandenboer hoorde : replica's met gepolierde delen = quasi altijd klodden, en zelfs snel. Bovendien staat de "dark chrome" of "shadow look" lak bij replica's (b.v. zoals op de OEM E39 M5 velg, of de OEM 18" E46 M3 velg) bekend om snel af te bladderen.

Niet onbelangrijk te vermelden is dat replica's ook quasi altijd minder goed zijn, technisch gesproken dan. De velgen mogen niet veel kosten (de winstmarge op replica-velgen is procentueel gezien gróter dan op merkenvelgen!!!), ze moeten zelfs very cheap zijn om te vervaardigen. Dat houdt in dat minder optimale legeringen worden gebruikt, het gietproces minder hightech is, de verf minder kwalitatief is, het spuitproces sneller gaat en dus meer fouten bevat, en de kwaliteitscontrole minder streng (waardoor je ook 'n groter aandeel "tweedekeus" velgen hebt die toch worden verkocht).
                Replica's zijn, op de occasionele uitzondering na, dus, altijd zwaarder dan de originele velgen (vaak is een 17" namaakvelg zwaarder dan de 18" originele), en door hun groter gewicht en minder goeie legering en gietwijze zijn ze ook minder goed bestand tegen contact met boordstenen, het opvangen van zeer zware klappen, e.d.

Maar er zijn dus ook goeie replica's, alleen is het naar mijn mening 't helemaal niet waard om b.v. voor een 18"-replicasetje 400 EUR minder uit te geven (100 EUR per velg) dan voor een set originele velgen. De kans dat je je replica's vroegtijdig moet laten herdoen (zoals hier in dit topic), is véél groter dan dat je je originele velgen moet laten herdoen. Replica's verliezen ook een pak sneller hun waarde dan originele, zodat je, als je ze na één jaar wil verkopen (zelfs in goeie staat), je dat prijsverschil meteen al kwijt bent...

Om helemaal correct te zijn : ook originele velgen zijn soms niet vrij van fouten. Alleen is 't genoegzaam geweten : kwaliteit betaal je. Als je, b.v. zoals ik ze in Duitsland haal tegen zéér concurrentiële prijzen, de "meerprijs voor het merk dat erop staat", niet meer betaalt, ben je zowiezo beter af met originele. Je betaalt nog een klein beetje meer, maar je krijgt er wel wat voor terug ook.

Maar : elk z'n mening, en élk ook zijn keuze over 't besteden van zijn geld !
                Last edited by ; 29/03/2007, 10:17.

Comment

Bijkomend, twee voorbeelden die 'k zelf persoonlijk heb gezocht/ondervonden, betreffende de bouw- en materiaalkwaliteit van replica's.
                  • Er lag een 18" replicavelg Styling 135M bij m'n bandenboer (de velg die ik heb op Babs), de laatste keer dat ik er was om een nagel uit een band te laten halen (nog geen maand terug). De replica was maatje 8Jx18", en toen we ze op de weegschaal legden, tikte die 13,8 kg aan.
                    M'n voorste velgen (uiteraard OEM, ik hoef al diene namaakbrol niet) zijn maatje 8Jx18", m'n achterste zijn maatje 8,5Jx18". Aangezien 't een achterste 255 was die de nagel had, kwam de 8,5 inch brede velg dus bandloos en 't was die velg die ik op de weegschaal wou. En die tikte 12,0 kg aan, en dat was mét balanceerloodjes er nog op. Volgens BMW weegt zo'n velg "droog" en "proper" 11,9 kg, en de voorste (dus dus even breed is als de gewogen replica) weegt 11,2 kg.
                  Dat is maar liefst een verschil van 2,6 kg per velg !

De spuitkwaliteit viel nog mee, ik geef 't toe. Alle spaken waren mooi gespoten, je zag nergens nog de grondverf doorkomen. Wat je wel zag, is dat men (om de grondverf niet te laten doorkomen, vermoed ik) teveel verf gebruikt, ofwel minderwaardige verf, want er zaten "bobbels" in (de voorloper van gedroogde verfdruppels, zeg maar), vooral in de nauwste spleten (waar de twee parallelle spaken samenkomen in de velgrand).

