Paar jaar terug heb ik eens op de snelweg Gent-Kortrijk in een ENORME regenbui gezeten.
Ik was op weg met een E46 320d op CC aan een normale snelheid.
Toen ik naast een camion reed en bijgevolg bijna niets voor me zag keek ik neer naar de tellerpartij en meende ik de toeren te zien stijgen maar mijn snelheid te zien dalen... --> mijn automatische gedachte was aquaplanning (de achterwielen hadden geen 100% grip meer, dacht ik)
Het gebeurde natuurlijk redelijk snel en ik zag niets door de spray van de camion maar ik heb snel een rukje aan het stuur gegeven naar het derde rijvak en verder gereden zonder CC... allemaal zonder ongeluk dus.
Gisteren was ik daar over bezig met een maat en die vroeg me daarom:
Hoe rekent een CC de snelheid ? adhv toeren of snelheid ?
--> antwoord hierop wist ik: snelheid
Maar op de volgende vraag wist ik niet goed wat te antwoorden !
Waar wordt de snelheid van de CC gemeten ? voorwielen of achterwielen ?
--> Uit mijn ervaring zou ik zeggen voorwielen anders moet ik gemist hebben in het bewuste moment van distress paar jaar terug.
Hierop reageerde die maat met de opmerking: maar waarom valt je tellerpartij dan niet sneller terug bij een hevige remactie (ABS blokkeert de wielen) ???
--> Christophe puzzled
Ikzelf denk dat deze meter enkel een voorwaarts mechanisme heeft (om de naald dus kloksgewijs omhoog te stuwen) maar gewoon gebruik maakt van veer-systeem om terug te keren, en daarom niet sneller reageert op een remmanoeuvre ...
Ben ik juist over de CC ?
Ben ik juist over de meters ??
GreetZ
Ik was op weg met een E46 320d op CC aan een normale snelheid.
Toen ik naast een camion reed en bijgevolg bijna niets voor me zag keek ik neer naar de tellerpartij en meende ik de toeren te zien stijgen maar mijn snelheid te zien dalen... --> mijn automatische gedachte was aquaplanning (de achterwielen hadden geen 100% grip meer, dacht ik)
Het gebeurde natuurlijk redelijk snel en ik zag niets door de spray van de camion maar ik heb snel een rukje aan het stuur gegeven naar het derde rijvak en verder gereden zonder CC... allemaal zonder ongeluk dus.
Gisteren was ik daar over bezig met een maat en die vroeg me daarom:
Hoe rekent een CC de snelheid ? adhv toeren of snelheid ?
--> antwoord hierop wist ik: snelheid
Maar op de volgende vraag wist ik niet goed wat te antwoorden !
Waar wordt de snelheid van de CC gemeten ? voorwielen of achterwielen ?
--> Uit mijn ervaring zou ik zeggen voorwielen anders moet ik gemist hebben in het bewuste moment van distress paar jaar terug.
Hierop reageerde die maat met de opmerking: maar waarom valt je tellerpartij dan niet sneller terug bij een hevige remactie (ABS blokkeert de wielen) ???
--> Christophe puzzled
Ikzelf denk dat deze meter enkel een voorwaarts mechanisme heeft (om de naald dus kloksgewijs omhoog te stuwen) maar gewoon gebruik maakt van veer-systeem om terug te keren, en daarom niet sneller reageert op een remmanoeuvre ...
Ben ik juist over de CC ?
Ben ik juist over de meters ??
GreetZ
Comment