Als je tegenwoordig een autobrochure openslaat en bij de technische kenmerken van de motor gaat kijken kom je vaak zaken tegen als: VVT, VTEC, VVC, VVTL, Variocam, Varioram, Vanos, Valvetronic, ... Met al die acroniemen wordt het er niet duidelijker op. De bedoeling van dit topic is om ‘ns dieper in te gaan op alle variabele systemen die te maken hebben met de kleppen, de inlaat en de uitlaat van de motor. Deze technieken zijn vaak in de loop van de jaren 90 op de markt gekomen en en volle tot ontwikkeling gekomen begin deze eeuw.
Maar voor we echt van start gaan even het 4-takt principe nog ‘ns opfrissen. Alle huidige automotoren werken volgens het 4-taktprincipe. Dit wilt zeggen dat de verbrandingscyclus van elke cilinder uit 4 stappen of slagen bestaat:
1. De inlaatslag
Het doel van deze slag is om het brandbaar lucht/benzinemengsel (of enkele de lucht bij een motor met directe injectie) in de cilinder te krijgen. De inlaatkleppen staan open en de zuiger beweegt naar beneden waardoor er vers mengsel aangezogen wordt.
2. De compressieslag
Het doel van deze slag is om het brandbaar mengel samen te drukken zodat het makkelijker tot ontbranding kan komen. Alle kleppen staan dicht en de zuiger beweegt naar boven waardoor het mengsel samengedrukt wordt. Bij motoren met directe injectie wordt tijdens deze slag de brandstof ingespoten.
3. De verbrandingsslag
De verbrandingsslag of arbeidsslag heeft als doel het creëren van arbeid door het mengsel te verbranden. Bij een benzinemotor wordt het mengsel aangestoken door een bougie. Bij een dieselmotor komt het mensgel vanzelf tot verbranding. Door de energie die vrijkomt tijdens de verbanding wordt de zuiger naar beneden geduwd. Dit is de enige slag waarbij er arbeid gecreëerd wordt. Alle kleppen zijn nog steeds gesloten.
4. De uitlaatslag
Het doel van deze slag is om het verbrande mengsel uit de cilinder te verwijderen. De uitlaatkleppen staan open en de zuiger duwt het verbrande mengsel naar buiten. Aan het einde van de uitlaatslag sluiten de uitlaatkleppen en openen de inlaatkleppen. De inlaatslag en zodus de hele cyclus start vanvoor af aan.
Maar voor we echt van start gaan even het 4-takt principe nog ‘ns opfrissen. Alle huidige automotoren werken volgens het 4-taktprincipe. Dit wilt zeggen dat de verbrandingscyclus van elke cilinder uit 4 stappen of slagen bestaat:
- de inlaatslag
- de compressieslag
- de vebrandingsslag of arbeidsslag
- de uitlaatslag
1. De inlaatslag
Het doel van deze slag is om het brandbaar lucht/benzinemengsel (of enkele de lucht bij een motor met directe injectie) in de cilinder te krijgen. De inlaatkleppen staan open en de zuiger beweegt naar beneden waardoor er vers mengsel aangezogen wordt.
2. De compressieslag
Het doel van deze slag is om het brandbaar mengel samen te drukken zodat het makkelijker tot ontbranding kan komen. Alle kleppen staan dicht en de zuiger beweegt naar boven waardoor het mengsel samengedrukt wordt. Bij motoren met directe injectie wordt tijdens deze slag de brandstof ingespoten.
3. De verbrandingsslag
De verbrandingsslag of arbeidsslag heeft als doel het creëren van arbeid door het mengsel te verbranden. Bij een benzinemotor wordt het mengsel aangestoken door een bougie. Bij een dieselmotor komt het mensgel vanzelf tot verbranding. Door de energie die vrijkomt tijdens de verbanding wordt de zuiger naar beneden geduwd. Dit is de enige slag waarbij er arbeid gecreëerd wordt. Alle kleppen zijn nog steeds gesloten.
4. De uitlaatslag
Het doel van deze slag is om het verbrande mengsel uit de cilinder te verwijderen. De uitlaatkleppen staan open en de zuiger duwt het verbrande mengsel naar buiten. Aan het einde van de uitlaatslag sluiten de uitlaatkleppen en openen de inlaatkleppen. De inlaatslag en zodus de hele cyclus start vanvoor af aan.
Comment