Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Meting Cruise-Control

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Meting Cruise-Control

    Paar jaar terug heb ik eens op de snelweg Gent-Kortrijk in een ENORME regenbui gezeten.
    Ik was op weg met een E46 320d op CC aan een normale snelheid.
    Toen ik naast een camion reed en bijgevolg bijna niets voor me zag keek ik neer naar de tellerpartij en meende ik de toeren te zien stijgen maar mijn snelheid te zien dalen... --> mijn automatische gedachte was aquaplanning (de achterwielen hadden geen 100% grip meer, dacht ik)

    Het gebeurde natuurlijk redelijk snel en ik zag niets door de spray van de camion maar ik heb snel een rukje aan het stuur gegeven naar het derde rijvak en verder gereden zonder CC... allemaal zonder ongeluk dus.

    Gisteren was ik daar over bezig met een maat en die vroeg me daarom:
    Hoe rekent een CC de snelheid ? adhv toeren of snelheid ?
    --> antwoord hierop wist ik: snelheid
    Maar op de volgende vraag wist ik niet goed wat te antwoorden !
    Waar wordt de snelheid van de CC gemeten ? voorwielen of achterwielen ?
    --> Uit mijn ervaring zou ik zeggen voorwielen anders moet ik gemist hebben in het bewuste moment van distress paar jaar terug.

    Hierop reageerde die maat met de opmerking: maar waarom valt je tellerpartij dan niet sneller terug bij een hevige remactie (ABS blokkeert de wielen) ???
    --> Christophe puzzled

    Ikzelf denk dat deze meter enkel een voorwaarts mechanisme heeft (om de naald dus kloksgewijs omhoog te stuwen) maar gewoon gebruik maakt van veer-systeem om terug te keren, en daarom niet sneller reageert op een remmanoeuvre ...

    Ben ik juist over de CC ?
    Ben ik juist over de meters ??


    GreetZ
    Last edited by ; 25/05/2007, 12:09.

  • #2
    De snelheidsensor is meestal geplaatst op de uitgang van de versnellingsbak, dus op de aangedreven wielen. CC werkt samen met het ABS en ESP systeem, dus als die merkt dat de wielen slippen (aquaplaning), gaat die de CC uitschakelen, maar dat heeft wel zijn tijd nodig. Het is mogelijk dat op het moment dat je naar de toerenteller keek, het systeem nog niet had gereageerd, maar wel op het moment je naar de snelheidsmeter hebt gekeken.

    Comment


    • #3
      ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar ik heb ook schrik dat mee te maken
      meestal schakel ik de cc bij enorm zware regen preventief uit

      Comment


      • #4
        een collega van mijn vader is zo geslipt. Hij reed aan 130 kmh op het middenvak, op tempomat. In een hevige regenbui is de wagen in een grote waterplas beginnen aquaplanen en door de cruisecontrol -zo werd achteraf vastgesteld- is hij beginnen slippen. Hij is volledig rondgegaan, tegen de vangrail en is op de pechstrook tot stilstand gekomen .. voertuig was een 730d
        1963 Land Rover Series IIa
        1994 Mercedes SL320
        2015 Land Rover Discovery SDV6
        2016 Porsche Cayenne GTS

        Comment


        • #5
          Ik denk dat de CC zijn snelheid weet via het speed-pulse signaal.

          Men mijn vorige wagen (VW Bora) heb ik eens een test gedaan.
          Ik reed 50km/u met de CC aan, en stond in 3de vitesse.

          Ik heb toen zonder te ontkoppelen de vitessepook uit 3de gehaald en in neutraal gezet, dit gaat vrij makkelijk aangezien er niet veel kracht op je versnellingsbak zit.

          Het resultaat was dat de CC heel even de motor hoger in toeren liet gaan om het snelheidsverlies te compenseren, maar aangezien ik in neutraal stond ging de wagen uiteraard niet sneller rijden.
          De CC de-activeerde zichzelf na 2 sec in neutraal gestaan te hebben ofzo.

          Comment

          Working...
          X