En wat kostte zo'n set? Als ik om een prijs met A-merk vroeg (zoals genoegzaam geweten is, in 97% van de gevallen ook meteen de beste keuze, uiteraard zijn er ook terug uitzonderingen), dan kwam dat op 1.100 EUR. Met z'n goedkoopste 18" banden (waardeloze goedkope rommel) kwam het op 900 EUR. En dan heb je rondom 225/40R18.
                  Een setje originele BMW-velgen van dat type, met verschillende breedte voor- en achteraan, kost officieel bijna 3.000 EUR, wat zéér veel geld is. Maar je moet 'n rund zijn om die prijs te betalen. Ik haal zo'n set (nieuw, OEM BMW, op factuur) uit Duitsland naar hier voor de ronde som van 1.650 EUR.

Da's dus een verschil van 550 EUR, oké da's dik 20.000 BF ... maar iemand die dan nog komt aandraven met 't feit dat ze dat verschil niet waard zijn, kent er ofwel niks van, of heeft 'n hidden agenda, of is gewoon koppig. Zeker met zo'n gewichtsverschil en minder goeei kwaliteit !
                  • Het andere voorbeeld dateert al van eventjes langer terug. Toen stond een replica Styling 44 (dacht ik) in 17" met 'n kap in de velgrand te wachten op 'n vervanger. De velg was 2 weken nieuw.
                    M'n bandenboer heeft toen (al was ik er niet bij) een setje wintervelgen van 'n klant die 'ie stockeerde, met OEM BMW Styling 44 velgen, 'es van zolder gehaald, om te vergelijken. Het gewichtsverschil was veel kleiner dan bij die replica Styling 135M, maar bedroeg hier toch ook nog een goeie anderhalve kilo (12 kg tgo. 10,5 kg). En 't feit dat ze daar met 'n ingedeukte velgrand stond ... ... een originele velg zou misschien hetzelfde hebben gehad, maar m'n bandenboer beweerde dat dat zéker niet het geval zou zijn geweest, en dat de reden voor die schade gewoonweg de minderwaardige legering en bouwwijze is. Ik ben geen expert, hij wel. Dus ik geloof 'm. Trouwens, waarom zou 'ie OEM BMW-velgen meer krediet geven, 'ie kan ze zelf niet verkopen dus voor hem zijn 't concurrenten. Op zijn eigen M3 ligt er trouwens voor dagelijks gebruik OEM BMW (18", geen 19", wegens veel lichter en een duidelijk gestegen agiliteit in de bochten, zo zegt 'ie, plus een minder droog rijcomfort), en voor sportgebruik zeer degelijk BBS-materiaal. Zegt genoeg.

Tot zover deze lezing.

Comment

Feit is dat je niet altijd kan kiezen als je een bepaalde velg wilt onder je auto, en niets anders dan die velg.
                    Zo was het bij mij het geval, ik wou en zou de RS4 velg onder mijn A3 leggen.
                    Geen gehomologeerde RS4 velg op de A3, destijds toen ik mijn auto bestelde.
                    Geen probleem dacht ik zo, ik koop apart een set van de A4 of A6, en pleur die eronder. *Beup*: foute ET-waarde i.c.m velgbreedte.

Dus zat er niets anders op dan een kwalitatieve replicavelg te zoeken, die ik, imo, gevonden heb.

Mochten die A4/A6 RS4's wel gepast hebben, ook al kostte het mij zo'n 1000/1200 EUR meer, dan had ik deze gekocht.

OEM komt nog steeds op n°1, ook voor mij!

Comment

ik weet wel dat jullie gelijk hebben , oem velgen zijn beter, maar ik heb deze gekocht voor 125 euro, met banden waar ik nog een tijdje mee kan rijden(ong.10 mm, dunlop SP9000 225-40/18 ) als ik nu dan 35€per velg moet betalen ben ik dan echt zo stom geweest om deze te kopen? akkoord ik heb er een betje schuur en vloekwerk aangehad om de schade weg te werken maar eens ze gepoederlakt zijn zal ik er hopelijk toch een tijdje zonder miserie mee kunnen rijden. Als ze af zijn zal ik er een paar fotos van posten , waarschijnlijk zal daar ook wel commentaar op komen, alleen hoop ik dat ge ze niet volledig "afbreekt" . gun me toch ook mijn fiere auto!
                      Last edited by ; 29/03/2007, 23:41.

Comment

Daar heb je gelijk in. Da's geen geld.

'k Vraag me echter wel af welke banden je steken hebt. De doorsnee band heeft, als 'ie nieuw is 7 à 8 mm profieldiepte. De jouwe waren al ferm versleten en ze hadden nog 10 mm profiel? Lijkt me dat ze dan nog zéér nieuw waren !

Comment

poederlakken

oeps sorry , effe verkeerd getypt, is nog ongeveer 6mm,ja het was gisteren laat en ik had gaan werken , dus

Comment

poederlakken

hallokes, ik zal is foto's laten zien van mijne e46 zoals hij nu is met de originele BMW velgen in de kindermaat 15"
                            zodra de andere er opstaan zalik terug fotos posten.btw, kent er iemand van ulle het bandenmerk "ROADSTONE"? positief en/of negatief
                            Bijgevoegde Bestanden

Comment

Roadstone?

Lijkt me 'n cheap-ass C-merkje. Normaal gezien zou ik daar keihard van leer tegen trekken, omdat je op banden niet wil besparen en reeds bepaalde B-merken en zowat alle C-merken maken rommel waarmee je niet de helft van de wegligging en veiligheid mee hebt als met 'n goed A-merk. En dan hebben we nog niet over de slijtage gesproken (goeie B-merk banden, die zeldzaam zijn maar er zijn er, slijten doorgaans 'n stuk sneller dan A-merk banden, C-merk banden zijn ofwel superzacht en slijten gelijk zot, ofwel zijn ze te hard waardoor je 'n slechte wegligging hebt op droge ondergrond, en dan nog slijten ze sneller dan A-merk banden).

Soms snap ik bepaald tjoening-gastjes (dat ben jij niet, hè, begrijp me niet verkeerd) écht niet : andere vering "voor aan de baan te plakken", spoilers "voor meer downforce", en grote velgen "om te plakken in de bochten" ... maar dan wel zo dwaas als je maar kan indenken, van die cheap rubberbrol onder je auto leggen. Triestig eigenlijk.

Enfin : rijd ze op, maar voorzichtjes wel, en nadien leg je 'n goed A-merk, en dan zal je plots aan den lijve ondervinden waarom een beetje meer geld geven voor banden helemaal geen slechte investering is.

Comment

Ik ben ook 100% voor A-merken. Geen brol onder mijn auto!
                                Onder mijn 9000 staan Michelin Energy's. Ze waren zo goed als nieuw toen ik de auto 4 maanden geleden kocht. Nu, ongeveer 8000km later zijn ze al serieus gesleten moet ik zeggen, en de grip bij nat wegdek is ook niet om over naar huis te schrijven. En dan denken dat die banden nog eens duurder zijn dan andere A-merken...
                                Het is nooit mijn favo merk geweest en dat zal het ook NOOIT niet worden. Op mijn 900 lagen vroeger ook Energy's en daar had ik wheelspin mee in 5de bij het oprijden van de autostrade . De dag erna heb ik ze vervangen...
                                2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

poederlakken

awel ik dacht het al, ik vind daar ook niks van terug als ze op zijn zal ik er deftige sloefen onderzetten Mijne garagist zegt da ik er beter iets meer aan geef , 'k dacht te gaan voor DUNLOP SP9000 225-40/18.ben gaan horen en da valt mee in prijs(beter te goei doen , dan twee keer te betalen voor dezelfde afstand niet?)ze komen op €140 per stuk natuurlijk ma wel met plaatsing en uitbalanceren
                                  en is mijne auto te doen? 'k moet nog een week wachten voor ik de velgen er onder kan zetten

Comment

Eén van de beste adresjes voor velgen inclusief poederlakken en poeprand schade

wereldberoemd in belgen land bij de tuners

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten

.
                                      Waarschijnlijk ook lange wachttijden dan?
                                      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Ik heb er nog niet geweest, dus geen ervaring maar paar friends wel en ik heb niemand horen klagen van lange wachttijden dus zal wel meevallen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten

Dat is vlakbij voor mij...
                                          OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                          Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

Working...
                                          X